Priskrig skapade abonnemangsrusning
Det har lett till en rusning efter abonnemang.
Ungefär lika många telefoner såldes under förra veckan som veckan före jul, enligt Phone House.
De båda operatörerna avslutade sina kampanjer i tisdags, ungefär två veckor tidigare än beräknat. Hos kedjan Phone House har priskriget mellan de båda operatörerna inneburit en rusning efter abonnemang, och betydligt fler smartphones än vanligt har sålts.
Enligt Tobias Lennér, vd för Phone House, visar försäljningsstatistik för branschen från marknadsundersökningsföretaget GFK att det såldes ungefär lika många telefoner förra veckan som veckan före jul, omkring dubbelt så många som en vanlig vecka i mars.
– Det har ruskat om hela svenska mobilmarknaden och skapat enormt fokus på de nya smartphonemodellerna, säger Tobias Lennér.
Den generella trenden är att svenskarna lägger allt mer pengar på sina mobiltelefoner. Men medan ungefär hälften av kunderna en vanlig vecka väljer kontantkort har Phone House medan priskriget pågått nästan uteslutande sålt abonnemang. Hur många abonnemang som har sålts vill Lennér dock inte uppge.