Nyheter

Tufft för tidningsbranschen

Nyheter Artikeln publicerades

Svenska Dagbladet ska minska sin personal med 50–60 personer. Det är den senaste i raden av nedskärningar bland tidningarna, som tappar allt fler läsare.

Inget tyder på att upplagorna kommer att öka, enligt medieforskaren Mart Ots.

Svenska Dagbladet (SvD) ska spara 40 miljoner kronor för att möta den minskande upplagan. Det blir i första hand genom frivilliga lösningar och förhandlingar pågår just nu med fackklubbarna.

Nedskärningen är den andra på kort tid, i höstas fick 12 personer lämna tidningen.

– Svenska Dagbladet har jobbat under ekonomisk press länge och har haft svårt att nå goda resultat, säger Mart Ots, medieforskare vid Högskolan i Jönköping.

SvD inte ensamma

Men SvD är inte den enda tidningen som tvingas dra ned. Aftonbladet, som också ägs av Schibsted, gjorde sig av med 37 personer i höstas.

– Schibsted har varit väldigt aggressiva i den digitala övergången, säger Ots.

Det är än så länge svårt för tidningarna att få betalt för nyheter på nätet. Samtidigt tappar papperstidningarna läsare och allt talar för att den utvecklingen kommer att fortsätta, enligt Mart Ots.

– Det finns inga tecken på att upplagorna kommer att öka.

Fler nedskärningar

Även lokaltidningarna skär ned. Tidningsbolaget Promedia, där bland annat Nerikes Allehanda och Vestmanlands Läns Tidning ingår, ska göra sig av med 75 personer i år. Sydsvenskan ska också spara, liksom koncernen Mittmedia, som äger Länstidningen Södertälje, Dalarnas Tidningar och flera andra lokaltidningar.

– Det är ett av de sätt som tidningsbranschen har hanterat nedgångar i upplaga, genom att dra ned på sina kostnader. Men det går hand i hand, med färre journalister blir det svårare att göra en bra produkt.

Mart Ots tror dock inte att papperstidningarna kommer att försvinna den närmaste tiden.

– Behovet av lokala nyheter kommer fortfarande att finnas, det blir en utmaning att hitta ett sätt att sälja dem.