Så vill "Pokémon Go" återskapa monstersuccén
Masshysterin har ebbat ut och de stora folksamlingarna har skingrats, men enligt skaparna ligger "Pokémon Go" fortfarande bara i startgropen.
Liknande funktioner har funnits i tidigare Pokémon-spel på Nintendo-konsoler och spelare har spekulerat i om de även är på väg till mobilspelet, men först nu är det bekräftat.
Men de största förändringarna är enligt Ishihara på gång lite längre fram, inom så kallad augmented reality. Han säger att de virtuella monster som befolkar verkligheten genom mobilskärmen ska bli betydligt verkligare.
– Säg att du hittar en Pikachu och att den då kan känna av att det står ett bord där och hoppa upp på det, och att du kan se dess skuggor, och sedan vänder den sig mot dig och börjar prata med dig, säger han till Bloomberg.
Med nya finesser hoppas Nintendo och utvecklaren Niantic kunna locka tillbaka spelare och behålla de inbitna fansen.
I dag spelar runt 65 miljoner människor över hela världen "Pokémon Go" minst en gång i månaden, varav drygt fem miljoner varje dag. Spelet ligger på topp 20-listan över de mest inkomstbringande apparna i USA.
Skarorna kan dock inte mäta sig med spelarmassorna från förra sommaren, och stora summor står på spel. Sedan lanseringen beräknas spelet ha dragit in motsvarande 12–16 miljarder kronor, enligt Bloomberg.Björn Berglund/TTEn Pokémon-jägare med Pikachu-keps i Chicago i somras. Arkivbild.Foto: Erin Hooley/AP/TThttp://tt.se/media/image/sdltc174ee2