Annons

Boeing förlorar prestigeprojekt

Det blir Airbus som kommer att leverera flygplanen om det australiska flygbolaget Qantas går vidare med planerna på världens längsta flyglinjer. Detta trots att testflygningarna gjorts med Boeingplan.
Ekonomi • Publicerad 16 december 2019
Så här kan Qantasplanen från Airbus av modellen A350-1000 på de ultralånga linjerna komma att se ut.
Så här kan Qantasplanen från Airbus av modellen A350-1000 på de ultralånga linjerna komma att se ut.Foto: Qantas/TT

På tisdag går den sista planerade testflygningen från New York med målet Sydney i en specialversion av amerikanska Boeing 787-9. Målet är att samla information om bland annat hur kroppen påverkas på ultralånga flygningar på uppemot 21 timmar. Tanken är att australiska Qantas om några år ska ha direktlinjer från Sydney och Melbourne till London och New York, något som i dag inte finns.

Svårt val

Men det blir inte Boeingplan som kommer att användas på sträckorna. Flygbolaget har hela tiden varit tydliga med att det står mellan Boeing 777X och Airbus A350-1000, och valet föll till slut på det europeiska bolaget.

Annons

"Det var ett tufft val mellan två väldigt kapabla flygplan, som blivit ännu svårare till följd av innovationer från båda tillverkarna för att förbättra vad de redan lagt år på att designa", säger Qantas vd Alan Joyce i ett pressmeddelande.

För A350-1000 handlar det om en extra bränsletank och en något förhöjd startvikt. Qantas lägger också vikt vid att flygplanet använder sig av Rolls Royce Trent XWB-motorer, som testats framgångsrikt i trafik i två år.

Beslut i mars

Men trots att Qantas nu alltså valt Airbus, så är det inte säkert att det blir några nya långlinjer. Först i mars nästa år tar Qantas styrelse det slutgiltiga beslutet, och det görs bara om bolaget beräknar att linjerna går med vinst. Pilotfacket har också uttryckt viss oro kring om piloterna kommer att få tillräckligt med vila. Qantas lockar å sin sida med höjd lön och chans till befordran.

Blir köpet av rör det sig om tolv flygplan och trafikstart den första halvan av 2023.

Gustav Sjöholm/TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons