Nyheter

Nätvinhandeln utmanar systemet

Sverige Artikeln publicerades
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

När e-handeln blir en allt vanligare ingrediens i svenskarnas vardag hoppas privata alkoholförsäljare på nätet på godare tider.

– Jag är övertygad om att vår bransch kommer se helt annorlunda ut på 5–10 års sikt, säger Winefinders vd Alex Tengvall.

De senaste åren har Systembolagets monopol utmanats av privata företag som säljer alkohol med hemleverans över internet. Så länge bolagen sköter lagerhållningen av alkohol i utlandet, är affärsmodellen laglig.

”Det har hittills gått relativt långsamt på grund av alkoholmonopolet”

På den svenska marknaden finns en handfull större e-handlare med alkohol, där vanligtvis viner står i fokus. Nätvinhandlarnas branschorganisation har närmare ett dussintal medlemmar, alla privata med handelsplatser både i Sverige och i andra länder. Däribland det tyskägda The Wine Company och Helsingborgbaserade Winefinder med lager i Danmark, som har uppmärksammats för sitt samarbete med matvarusajten Mathem.

För det skånska vinbolaget går det allt bättre.

– Förra året sålde vi vin för närmare 100 miljoner kronor. Det var en ökning med ungefär 25 procent. I år räknar vi med att öka ytterligare, säger Winefinders vd Alex Tengvall.

I dag gör svenskar i allt större utsträckning många av vardagsbestyren över nätet. E-handeln med kläder, mat och sällanköpsvaror är bara några exempel på inköp online som ökat lavinartat de senaste åren.

Trots att intresset för vin och öl har blivit större bland befolkningen, med flera lättillgängliga informationskanaler genom till exempel mobilappar, ligger e-handeln och hemleveranser med alkohol från privata bolag på stabilt låga nivåer, enligt statistik från Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN).

Enligt de senaste siffrorna från 2016 stod e-handeln med alkohol för 1,3 procent av den totala alkoholförsäljningen bland privatpersoner i Sverige, vilket är en ökning på närmare en procent sedan 2006 då frågan för första gången togs upp i CAN:s undersökning.

Att e-handeln med alkohol ännu inte lyckats haka på den raketartade e-handelstrenden i Sverige förvånar inte Alex Tengvall.

– Det har hittills gått relativt långsamt på grund av alkoholmonopolet och en oro för hur framtida lagstiftning kommer se ut, tror jag.

Oron som Winefinders vd nämner syftar bland annat på den promemoria som socialdepartementet utarbetade hösten 2016. I den finns lagförslag om ytterligare restriktioner som skulle kunna påverka de privata alkoholförsäljarna på nätet negativt. Promemorian är nu en fråga för regeringen.

Statliga Systembolaget har tidigare kallat Winefinder och Mathems samarbete för olagligt, men utan framgång.

För att hålla de privata aktörerna i schack erbjuder även monopolbolaget sedan en tid tillbaka hemleveranser av alkohol. Men hur stor del av försäljningen som består av onlineköp och hemleveranser är inget som Systembolaget redovisar. Företaget skriver däremot i sitt bokslut att digitalisering och nya kundbeteenden innebär stor förändring för deras verksamhet.

– Vi särredovisar inte försäljningssiffror. Det jag kan säga är att vi ser en ökad efterfrågan för tjänster på nätet, säger Elina Yli-Torvi, pressansvarig på Systembolaget.

Hur svenskar köper alkohol

Den totala anskaffningen av alkohol i Sverige domineras av Systembolaget. 2016 stod Systembolaget för 63,2 procent.

Resandeinförsel kommer på andra plats med 12,5 procent. Det är en klar minskning historiskt sett där resandeinförsel stod för 25,7 procent 2004.

Försäljning av alkohol på restauranger utgör den tredje största källan, med en andel på 10,8 procent 2016.

Folkölsförsäljning står för 5,5 procent, följt av smuggeldrycker som enligt CAN:s undersökning stod för 4,9 procent av den totala alkoholanskaffningen i Sverige.

Hemtillverkning och internethandel är de två minsta källorna till alkohol 2016 med 1,8 procent, respektive 1,3 procent

Källa: Alkoholkonsumtionen i Sverige 2016, CAN (TT)

Visa mer...