Nyheter

Sömnbrist hänger kvar länge

Ny forskning presenterar hårda bud för alla omtöcknade småbarnsföräldrar och nattarbetare.

Nyheter
Till TT-sËn-sËmnbristSTOCKHOLM 20060924Man med kudde Ëver huvudet och vâ°ckarklocka brevid.Foto Nina Varumo / SVD / SCANPIX kod 10068 ***DN OUT***
Till TT-sËn-sËmnbristSTOCKHOLM 20060924Man med kudde Ëver huvudet och vâ°ckarklocka brevid.Foto Nina Varumo / SVD / SCANPIX kod 10068 ***DN OUT***
Foto:

När sömnbristen har byggts på under en tid räcker det inte med en rejäl nattsömn för att kompensera.

– När man har en ackumulerad sömnbrist känner man sig pigg när man vaknar, piggare än man borde egentligen, men tröttheten kommer att kasta sig över en senare, säger sömnforskaren Torbjörn Åkerstedt.

En ny studie, presenterad i Science Translational Medicine, visar att effekterna av sömnbrist hänger i längre än man kan tro, skriver Svenska Dagbladet.

Forskarna lät nio friska försökspersoner leva enligt ett schema som innebar 33 timmars vakenhet varvat med 10 timmars sömn under tre veckor – motsvarande ungefär 5,6 timmars sömn per dygn. Deltagarna presterade ganska väl på diverse tester när de var nyvakna, men resultaten blev allt sämre under studiens gång. Deltagarna började dessutom krokna allt kortare tid efter uppvaknandet ju längre studien höll på.

Genomsnittspersonen klarar sig med sju timmars nattsömn, men under sex timmar märks effekter och vid fem timmar är minnes-, tanke- och uppmärksamhetsförmågan kraftigt sänkt. Finns då inget hopp för dem som måste fungera trots sömnrubbningar?

– Det enda är att se till att planera sitt sovande för att få ihop de sju timmarna. Annars är det tupplurar som gäller, säger Torbjörn Åkerstedt.