Annons

Niki Lauda – från F1-stjärna till affärsman

En av de största formel 1-profilerna är död.
Här är Niki Laudas karriär – som inte bara handlar om snabba bilar utan även berättar om en flygbolagsentreprenör.
Bilsport • Publicerad 21 maj 2019
Niki Lauda var snabbt tillbaka bakom ratten i sin Ferrari efter en våldsam krasch i Tyskland i augusti 1976. Här är han månaden efter på Florano. Arkivbild.
Niki Lauda var snabbt tillbaka bakom ratten i sin Ferrari efter en våldsam krasch i Tyskland i augusti 1976. Här är han månaden efter på Florano. Arkivbild.Foto: Raoul Fornezza/AP/TT

1949: Andreas Nikolaus Lauda föds den 22 februari i Wien, Österrike.

1968: Utan att berätta för sina föräldrar, som inte godkänner att han håller på med motorsport, vinner Lauda sitt första race i en Mini.

Annons

1971: Tar ett lån för att köpa sig en plats i det nya March-stallet i formel 2. Blir senare samma år uppflyttad till stallets formel 1-lag och gör grand prix-debut den 15 augusti i Österrike.

1973: Tar ett annat lån för att köpa sig en plats i BRM-stallet.

Trippel världsmästare

1974: Slår igenom stort när den tidigare BRM-stallkamraten Clay Regazzoni rekommenderar honom för Ferrari. Lauda slutar tvåa i sin Ferrari-debut i Argentina och tar sin första GP-seger den 28 april i Spanien i sitt fjärde race för Ferrari.

1975: Kliver fram som sportens stora stjärna när han blir världsmästare för första gången.

1976: Brännskadas svårt efter en otäck krasch på Nürburgring i Tyskland. Skadar även lungorna efter att ha andats in giftiga gaser. Trots skadorna sitter han snart i sin bil igen och missar bara två race.

1977: Blir världsmästare för andra gången med Ferrari.

1978: Lämnar Ferrari för det Bernie Ecclestone-ägda stallet Brabham.

1979: Slutar med formel 1 och startar flygbolaget Lauda Air.

1982: Återvänder till sporten, den här gången för att köra för McLaren.

1984: Blir världsmästare för tredje gången.

Får Hamilton till Mercedes

Annons

1985: Tar sin femte och sista grand prix-seger och lämnar sporten, som förare, för gott.

1991: Lauda Air Boeing 767 kraschar i Thailand. Alla 223 personer ombord avlider.

1993: Återvänder till formel 1 som konsult för Ferrari.

2001-02: Är stallchef för Jaguar.

2002: Säljer Lauda Air till Austrian Airlines.

2004: Grundar lågprisbolaget Niki, som han säljer till Air Berlin 2011.

2012: Blir hedersordförande i Mercedes F1-team och bidrar till att få dit stjärnan Lewis Hamilton som når stora framgångar med stallet.

2016: Tar över ett annat flygbolag som han döper om till Laudamotion och senare säljer till Ryanair.

2018: Genomgår en lungtransplantation.

2019: Avlider stillsamt i sömnen den 20 maj, 70 år gammal.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons