Nyheter

Nu går det att tura på el

Ekonomi Artikeln publicerades
Foto: Emil Langvad/TT

Efter över ett år av förseningar var det på fredagen dags för jungfrufärd för de batteridrivna färjorna mellan Helsingborg och Helsingör.

– Vi är först i världen, och det är också en av anledningarna till att det har tagit lite längre tid än planerat. Det här är ingen serieproduktion. Vi har 7,1 miljoner passagerare, så det måste funka, säger Johan Röstin, vd för rederiet Forsea, tidigare känt som HH Ferries, till Sveriges Radio.

Från och med nu ska två av rederiets fem färjor gå på el. Och projektet har väckt uppmärksamhet internationellt eftersom färjorna, Tycho Brahe och Aurora, är världens största batteridrivna att användas i intensiv passagerartrafik.

– Att vara first mover kan vara frustrerande ibland. Det här har tagit längre tid än vi tänkte. I backspegeln är vi glada att vi vågade ta steget, säger Britt Dalunde från rederiets styrelse till HD.

En av utmaningarna och orsak till att projektet försenats har varit laddningen, som måste gå snabbt för att inte sinka trafiken. För att göra en enda resa över Öresund krävs 1 500 kilowattimmar – lika mycket som en vanlig svensk familj gör av med på tre månader.

Och för passagerarna blir överfarten annorlunda på flera sätt. De karaktäristiska färjeskakningarna försvinner, det blir tystare ombord och avgaslukten försvinner.

Firandet fortsätter under lördagen då turerna med de batteridrivna färjorna är gratis för alla som vill prova på.

Fakta

60 ton batterier

Två av färjorna mellan Helsingborg och Helsingör är nu batteridrivna.

Varje färja utrustas med 640 batterier, som ryms i fyra battericontainrar på övre däck. Tillsammans väger de nästan 60 ton.

Fullt uppladdade rymmer de över 4 000 kilowattimmar, lika mycket som ungefär 70 elbilar.

Färjorna utrustas också med två teknikhus var, som rymmer transformatorer och kylanläggningar till batterierna.

Kylningen görs med vatten, som därmed blir varmt och kan användas i färjans system för air condition.

Laddningen görs när färjorna kommer in till Helsingborg och Helsingör. Med hjälp av en helautomatisk laserstyrd robotarm kopplas batterierna till elnätet på land.

Källa: HH Ferries Group

Visa mer...

 

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.