Löften om snabba cash fälls i domstol

Ekonomi Artikeln publicerades
Konsumentombudsmannen (KO) stämde 2018 Elec Games i Patent- och marknadsdomstolen för marknadsföring av spelsajten Ninja Casino. Arkivbild.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Konsumentombudsmannen (KO) stämde 2018 Elec Games i Patent- och marknadsdomstolen för marknadsföring av spelsajten Ninja Casino. Arkivbild.

Uttryck som "Blixtsnabba utbetalningar" och "Klockrena vägen till guldet" får inte användas i spelreklam. Det beslutar Patent- och marknadsdomstolen som för första gången prövat frågan om måttfullhetskrav i spelreklam.

Konsumentombudsmannen (KO) stämde 2018 Elec Games i Patent- och marknadsdomstolen för marknadsföringen av spelsajten Ninja Casino, som KO ansåg stred mot kravet om måttfullhet i spelreklam. Förutom en pop up-annons som ansågs alltför påträngande stämdes även bolaget för användningen av uttryck som "Spela nu!" och "Vinsten på banken inom 5 min".

Spelsajten Ninja Casino har av andra anledningar blivit av med sin spellicens och verkar inte längre i Sverige.

Sammanlagt ingick 20 påståenden i stämningsansökan, som nu domstolen bedömer samtliga strider mot kravet på måttfullhet. Inte heller påståenden med "väsentligen samma innebörd" får användas. Också den så kallade pop up-annonsen bedöms strida mot kraven. Skulle förbuden inte följas riskeras vite om en halv miljon kronor.

Koppling till spelproblem

"Domstolen har bedömt att det finns ett samband mellan spelreklam och spelproblem och har tagit särskild hänsyn till hur marknadsföringen uppfattas av personer som har eller ligger i farozonen att utveckla spelproblem", säger rättens ordförande, rådmannen Alexander Ramsay i ett pressmeddelande.

Gunnar Wikström, processråd vid KO som har drivit domstolsprocessen mot Elec Games, säger att domen är viktig för hur begreppet måttfullhet ska tolkas.

– Det är ett ganska generellt begrepp, därför kunde det här målet ge svar. Man har till och med sagt i lagförarbeten att man överlämnar till rättsväsendet att dra den gränsen, och det är det domstolen har gjort nu.

Ägarbolaget Global Gamings vd Tobias Fagerlund säger i ett pressmeddelande att domen förtydligar rättsläget, vilket är "ett steg i rätt riktning":

"Samtidigt tycker jag det är tråkigt att vårt varumärke i princip får ta ensamt ansvar för marknadsföringsbudskap som på den tiden var allmänt använda i branschen", tillägger han.

Bolaget ska granska domen och se om det finns anledning att överklaga den till Patent- och marknadsöverdomstolen, enligt pressmeddelandet.

"En stor seger"

Ardalan Shekarabi, socialförsäkringsminister med ansvar för spelfrågor, välkomnar domen.

– Det är en stor seger för alla som engagerat sig i kampen mot aggressiv spelreklam, säger han till TT.

– Nu kan inget spelbolag skylla på att det är otydligt, nu har vi ett väldigt tydligt klargörande om vad som är tillåtet.

Även Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare för Branschföreningen för onlinespel, gläds över domen. Han säger att det Ninja Casinos spelreklam fälls för är sådant som branschen redan har självreglerat.

– Det är ett mycket stort fokus på snabba utbetalningar, och vi vill inte se sådant i branschen. Det är bra att såväl KO som domstolen kommer fram till samma slutsats.

Ardalan Shekarabi poängterar dock regeringens fortsatta arbete med att begränsa spelreklamen, och säger att de är beredda att helt eller delvis förbjuda spelreklam som är skadlig för konsumenter.

Fakta

Fakta: Påståenden som förbjuds

Exempel på de påståenden som användes i marknadsföringen av Ninja Casino som nu förbjuds:

"Knepet sprids som en löpeld: kan fylla kontot på 5 minuter".

"Så kan du ta hem miljoner utan registrering".

"Alla gillar snabba cash. Speciellt när man spelar casinospel. Och inget går snabbare än hos Ninja Casino."

"250 spel med chans på miljontals kronor är bara ett klick bort. Vad väntar du på?".

"Låt ninjorna visa vägen till miljonerna. Ingen registrering krävs – vinsterna kan du ha på kontot inom 5 minuter".

"SPELA NU!"

Källa: Patent - och marknadsdomstolen.

Visa mer...

Fakta

Fakta: Påståenden som förbjuds

Konsumentverket delar tillsynsansvar med Spelinspektionen över reglerna i spellagen, avseende marknadsföring av spel. Konsumentverket har det primära ansvaret för tillsynen av måttfullhet. För den tillsynen har de ett antal riktlinjer att följa i sin bedömning.

Bland annat bör marknadsföringen inte vara "påträngande eller ägnad att väcka särskild uppmärksamhet". Den bör ge en saklig och balanserad bild av spelet och vinstchanserna. De kommersiella budskapen ska också begränsas till relevanta fakta för spelet, presenterad så sakligt som möjligt och "utan ovidkommande inslag". Sammantaget ska en helhetsbedömning göras för att avgöra måttfullheten i marknadsföringen.

Källa: Konsumentverket

Visa mer...