Annons

Modemonstren som blev till guld

Minns du sommaren 2016? Värme, sol och... pokémons? Knappt tre år senare har sommarflugan utvecklats till en kassako.
Spel • Publicerad 22 april 2019
Mobilspelet "Pokémon go" tog världen med storm när det lanserades för snart tre år sedan. Tidsspecifika aktiviteter lockade stora folksamlingar i många städer, bland annat i Stockholm. I år väntar liknande aktiviteter i bland annat Chicago, Dortmund och Sentosa (Singapore). Arkivbild.
Mobilspelet "Pokémon go" tog världen med storm när det lanserades för snart tre år sedan. Tidsspecifika aktiviteter lockade stora folksamlingar i många städer, bland annat i Stockholm. I år väntar liknande aktiviteter i bland annat Chicago, Dortmund och Sentosa (Singapore). Arkivbild.Foto: Christine Olsson/TT

"Pokémon go" slog ned som en social och kulturell bomb för snart tre år sedan. Folk gick bokstavligt talat man ur huse för att fånga de digitala monstren när mobilspelet lanserades i juli 2016. I städer världen över samlades folk på gator, torg och parker för att fånga Pikachu, Squirtle, Snorlax och alla de andra figurerna.

Tre år efter succén är det lätt att tro att det hela bara var en fluga. Horderna av människor som hellre stirrade in i mobiltelefonen än sommarsolen har ebbat ut.

Annons

Men "Pokémon go" fortsätter att vara en kassako för rättighetsägarna Nintendo. Nyligen rapporterade appanalysföretaget att spelet dragit in motsvarande 23 miljarder kronor världen över sedan det släpptes.

Uppåtgående trend

– Nintendo använder sällan siffror för att slå sig för bröstet, det är oftare analysföretag som tar fram siffror på hur många användare ett spel har eller hur mycket det har sålt, säger Patrik Johansson, presstalesperson på Nintendos svenska distributör Bergsala.

Enligt Sensor Tower är trenden dessutom uppåtgående för "Pokémon go". Under första kvartalet 2019 uppskattas intäkterna motsvara 1,9 miljarder kronor – en ökning med 40 procent jämfört med motsvarande period 2018.

Intäkterna i "Pokémon go" kommer från mikrotransaktioner. Spelare betalar riktiga pengar för att exempelvis få tillgång till bättre utrustning för att lättare fånga fler pokémons, eller till nya klädesplagg till sin avatar.

"Går i vågor"

Likt många andra siffror i spelbranschen är det svårt att säkerställa om blå solbrillor eller större ryggsäck för att få plats med fler pokémons verkligen genererar intäkter för utvecklarna.

Nintendo och utvecklingsföretaget för "Pokémon go", Niantic, pratar ogärna om pengar och när de uttalar sig om spelarna så är det i formen av "fans" och inte som konsumenter.

– Pokémon är mycket mer än bara ett spel. Nu har "Pokémon go" såklart varit en väldigt stor succé, men det har egentligen aldrig varit någon avmattning. Det har gått i vågor. Varje gång det kommer ett nytt spel kommer en ny generation in i det, säger Patrik Johansson.

Enligt Patrik Johansson ser också framtiden ut att innehålla gott om digitala monster både här och där.

– Allt som händer i Pokémon-världen hänger ju ihop, med nya spel och annat. Även nu när "Detective Pikachu" snart går upp på bio kommer det självklart att påverka andra delar. Så fort det händer något, vad det än är, så märker vi ett uppsving även i de spelen vi säljer.

Under påsken har exempelvis "Pokémon go"-användarna fått extra godis och pokémons i de ägg som kläcks efter att användaren har gått en viss sträcka i den verkliga världen. Om företagen bakom spelet fortsätter att kläcka den ekonomiska framgångskoden återstår att se.

Annons

Nintendo har avböjt att kommentera de ekonomiska aspekterna av Pokémon-varumärket.

TT har även sökt Niantic för en kommentar.

Marcus Alexandersson/TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons