Annons

Regeringskris avvärjd i Norge

Bokstavligen i elfte timmen har Norges statsminister Erna Solberg (Høyre) lyckats undvika en regeringskris. Sent på fredagskvällen fick hon gehör för ett ultimatum om hur bompeng-systemet, norska vägtullar, ska läggas upp i framtiden.
Norge • Publicerad 24 augusti 2019
Erna Solberg pratar med medierna under fredagen.
Erna Solberg pratar med medierna under fredagen.Foto: Vidar Ruud/NTB Scanpix/TT

Efter många och ilskna turer mellan de fyra regeringspartierna den senaste tiden sade Kristelig Folkeparti och Fremskrittspartiet ja direkt. Och när även Venstre, vid en presskonferens vid 23-tiden, accepterade var hela regeringen ombord.

Solbergs "bompengeskisse" slår enligt norska medier bland annat fast att nollökningsmålet, det vill säga att biltrafiken inte får öka i norska städer, finns kvar. Hon erbjuder också kommunerna ökade statliga insatser, som ska möjliggöra både lägre biltullar och bättre kollektivtrafik.

Annons

Därmed hoppas regeringspartierna få lite medvind inför kommunal- och regionalvalet om två veckor.

Dyra infrastrukturprojekt

De senaste åren har antalet vägbyggen och infrastrukturprojekt ökat dramatiskt i Norge. Byggen som dessutom tenderar att bli särskilt dyra, då landskapet präglas av fjällar och fjordar.

– Åker man genom Norge ser man hur nya vägar byggs nästan överallt. Det sker också en utbyggnad av kollektivtrafiken, och man anlägger nya cykelbanor. Faktum är att Solberg-regeringen har skrutit om dessa projekt, och undersökningar visar också att väljarna är nöjda med satsningarna, sade valforskaren Bernt Aardal vid universitetet i Oslo, till TT före överenskommelsen.

Men smakar det, så kostar det. Infrastrukturprojekten finansieras till stor del på lokal nivå, och då genom vägavgifter som hämtas in i automatiska vägtullar – på norska kallade bompenger.

Det var sedan enfrågepartiet Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) börjat locka delar av opinionen inför valet som Fremskrittspartiet i våras startade striden inom regeringen om bompeng-systemet.

FNB:s framgångar kan delvis förklaras med ett växande missnöje bland Fremskrittspartiets (Frp) väljare, enligt Bengt Aardal. Det högerpopulistiska partiet gjorde sänkta vägavgifter till en hjärtefråga inför valet 2013 – men under Solbergregeringen har avgifterna i stället nått rekordhöga nivåer, som och andra norska medier rapporterar.

"Kan inte hålla på så här"

Men även om alla nu säger sig ha fått något i Solbergs senaste kompromiss är ingen riktigt nöjd med hur det gått till. Politikerna, och i synnerhet partierna Venstre och Fremskrittspartiet, har grälat inför öppen ridå.

– Jag känner att processen har fungerat dåligt, vilket försvagat hela regeringen. Vi kan inte hålla på så här, säger Venstre-ledaren Trine Skei Grande till nyhetsbyrån NTB.

Solberg, som tidigare i veckan avbröt det nordiska toppmötet i Reykjavik för att åka hem och hantera krisen, är inte heller helt glad.

– Dessa senaste veckor har varit något av det svåraste i mitt jobb som statsminister, sade hon på sin presskonferens på fredagskvällen.

Fanny Hedenmo/TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons