Googles banbrytande spelplattform är här

Teknik Artikeln publicerades
Googles spelplattform Stadia når marknaden den 19 november. Pressbild.
Foto: Google
Googles spelplattform Stadia når marknaden den 19 november. Pressbild.
Med Stadia ger sig Google in i spelbranschen på allvar. Arkivbild.
Foto: Marcio Jose Sanchez/AP/TT
Med Stadia ger sig Google in i spelbranschen på allvar. Arkivbild.

Nu lanserar Google sin spelplattform Stadia. Med strömningstjänsten för tv- och datorspel bryter nätjätten ny mark i spelbranschen.

Filmer, serier, musik och ljudböcker strömmar vi dagligen. När Google nu lanserar Stadia har turen kommit till tv- och datorspelen. Men det handlar inte om att utforska ett nytt område, berättar Andrey Doronichev, produktchef på Google och ansvarig för spelupplevelsen på Stadia.

– Av all form av modern media är spel den största och snabbast växande i termer av marknadsstorlek. Det är samtidigt det enda området där strömning inte har varit möjligt. Men det här är inget test eller experiment, vi vet vad vi ger oss in i, vi ser möjligheterna och de är enorma, säger han till TT.

Stora framtidsplaner

I stället för att spelen lagras på en hårddisk på en konsol eller dator, bygger tekniken bakom Stadia på Googles molntjänster. Spelen lagras och drivs av företagets globala nätverk av serverhallar och strömmas som video till den skärm användaren väljer att spela på – surfplatta, dator, tv eller telefon.

– Det vi visualiserar oss i framtiden sträcker sig långt bortom att kunna spela spel på olika skärmar samtidigt. Det utvecklas just nu nya spel som är anpassade efter molnspelande och jag väldigt uppspelt kring det.

"Ingen latens"

Allt spelande sker via nätet och det enda användaren behöver för att spela på en tv är wifi-uppkoppling, Googles mediaspelare Chromechast och den trådlösa handkontrollen utvecklad för Stadia. Spelar man hellre på en dator kan man göra det direkt via Googles webbläsare Chrome.

Att spelandet enbart sker via nätverksuppkopplingen har väckt frågan om risken för fördröjning, så kallad latens. Andrey Doronichev tillbakavisar detta.

– Just detta är den heliga gralen av det vi har byggt. Du kommer inte att märka av latens, det är det som är grejen, annars skulle inget gå ihop.

Han berättar att de har byggt in mängder av delar i Stadias teknikkedja som verkar för att minimera just latens, däribland att handkontrollen är direkt ansluten till serverhallarna.

– Datacentret och hårdvaran som driver Stadia är mycket snabbare än allt annat som du i dag kan spela på som konsument. Googles mångåriga erfarenhet inom olika teknikfält har gått samman för att bygga något som i slutändan ska vara så användarvänligt som möjligt.

"Tillströmning av spel"

När spelplattformen släpps den 19 november kan användare välja mellan ett 20-tal speltitlar, som "Assassin's creed odyssey", "Red dead redemption 2" och "Destiny 2". Ett antal som inom en snar framtid lär utökas, berättar Andrey Doronichev.

– Vi har en omfattande tillströmning av spelutgivare som ansluter till plattformen nästa år. Vad du ser just nu är en plattform i sin linda. Jag är självsäker kring att så gott som alla som utvecklar nya spel kommer att visa ett stort intresse.

Fakta

Fakta: Google Stadia

Lanseras i Sverige den 19 november.

Har upplösningar från 4k till 720p beroende på användarens uppkopplingshastighet och en uppdateringshastighet på 60 bilder per sekund.

Fungerar med hastigheter från 35 mbit ned till ett rekommenderat minimum på 10 mbit.

Inledningsvis finns ett 20-tal speltitlar tillgängliga på spelplattformen.

Stadia släpps inledningsvis som en betalprenumeration där användaren har möjlighet att spela spelen i maximal upplösning, men kommer nästa år även att lanseras i en gratisversion med något lägre bildkvalitet.

Källa: Google

Visa mer...