Annons
Nyheter

Nu går det att tura på el

Efter över ett år av förseningar var det på fredagen dags för jungfrufärd för de batteridrivna färjorna mellan Helsingborg och Helsingör.
Ekonomi • Publicerad 10 november 2018
Foto: Emil Langvad/TT

– Vi är först i världen, och det är också en av anledningarna till att det har tagit lite längre tid än planerat. Det här är ingen serieproduktion. Vi har 7,1 miljoner passagerare, så det måste funka, säger Johan Röstin, vd för rederiet Forsea, tidigare känt som HH Ferries, till Sveriges Radio.

Från och med nu ska två av rederiets fem färjor gå på el. Och projektet har väckt uppmärksamhet internationellt eftersom färjorna, Tycho Brahe och Aurora, är världens största batteridrivna att användas i intensiv passagerartrafik.

Annons

– Att vara first mover kan vara frustrerande ibland. Det här har tagit längre tid än vi tänkte. I backspegeln är vi glada att vi vågade ta steget, säger Britt Dalunde från rederiets styrelse till HD.

En av utmaningarna och orsak till att projektet försenats har varit laddningen, som måste gå snabbt för att inte sinka trafiken. För att göra en enda resa över Öresund krävs 1 500 kilowattimmar – lika mycket som en vanlig svensk familj gör av med på tre månader.

Och för passagerarna blir överfarten annorlunda på flera sätt. De karaktäristiska färjeskakningarna försvinner, det blir tystare ombord och avgaslukten försvinner.

Firandet fortsätter under lördagen då turerna med de batteridrivna färjorna är gratis för alla som vill prova på.

Emma Gyllestad/TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons