Annons

Filmmystikern Malick gör comeback i Cannes

Terrence Malicks moralfilosofiska andra världskrigsdrama "A hidden life" hyllas som hans bästa på länge efter premiären på filmfestivalen i Cannes.
I en liten roll syns Michael Nyqvist, och kollegorna minns honom med värme.
Film • Publicerad 20 maj 2019
"A hidden life" har galapremiär i Cannes, där huvudrollsinnehavarna August Diehl och Valerie Pachner fick gå på röda mattan. Regissören Terrence Malick dök (i vanlig ordning) inte upp.
"A hidden life" har galapremiär i Cannes, där huvudrollsinnehavarna August Diehl och Valerie Pachner fick gå på röda mattan. Regissören Terrence Malick dök (i vanlig ordning) inte upp.Foto: Joel C Ryan/AP

För åtta år sedan vann Terrence Malick Guldpalmen för "Tree of life", ett storslaget och drömskt familjeporträtt som kombinerade en surmulen Brad Pitt med dinosaurier.

Efter ett pärlband av mindre lyckade filmer är Malick tillbaka i huvudtävlingen med en sann historia om den österrikiske bonden Franz Jägerstetter.

Annons

Efter att ha varit inkallad en runda i andra världskriget drabbades denne av en djup insikt om hur fel ute hans land var. När han blir inkallad igen vägrar han att svära trohet till Hitler, vilket får svåra konsekvenser för honom, men också för hans fru och tre barn som lever kvar i deras tidigare så pittoreska alpby Radegund.

Chockades av beskedet

Huvudrollen spelas av tyske August Diehl ("Inglourious basterds", "Salt"), som den notoriskt skygge regissörens frånvaro själv får svara på flest frågor på en presskonferens.

– Det handlar om vad som händer när en person plötsligt säger "nej, det här gör jag inte", när alla andra har hoppat på tåget.

Filmen är gjord med vidvinkelperspektiv och ställer stora frågor om livet, religiositet och det som på tyska kallas Heimat (hemmet). Flera europeiska stjärnor dyker upp i små roller. Som Bruno Ganz, Mattias Schoenaerts och svenske Michael Nyqvist, som avled 2017.

På presskonferensen berättar August Diehl om hur chockad han blev efter beskedet.

– Han var med på inspelningen en kort period, vi hade två fina kvällar tillsammans. Jag har sett många av hans filmer och tyckte att det var jätteroligt att träffas. Han var väldigt glad och skrattade mycket.

Valerie Pachner, som spelar Franz prövade hustru Fani, fyller i:

– Jag minns att Terrence gav honom en monolog på morgonen, som skulle spelas in senare samma dag. Han lärde sig den på en timme, han var en underbar skådespelare.

Politiskt laddad?

Att arbeta med den mytomspunne Terrence Malick, som är närmast ökänd för att undvika intervjuer och röda mattor, beskriver de båda skådespelarna som en speciell men underbar erfarenhet.

– Det är så ovanligt att inte ha ett superhektiskt schema utan att bara få vara ute med en kamera på ett fält och improvisera. Vi utförde riktigt jordbruk hela dagarna, och skådespelade lite däremellan. Det var inte en särskilt intellektuell process, säger Valerie Pachner.

Annons

Frågan om hur filmen kan tolkas i dagens politiska verklighet, med stundande val till EU-parlamentet, kom upp på presskonferensen. Är filmen ett nej till de högerextrema krafter som vädrar morgonluft?

August Diehl hävdar att det aldrig har varit Terrence Malicks uttalade mål att skapa en politisk inlaga.

– Han söker efter något som är enkelt och sant. Allt annat, tolkningar, är en sidoeffekt. Sedan är det så klart jätteviktigt att rösta i EU-valet och stå upp mot de högerextrema vindar som blåser. Filmen ställer ju frågan "vad hade jag gjort?".

Lovande kritik

Mottagandet har varit mestadels varmt i branschtidningarna som recenserar Guldpalmskandidaterna på en festival som håller sina excentriska auteurer högt.

Ordet mästerverk har förekommit, å andra sidan kallar Varietys kritiker filmen för "ytlig där den borde gräva djupare". De flesta verkar dock eniga om att filmen är vacker och stark och att Malick är tillbaka i god form.

För Valerie Pachner kom det kanske viktigaste berömmet från några av de direkt berörda.

– Vi visade filmen i Radegund, där Franz tre döttrar fortfarande bor. De var väldigt nöjda.

Miranda Sigander/TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons