Hållbarhet en utmaning för e-handeln

Ekonomi Artikeln publicerades
Handeln på nätet fortsätter att öka. Arkivbild.
Foto: Claudio Bresciani/TT
Handeln på nätet fortsätter att öka. Arkivbild.

E-handeln fortsätter att öka. Men med den ökar också transporter och returer, som i sin tur innebär stora utmaningar både för e-handlarna och för klimatet.

Det är svårt att avgöra hur stor miljöpåverkan e-handeln egentligen har. Det beror till stor del på hur konsumenten tar sig till och från ett upphämtningsställe.

– Det är inte hållbart att så många tar bilen för att hämta upp paketen. Samtidigt är det inte hållbart, men kanske bättre, att en lastbil kör hem flera paket på en och samma runda, säger Sharon Cullinane, professor i hållbar logistik vid Göteborgs universitet.

Om konsumenter ändå tar bilen är det bra om de passar på att uträtta andra ärenden när de ändå är i farten. Men allra bäst är att ta sig till utlämningsstället till fots, fortsätter Sharon Cullinane.

När svenska konsumenter e-handlar föredrar många att klicka hem sina varor och hämta paketet på utlämningsställen. Sju av tio paket leveras på det sättet, visar Postnords e-handelsbarometer.

Många anslutna butiker

Förutom de klassiska paketombuden i matbutiker erbjuder många andra handlare utlämning av paket i sina fysiska butiker, bland annat kläd- och elektronikkedjor.

– Nästan alla aktörer som har både e-handel och fysiska butiker gör det. Det innebär färre transporter och blir kostnadseffektivare för handlarna, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Postnord.

Det är också en fördel för e-handlarna eftersom det lockar kunder som förhoppningsvis passar på att handla när de är på plats, fortsätter han.

Ett stort problem inom klädbranschen är den stora mängden returer, som innebär stor negativ miljöpåverkan. I genomsnitt ligger returgraden i Sverige på 22 procent.

– Det kan vara upp till 80 procent, beroende på vilka varor det rör sig om. Konsumenter behandlar nästan e-handel på samma sätt som när de provar kläder i ett fysiskt provrum, de plockar på sig storlekar och färger som de i slutändan inte vill ha.

Får stora konsekvenser

Inte nog med att returnerade varor ofta fraktas långa avstånd och hanteras innan de kan säljas på nytt. Det är dessutom många paket som aldrig plockas upp, säger Sharon Cullinane.

– Människor gillar tanken på att beställa kläder som ett tidsfördriv på bussen eller tåget, men tänker inte på de enorma miljömässiga konsekvenserna.

Om de fysiska butikerna utformas på rätt sätt kan de verka för att få ner returerna, tror Sharon Cullinane.

– Om vi kan få ett fungerande system där kunderna hämtar kläder i butik, provar plagget på plats, och om det behövs, ges ett smidigt sätt att returnera kan det minska miljöpåverkan.

Butikerna behöver utformas på ett sätt som underlättar för kunderna, gör pakethanteringen smidigare, och som lockar till att prova kläder direkt i butiken, föreslår hon.

Framtidens leveranser

I framtiden tror Arne Andersson att vi kommer se att fler kedjor börjar med egna paketautomater i butikerna, där kunderna själva med hjälp av en kod enkelt kan hämta paket från en postbox.

– Jag tror att automatiska paketautomater kan effektivisera det hela och minska kostnaderna. Det kan nog bli verklighet inom en snar framtid.

Sharon Cullinane gillar tanken av att ha postboxar placerade närmare hemmet, till exempel i bostadsområden eller i trappuppgången i ett lägenhetshus.

– Konsumenter kan då hämta paketen när det passar dem, utan att behöva ta bilen någonstans. Om fler kan ställa bilen är det bättre ur miljösynpunkt.

Arne Andersson tror även att butikskedjor inom en snar framtid kan börja dela ut konkurrenters paket.

– Vi har haft samtal med flera kedjor om det. Det har varit stort intresse från teknikkedjor, men från klädkedjorna har man varit mer skraja inför det här.

Rättad: I en tidigare version av denna text angavs fel efternamn på Postnords e-handelsexpert och även på Sharon Cullinane.

Fakta

Fakta: Så vill svenskarna e-handla

Den vanligaste leveransmetoden när svenskarna e-handlar är att varorna levereras till ett utlämningsställe. Nästan sju av tio leveranser sker på detta sätt.

Utlämningsstället har varit välanvänt under en längre tid och i nuläget ses inga tecken på att detta kommer att förändras. Populariteten beror sannolikt på att konsumenterna är vana vid att själva kunna hämta ut sina varor och på en tid som passar dem.

Näst vanligaste leveranssättet är hemleveranser utan kvittens. Slutligen hemleveranser mot kvittens, vilket ökar i popularitet. Framför allt värderas flexibiliteten i att inte behöva passa en leverans och inte heller behöva gå till ett ombud.

Bland de delbranscher som vuxit mest på nätet sett till förra året är livsmedelshandeln, möbelhandeln och sporthandeln. De mest populära varorna att handla på nätet är kläder och skor. Modehandelns tillväxt uppgick till 13 procent, i linje med året innan.

Källa: Postnords e-handelsbarometer 2018, Svensk handel

Visa mer...