Nelly Fashion@Åhaga blir namnet. Nu är det klart att Borås får en sommaroutlet. Åhagas Jonas Törndahl och Nellys Jarno Vanhatapio tar i hand för det nya.

Nelly öppnar outlet på Åhaga

Näringsliv 2010-05-21 | Uppdaterad 2010-05-21

Snabbväxaren Nelly öppnar stor sommaroutlet för kläder och skor i Åhaga den 5 juni. Så blir Borås en stor central shoppingattraktion rikare under sommaren.


FAKTA

Slut på outlettorka?

Förr lockade Borås med mängder av utförsäljningsställen för postorderföretagen. Det har tunnat av med tiden.
Haléns har dock två outlet-ställen, ett för möbler på Ramnaslätt och ett för övriga varor vid huvudkontoret på Getängsvägen.

De bland boråsarna populära utförsäljningarna från olika företag dyker upp lite här och var, men är kortlivade historier som turister knappast har chansen på. Kännetecknas ofta av beskedet ”Endast kontanter, inga kort”.


På 2 000 kvadratmeter ska Nelly sälja märkeskläder ur sitt sortiment på 400 märken. 40–75 procent nedsatta priser utlovas. Till detta kommer en del andra attraktioner som ger upplevelser.
– Åhaga passar oss perfekt. Miljö som stämmer väl med vårt märke. Rejäla ytor. Bra trafikläge och gott om parkeringsplatser. Och nära till vårt lager på Göta, säger Jarno Vanhatapio, Nellys grundare och ledare av verksamheten i Borås.

Från Åhagas sida är man supernöjd med den nya möjligheten att skapa aktivitet i under sommarmånaderna, en tid då anläggningen annars står oanvänd.
– Vi har arbetat med olika idéer. Outlet har varit en. Men vi insåg att vi inte har kraft att dra igång en sådan verksamhet på egen hand. När vi fick kontakt med Nelly föll bitarna snabbt på plats, säger Åhagas Jonas Törndahl.

När Nelly växer snabbt ökar behovet att sälja ut överskottsvaror. Därför passar Åhaga utmärkt in i företagets planer.
– Vi investerar en hel del i det här. I år får vi knappast igen de pengarna. Men vi hoppas att detta ska bli något för varje sommar i Borås, säger Jarno Vanhatapio.

Projektet har utvecklats rekordsnabbt. Först i april fick Åhaga och Nelly kontakt.
Som om 400 märken inte räcker ska Åhaga bjuda ännu mer. I en specialavdelning ska FashionStore sälja unika kläder som designats av elever på Textilhögskolan. Vinga of Sweden kommer att ha en egen shop med designartiklar.

Åhaga som outlet ska också ge besökarna inblickar i Borås stolta anor inom teko. Här räknas med ett samarbete med Textilmuseet. En catwalk öppnar för modevisningar. Servering vederkvicker.
– Av runt en halv miljon kunder har vi 20?000 i ett närområde där man snabbt och smidigt når Borås. Dem ska vi locka hit. Men vi räknar också med mer långväga besökare, säger Jarno Vanhatapio. Öppet alla dagar i veckan, 10–19. Och på Sommartorsdagarna räknar Nelly med extraaktiviteter.
– Idealiskt blir ju att komma till oss först, parkera bilen här och promenera in till det som händer i centrum, säger Jarno Vanhatapio.
– Gällstad och även Ullared får både konkurrens och ett komplement. Så här stärker vi Sjuhärads och Borås dragkraft för shopping. Vi är övertygade om att Nellys och vår satsning kommer att betyda mycket för Sommarborås, säger Jonas Törndahl.



Kommentarer

  • Fashion@Åhaga

    haha. Fashion@Åhaga låter som en faceboook grupp. Pinsamt namn!


  • Då kan vi stänga i sommar...

    Tyvärr drabbar detta alla butiksägare i city och knalleland som säljer samma märken, hur ska vi kunna konkurrera med dessa rabatter??
    Inte speciellt bra tänkt Borås..


  • Äntligen

    Äntligen ett klokt beslut. Det här komemr gynna Borås stad och dess tursiter. Så som vi förlorat på att Ellos, H&M, Cellbes mf. Lagt ner sina butiker. Skönt med någon som vågar satsa! Bra gjort bra idé!


  • haha...

    Pinsamt att ens kommentera det med en sån kommentar...


  • Till då kan vi stänga..

    Det finns bra sätt att säga ifrån, att klaga på Borås är inte ett av dem. OM nu era gemensamma märken tycker detta är ok eller inte ska jag låta vara osagt, men de märken som jag saluför skulle inte tillåta detta i och med konkurrensen mot mina "egna" butiker i staden! Ta kontakt med era märken & påverka den vägen är mitt råd. Lycka till!


  • :)

    MYCKET BRA IDE!!!!!!
    Jag kommer :))
    Kanon att ni fixar sånt i stan så vi kan locka folk till Borås igen...


  • Fel namn

    Namnet är inte Fashion@Åhaga

    Det är Nelly.com Fashion Outlet @ Åhaga
    @ tecknet är för att knyta an till ehandeln.


  • jättekul

    Kanon, då kanske det finns lite att köpa även för den med lite mindre i sin plånbok. Ser fram emot att få komma och titta och ev handla


  • Kul

    Mycket bra initiativ! Dessutom har han till vänster en snygg slips.


  • FRI KONKURANS

    Nu ede ju så att vem som helst säkert hade fått hyra in sig på åhaga,men nu va de Nelly som gjorde detta,och varför skulle du behöva stänga i city för Nelly öppnar under sommaren på Åhaga??värre problem får ni om Politikerna får igenom att förbjuda bilkörning på gatorna inne i city (och nu även bilfritt knalleland),då kan ni stänga direkt.sen är de fri konkurans som gäller o kan han och får släppa samma varor till billigare pris så vassegod,de är bara o gratulera köparna.


  • fri konkurenns

    Ett bolag som går 2 miljoner back kör ju tyvärr över sina egna återförsäljare. Kolla allabolag.se och skriv nelly och sedan borås. Går inte företaget bra så finns det ju inte ingen etik.Det är ju bättre att få in pengar till egna bolaget eller?


  • Bra

    City-butikerna får väl använda SERVICE som säljargument. Det är något som de FLESTA butiker i city saknar (främst klädbutiker). I knalleland har dem betydligt bättre service i sina butiker, inte så konstigt att folk åker dit istället. Vi bor fler mil utanför Borås, och vi åker hellre till Knalleland än till City och det beror på SERVICEN.


  • Bättre med sommar loppis!

    Hade nog varit bättre med ett sommarloppis, vi måste börja tänka på all den överkonsumtion som sker idag, vi kan inte bara producera och konsumera i all evig framtid, då tar världens resurser slut mycket snabbare! Synd om de affärer som finns i stadskärnan dessutom. Mvh, Maj


  • UFFE

    Ja sa att om deras leverantörer går med på detta så va gnäller ni över??om han går med förlust när han säljer så va är de mitt problem då??om han inte handlar etikts enligt dig så får du väl anmäla Nelly då,men sitt inte o gnäll som en vanlig avundsjuk svensk att inte du kan göra detta,vissa saker kan man sälja me förlust då vissa andra produkter drar upp försäljningen ,om inte ja då går de snart åt pipan men sluta gnäll för att folk försöker hålla nån sorts konkurans som för övrigt verkar lysa me sin frånvaro i Sverige.här får man inte sälja för billigt innan nån avundsjuk handlare som kanske sitter me för hög hyra på lokal eller va de kan vara o kan inte på långa vägar matcha andras priser.....eller förhandla fram bättre priser,kanske importera mera??....jadu listan kan göras lång.att han sitter me 2 mille back behöver inte betyda ett skit,de beror väl på hur mye han satsat och när?och om han nu skulle vara skyldig 2 mille till leverantörerna så skulle han väl inte ha mycket att sälja snart heller eller??du ha väl inte hans hela årsredovisning??ähhh....han kan ju ha flera bolag??eller vet du precis hur han gör affärer??


  • Olgr

    Det är inte alls pinsamt att kommentera på det sättet jag gjorde.
    Antagligen kommer det komma en hel del folk (i och med att det är billigt) Så detta kommer detta förknippas med Borås, så som Lager 157 förknippas med Gällstad.
    Jag vet inte med dig men jag vill inte förknippas med ett namn som påminner mer om en Facebook grupp än något som faktiskt har med mode att göra.


  • tja du haha

    Lager 157 låter väl isf ungefär som en plats på en kaj någonstans där "obehöriga " inte har tillträde. De lyckas sälja sina varor ändå.

    Tror inte namnet de valt påverkar försäljningen särskilt mycket.


  • gamla siffror

    Nelly gjorde 13 miljoner i vinst förra året. Omsättningen blev 192 miljoner. Allt stod i BT för ett tag sedan. Alla bolag har siffror från 2008. Fint företag nu



huvudnyheter just nu

Dagens fråga

 

Rökning

Vad tycker du om ett utökat rökförbud?

Visa resultat





Mest läst på bt.se


Tjänstgörande webbredaktör

Vet du någonting som vi borde skriva om? Tipsa mig direkt!

Jonas Ekelund
jonas.ekelund@bt.se
Telefon: 033-700 07 74


Kalendern

Vad händer i Sjuhärad?

Kalendern är sjuhäradsbornas anslagstavla på bt.se. Här kan kan du läsa om eller lägga in aktuella arrangemang.
Obs! Kalendern är till för föreningar och icke-kommersiella arrangemang.

Stefan Eklund, chefredaktör

Om borgerligheten i Borås:

"Carlson och Hjalmarsson borde helt enkelt kliva åt sidan. Väljarna vill det, som sagt. I BT 20/9 berättade vi att andranamnen i M och FP, Ulf Sjösten och Anna Svalander, fick betydligt fler personkryss än de som var etta på respektive lista, alltså Carlson och Hjalmarsson."

Lena Kvist, kulturchef

Om nomineringarna till Augustpriset:

"Inte illa alls. Men var gjorde Augustjuryn av Klas Östergren?"

Lars Näslund, politisk redaktör

Om att Jimmy Åkesson är utbränd:

"Hur djupt och på goda grunder många än må ogilla Jimmie Åkessons partis politik är det både märkligt och kontraproduktivt hur diverse kända antirasister bara inte kunde låta bli att håna beskedet om sjukskrivningen i sociala medier"

Jan Hansson, sportkrönikör

Om tennis:

"Den enda representanten med stjärnglans är turneringsdirektören Robin Söderling. Efterhängsen körtelfeber tvingade honom lägga undan racketen. Med den försvann svensk elittennis in i mörkret."

Nyheter

Webb-tv

På bt.se/webbtv hittar du inslag om nyheter, sport, nöje och mycket mer.

Blogg

Här är BT:s bloggare

En ledarredaktion, en elfsborgare, en basketjunkie, två joggare som utmanar varandra, en näringslivsredaktör, BT:s fotografer och en designguru...
Välkommen till BT:s värld av bloggare!

Nyheter

Gilla bt.se på Facebook

Du vet väl om att du kan följa stora delar av vårt nyhetsflöde från Sjuhärad, Sverige och världen direkt på Facebook? Gör som 5 400 andra och klicka på "Gilla"-knappen nedan!


Läsvärt

Föreningsguiden

Föreningsguiden är den nya tjänsten som ersätter Inför. Tjänsten är för föreningar i Mark och Kind, som gör det möjligt för föreningslivet att uppdatera och informera medlemmar och allmänheten om vad som händer.