Annons
Nyheter

Slaget om schlagerarenan över

Slaget om schlagerarenan avgjordes i helgen. Malmö arena segrade till sist över Solnas Friends arena i kampen om var schlager–EM ska hållas nästa år. SVT vill lägga pengarna på annat än en stor arena, förklarar tävlingens exekutive producent, Martin Österdahl.
Nyheter • Publicerad 9 juli 2012
"Vår ambition är att ta programmen till nya nivåer, inte att försöka bräcka Baku i hur många hundra miljoner de lade på det. Vi tycker att det ska vara fokus på musiken, artisterna och en fantastisk show", säger Martin Österdahl.
"Vår ambition är att ta programmen till nya nivåer, inte att försöka bräcka Baku i hur många hundra miljoner de lade på det. Vi tycker att det ska vara fokus på musiken, artisterna och en fantastisk show", säger Martin Österdahl.Foto: JESSICA GOW / SCANPIX

Melodifestivalens nästa final går av stapeln den 9 mars 2013 i Friends arena i Solna utanför Stockholm. Men finalen i schlager–EM drygt två månader senare kommer inte att hållas där, utan i Malmö arena. Ett val som överraskat många, inte minst med tanke på att den nya nationalarenan har plats för betydligt fler åskådare.

65 000 personer ryms i Friends arena, även om man enligt SVT planerade för en kapacitet på max hälften av det om det skulle ha blivit aktuellt att ha tävlingen där. Malmö arena rymmer omkring 15 000 personer.

Annons

"Annat monster"

Martin Österdahl, exekutiv producent för schlager–EM, menar att en mindre arena passar evenemanget bättre.

– Det här är ett helt annat monster än en konsert – och ett helt annat monster än Melodifestivalen. Vi ska skapa 42 unika scener, och vi ska repetera och bygga i 6 veckors tid i arenan. Det är helt andra proportioner på det här, säger han.

Hur mycket av en ekonomisk fråga har det här varit?

– Det har kostat en halv miljard i Moskva och 400 miljoner i Düsseldorf, och vi har inte kunnat förstå hur man kan göra av med så mycket pengar. Vi har en annan idé om hur vi ska ta Eurovision vidare, men för att kunna göra det så kan vi inte lägga alla pengar på en stor arena.

Hur ska ni ta tävlingen vidare?

– Efter Belgrad, Moskva och Baku kan vi inte gå längre i "Titta vi har byggt en ännu större arena" eller "Vi har en ännu större LED–vägg". Det skulle få sådana otroligt utarmande konsekvenser av vårt utbud i övrigt, och det är det inte värt. Men vi har ambitionen att göra programmen mer engagerande. Eurovision har när det vuxit i storlek de senaste åren blivit kallare. Den ensamma flickan från Polen sjunger en ballad på en jättestor rund scen. Runt henne är det hundra meter luft. Du får ingen närhet i det. Vi tror att vi har ett bättre sätt att göra det på.

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons