Annons

Parkman: Samma extas i kyrkan och på rejv

Sara Parkmans nya album "Vesper" är som en aftonbön – och samtidigt en politisk fackla mot ständig tillväxt, konsumtion och miljöförstöring.
Musik • Publicerad 30 oktober 2019
Folkmusikern Sara Parkman är aktuell med albumet "Vesper". Titeln är det latinska ordet för aftonbön.
Folkmusikern Sara Parkman är aktuell med albumet "Vesper". Titeln är det latinska ordet för aftonbön.Foto: Karin Wesslén/TT

Sara Parkman är tillbaka med sitt andra soloalbum efter debuten "Sara Parkmans skog". Folkmusikern, som även är tredje generationens prästbarn, har lånat det latinska ordet för aftonbön till titeln: "Vesper".

Den röda tråden i det experimentella folkmusikalbumet är längtan efter helighet och en förståelse av vad helighet är.

Annons

– Vi lever i en apokalypsstämning. Vi känner oss ganska maktlösa, vi kan inte ändra klimatet, och känner att vad spelar det för roll? Kapitalismen äter upp allt. Det kan finnas något slags tröst i att de existentiella samtalen faktiskt skapar en mening och betyder någonting, säger Sara Parkman.

Hon började jobba med "Vesper" i ett gammalt kloster i Frankrike som nu fungerar som ett konstnärshus, men inspelningarna har skett på många ställen: I artistkollegorna Amanda Bergmans och Petter Winnbergs studio i Dalarna. I Nordingrå kyrka, där Parkmans pappa jobbar. I en gammal skola i Estland. I ett tio minusgrader kallt maskinrum i Ställbergs gruva, tillsammans med en hel kör. Och i en liten studio i Vasastan.

Andlighet i rave

Under skapandet har hon inspirerats av bland andra författaren Johannes Anyuru och den tidigare ärkebiskopen KG Hammar. Anyuru har skrivit om islam och tro som ett sätt att göra motstånd mot kapitalismen. KG Hammar om ekoteologi i en tid när konsumtion och tillväxt upplevs som vår tids religion och eldar på klimatförstöringen.

– Vi kan inte köpa en religiös, andlig eller storartad själslig upplevelse, samma sak gäller kärlek. Det blir ett motstånd att kunna prata om existens utifrån sådana saker, säger Sara Parkman.

Men plattan är inte ett sätt att försöka omvända svenska folket.

– Kyrkan har begått stora övergrepp och brott, jag är inte intresserad av att säga "heja svenska kyrkan" eller att vi måste bli mer kristna. Jag är intresserad av vad religion gör med människor och av den politiska potentialen.

Hon jämför kyrkan med att gå på rejv eller att gå i terapi, och med "Vesper" vill hon skapa samma typ av känsla.

– Jag tror att många kan uppleva en andlighet i ett rejv, en typ av extas som man också kan uppleva i kyrkan.

Hävda sig mot Spotify

"Vesper" släpps på skivbolaget Supertraditional, som Parkman själv är med och driver. Bolaget fokuserar på att släppa både traditionell och nyskapande folkmusik i en tid då genren står inför stora utmaningar.

Sara Parkman har länge kämpat mot att folkmusik förknippas med nationalism och främlingsfientlighet. Samtidigt menar hon att Spotify styr stora delar av musikmarknaden och när de inte lyfter svensk folkmusik så når den inte lyssnarna.

– Jag blir rädd att de strömlinjeformar ganska mycket, för det är ju algoritmer som styr. Det fördummar musiklyssnandet. Utmaningen för folkmusiken är att hävda sig i sådana sammanhang, men också att hävda sig i det vi är bra på, livemusik och musiken som ett socialt fenomen.

Sofia Sundström/TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons