Annons

Manlig blick synas i "La Traviata"

Violetta i "La Traviata" följer sitt hjärta trots att hon går emot samhällets konventioner. När Ellen Lamm sätter upp Verdis klassiker på Kungliga Operan i Stockholm skildrar hon huvudpersonens utsatthet – och undersöker den manliga blicken i klassikern.
Kultur • Publicerad 19 november 2019
Ellen Lamm regisserar den nya uppsättningen av "La Traviata" på Operan i Stockholm.
Ellen Lamm regisserar den nya uppsättningen av "La Traviata" på Operan i Stockholm.Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ellen Lamm gör sin femte operauppsättning med "La Traviata".
Ellen Lamm gör sin femte operauppsättning med "La Traviata".Foto: Fredrik Sandberg/TT
"Den manliga blicken finns i verket och den måste man förhålla sig till, säger Ellen Lamm som regisserar den nya uppsättningen av "La Traviata" på Operan i Stockholm.
"Den manliga blicken finns i verket och den måste man förhålla sig till, säger Ellen Lamm som regisserar den nya uppsättningen av "La Traviata" på Operan i Stockholm.Foto: Fredrik Sandberg/TT
Magdalena Åberg har skapat en anatomisk teater för föreställningen "La Traviata" på Operan i Stockholm.
Magdalena Åberg har skapat en anatomisk teater för föreställningen "La Traviata" på Operan i Stockholm.Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ida Falk Winland spelar Violetta i "La Traviata" på Kungliga Operan i Stockholm. Pressbild.
Ida Falk Winland spelar Violetta i "La Traviata" på Kungliga Operan i Stockholm. Pressbild.Foto: Sören Vilks

Den är ett av Verdis mest älskade verk. "La Traviata" hade premiär i Venedig 1853, och handlar om den lyxprostituerade Violetta Valéry. Hon lider av tuberkulos och berusar sig nätterna igenom. När hon möter Alfredo skymtar dock möjligheten till ett annat, lyckligare liv. Men deras kärlek fördöms av samtiden.

– Så länge Violetta är kvar i sitt fack som prostituerad är hon en del av samhällsordningen och blir accepterad. Men så fort hon kliver ut ur det facket och lever med någon i kärlek är det som att en samhällsordning är på väg att ruckas på, säger Ellen Lamm, som framhåller att också Alfredo blir fördömd.

Annons

– För han accepterar hennes frihet. Kvinnor som inte ägs av någon blir farliga och den man som accepterar det blir också farlig.

Manlig blick

Ellen Lamm, som främst har regisserat för teatern, har nu hunnit till sin femte operauppsättning. Hon hade inte någon riktig relation till "La Traviata", men blev "vansinnigt förtjust" i musiken.

Hon fastnade också för Violettas utsatthet. I verket finns en manlig blick, som Ellen Lamm menar att man måste förhålla sig till. Hon gestaltar den i en inledande bild, där Violetta ligger naken på obduktionsbordet i en så kallad anatomisk teater – ett rum där man undervisar om anatomi. Hela kören är också klädd i manskläder och alla stirrar på Violetta.

– Det blir inte mycket mer naket än så, säger Ellen Lamm.

Även publiken får bevittna hur Violetta gör en resa från att vara festens hyllade drottning till att bli förnedrad inför alla. Där finns en obehaglig aktualitet, tycker Ellen Lamm.

– Det här handlar om en person som går emot gruppen och gör något som gruppen inte kan acceptera, säger hon och pekar på att det ofta går till så i dagens sociala medier:

– Det är läskigt när man tillsammans börjar avsky någon. Det går snabbare via nätet så klart, och de processerna kan vara så grymma.

Känslofylld musik

Till våren är Ellen Lamm tillbaka på Dramaten i Stockholm, där hon regisserar Kristina Sandbergs trilogi om Maj. Hon ser en del likheter mellan de två kvinnorna.

– Båda är instängda i sina askar och slåss med ramen för vad de får och inte får göra.

Men egentligen har Alfredo än mer att förlora, eftersom han har en plats i det borgerliga samhället, menar Ellen Lamm, som tycker att Verdi med "La Traviata" har skapat ett mycket modernt mansporträtt. Hon påminner om att även tonsättaren levde i ett samboförhållande som var fördömt.

Annons

Att ta sig an denna operaklassiker skiljer sig från att regissera för teatern, tycker Ellen Lamm. Mycket på grund av att musiken ger en del på förhand givna svar.

– Man måste inte alltid gå med musiken. Men om man lyssnar och undrar hur exempelvis pappan i verket ska reagera hör man att han blir arg. Man får ett svar av Verdi. Och det kan också vara skönt att förhålla sig till musiken, den ger så mycket känslor. Det är som en present.

Elin Swedenmark/TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons