Nya attraktioner ska locka de svikande publikmassorna
Men Rainbowolyckan ska inte vara orsaken till de allt färre besökarna, enligt Liseberg.
Sommarsäsongen 2008 blev inte vad nöjesparken hade hoppats på. Liseberg tappade totalt sju procent av sina besökare jämfört med förra året, närmare bestämt 170 000 personer.
Men olyckan med Rainbow, där 36 personer skadades, ska enligt Liseberg inte vara huvudorsaken till de allt färre besökarna.
– Vi har uppfattningen att besökarantalet inte har påverkats av det, men att varumärket Liseberg har skadats, säger jourhavande parkchef Åke Larsson.
Liseberg skyller istället på lågkonjunktur och dåligt väder. I augusti månad var tappet störst. Främst var det turisterna som svek medan göteborgarna tappert fortsatte att komma.
Inför nästa säsong hoppas Liseberg att två nya familjeattraktioner ska locka tillbaka turisterna.
En av dem är Hanghai som kommer att placeras i södra delen av parken där Tornado står i dag.
– Tornado kommer att försvinna från parken, säger Åke Larsson.
Hanghai tar som mest 40 passagerare. Tillsammans sitter de på en roterande rund platta som åker längs en 15,5 meter hög rälsvagga.
Den andra attraktionen vill dock Liseberg inte avslöja något om. Men även den kommer att vara en familjeattraktion.
Vad som ska ersätta borttagna Rainbow, som stod i södra delen av parken, är ännu inte bestämt.
– Det är inte riktigt klart. Det kan bli en ny barnattraktion, säger Åke Larsson.
När Liseberg åter slår upp sina portar den 25 april 2009 får vi se resultatet.
Mest åkta, sommaren 2008:
1. Lisebergbanan 1,4 miljoner
2. FlumeRide 1,2 miljoner
3. Kållerado 1,1 miljoner
3. Balder 1,1 miljoner
5. Kanonen 700 000
Källa: Liseberg