Annons
Nyheter

Så vill "Pokémon Go" återskapa monstersuccén

Spelardueller, monsterbyten och en pratande Pikachu. Så hoppas "Pokémon Gos" skapare upprepa succén från förra året.– Vi har bara genomfört tio procent av vad vi försöker göra, säger Poké-bossen Tsunekazu Ishihara.
Spel\nI en intervju med Bloomberg tidigare i september lovar företaget Pokémons vd Tsunekazu Ishihara flera nyheter. Spelet ska bland annat låta spelare byta fångade pokémon med varandra och ge en ny möjlighet till direkta dueller. • Publicerad 24 september 2017
Foto: Erin Hooley

Masshysterin har ebbat ut och de stora folksamlingarna har skingrats, men enligt skaparna ligger "Pokémon Go" fortfarande bara i startgropen.

Liknande funktioner har funnits i tidigare Pokémon-spel på Nintendo-konsoler och spelare har spekulerat i om de även är på väg till mobilspelet, men först nu är det bekräftat.

Annons

Men de största förändringarna är enligt Ishihara på gång lite längre fram, inom så kallad augmented reality. Han säger att de virtuella monster som befolkar verkligheten genom mobilskärmen ska bli betydligt verkligare.

– Säg att du hittar en Pikachu och att den då kan känna av att det står ett bord där och hoppa upp på det, och att du kan se dess skuggor, och sedan vänder den sig mot dig och börjar prata med dig, säger han till Bloomberg.

Med nya finesser hoppas Nintendo och utvecklaren Niantic kunna locka tillbaka spelare och behålla de inbitna fansen.

I dag spelar runt 65 miljoner människor över hela världen "Pokémon Go" minst en gång i månaden, varav drygt fem miljoner varje dag. Spelet ligger på topp 20-listan över de mest inkomstbringande apparna i USA.

Skarorna kan dock inte mäta sig med spelarmassorna från förra sommaren, och stora summor står på spel. Sedan lanseringen beräknas spelet ha dragit in motsvarande 12–16 miljarder kronor, enligt Bloomberg.Björn Berglund/TTEn Pokémon-jägare med Pikachu-keps i Chicago i somras. Arkivbild.Foto: Erin Hooley/AP/TThttp://tt.se/media/image/sdltc174ee2

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons