Skarp kritik mot skolresorna:
"Dyrt – och ingen ordning"

Mark 2010-02-10 | Uppdaterad 2010-02-12

Mamman till en före detta elev riktar skarp kritik mot skolresorna på Marks gymnasium.


FAKTA

Utdrag ur resepolicyn

Skriftlig information ska i god tid gå ut till elever och vårdnadshavare, med tider, adresser, telefonnummer och liknande. Föräldramöte rekommenderas.
Medverkande lärare är ansvariga för resan och det är viktigt att lärare kan nås dygnet runt vid eventuella olycksfall och dylikt.
Alkoholförtäring eller användning av droger är förbjudet.

LäS MER

Enligt henne kostar resorna mellan 10 000–15 000 kronor totalt sett under de tre åren och eleverna släpps vind för våg på resmålet.

I går skev BT om att skolresan för kultureleverna på Marks gymnasium ställs in.
Detta gjorde mamman lättad.
– Vi är en hel del föräldrar som har jobbat för att stoppa resorna.

Enligt mamman är resorna dyra och saknar koppling till undervisningen. Dessutom förekommer det alkohol.
– Det är synd om eleverna som trodde att de skulle få åka till Aten, men det ska inte kosta en massa pengar att gå på gymnasiet. Man vill inte säga till sitt barn och till skolan att man inte har råd, utan man fixar fram pengarna.

Ute på resorna har eleverna släppts vind för våg efter klockan fyra på eftermiddagen eftersom lärarna har sagt att deras arbetstid är slut.
– Detta är inte rimligt.

I samband med en av studieresorna skulle eleverna bo i värdfamiljer och elevernas mobiltelefoner fungerade inte i det landet.
Efter ett dygn ringde hennes dotter från värdfamiljen. Hon visste då inte var hon var eller var hennes klasskompisar var och hon kunde inte kommunicera med värdfamiljen.
– Jag fick panik. Det får inte gå till såhär.

Enligt utbildningschef Hans Enckell får det inte förekomma att eleverna betalar några större summor för resor.
Han vänder sig också emot att lärarnas arbetstid på en resa skulle sluta klockan fyra.
– Det håller inte. Om man är ute med en grupp är man ansvarig för eleverna. Man har totalansvar och kan inte stämpla ut.

Han instämmer också med mamman om att resan ska vara knuten till undervisningen.
Frågan har diskuterats och 2008 tog skolan fram en policy för hur skolresor ska skötas.


 

Avgifter i skolan

Är det okej med avgifter i skolan, för exempelvis studieresor?

Visa resultat




Kommentarer

  • Varför inte

    Bara för att en unge inte har föräldrar som har råd eller jobb att betala för resan ska väll inte dom som ha det lida för det. Är ju en erfarenhet att åka utomland. STOPPA JÄNTELAGEN I SVERIGE. Typiskt av vissa att det forfarande är avundsjukan som styr vårat land


  • vuxna elever

    mitt barn skulle också åka på "skolresa" en vecka. i planen ingick en hel del skolaktiviteter och eleverna fick lägga till 1500.- tyvärr stoppades resan eftersom det fanns de som hellre ville lägga pengarna på en annan resa. (jag var på mötet). min åsikt är att gymnasiet är en frivillig skolform då får det även kosta. vill man inte åka med ska undervisning finnas tillgänglig. de flesta elever är över 18 dvs myndiga och får själva besluta vad som ska göras efter klockan 4. kan de inte det får de också stanna hemma dvs inte helt en ekonomisk fråga utan bygger även på tillit.


  • fakta

    Denna förälder har helt rätt!


  • Wow en (1) mamma säger...

    ...Har två ungdomar som gått på skolan och det har aldrig ens varit i närheten av dessa summor som "mamman" i artikeln säger. Att sedan dottern inte visste var hon var, inte kunde kommunicera är väl inte skolans fel?
    Att sedan påstå att elevernas (=ett flertal elever) mobiler inte fungerade i det landet är ju bara nys, vart åkte de Övre Volta, inre Mongoliet??


  • Trams!

    det skulle vara väldigt intressant att höra vad för resa som kostade 10-15000 kr? :-) Till råga på allt bodde eleverna hos värdfamiljer i ett land som saknade mobil täckning! Detta är inget annat än rent trams! För övrigt anser jag att om ens barn inte kan hålla sig till gruppen på en studieresa utan dricker alkohol och "driver vind för våg" så är det faktiskt föräldrarnas uppgift att se till att hennes barn kan uppföra sig. Lösningen är definitivt inte att förbjuda barnet att åka på studieresor!


  • Håller med mamman

    Om summorna stämmer som mamman i artikeln skriver, så håller jag med. Man kan få erfarenheter med en resa på lite billigare ställen. När man åker på skolresa är skolan ansvarig, hela dygnet. Bara för att man är myndig så är man inte helt vuxen. För vissa kan det vara första gången man tar sig utanför sveriges gränser, så de kan känna sig helt vilsna där ute.
    Ja, gymnasiet är frivillig, men den ska int elevrna bekosta Så bara för att man inte ha råd, ska man hoppa av gymnasiet? eller sitta och ha undervisning för att ens rika kompisar har råd att åka utomlands och ha kul under skoltid. Gör nått som är rimligt för alla.


  • Mr C

    Om du nu anser dig så rik så kan du väl betala deras resa då. Det handlar inte om nån jäkla Jäntelag eller vad nu vill åberopa.
    Man skall istället förutsätta att det är någon i klassen som inte har råd och hjälpas åt och fixa någon försäljning eller försöka få någon sponsor att hjälpa till(där har du din chans). Dessa brevid aktiviteter hjälper sammanhållningen och man blir många erfarenheter rikare.
    Det är tyvärr så att alla inte är så lyckligt lottade att ekonomin går ihop,det är bara att inse det


  • Stämmer inte alls

    Detta stämmer inte alls, min dotter har varit på resor med klassen, de har hållt ihop med lärarna under nästan hela dygnet. Summorna, vet jag inte var de kommer ifrån!!!! Allt som allt har vi lagt ut 3000 kronor under 3 år och då är två utlandsrosor och en Stockholmsresa inräknad...


  • en erfaren het

    Tycker absolut elever ska få möjlighet att åka på en resa, men man kanske ska diskutera detta redan när skolan böjrar och att man gör en plan för hur pengarna ska samlas in, de föräldrar som inte hade råd vände sig till klassläraren och så sökte vi extra pengar från kommunens olika fonder. Men det var ju inte heller så att vi bara betalade, ungdomarna arbetade ihop pengarna och lärde sig ganska mycket om socialt betende under tiden. Har själv varit på skolresa med min sons klass. Vi var i tyskland, tjeckien och polen och redan handlade om 2:a världskriget och Förintelsen mm. Det var inga lärare som slutade kl 16.00, men samtidigt tyckte vi föräldrar att det var ett allt för stort ansvar för läraren att själv ta hand om så många elever. Varför åker/engagerar sig inga föräldrar här i Mark?? Om mitt barn skulle åka dit själv (även om det var 18 år) skulle jag nog kolla så mobilen fungerar, var ska barnet hamna och så vidare. Dåligt att skylla detta på skolan. Du som förälder måste väl ändå ta ditt ansvar??


  • 18+

    Om det handlar om elever som är 18+ så gör väl dom precis som dom vill under sin resa! Lite fritid och privatliv måste väl dessa individer också få ha. Stackars dessa överbeskyddande mammor som knappt vågar släppa ut sitt 18+-åriga barn utanför hemmet.


  • SUPA RESOR

    Dom ska bara supa. Allt annat är snack.


  • stämmer inte

    Jag har haft tre ungdommar i skolan på gymnasienivå de senaste åren och aldrig ens kommit i närheten av de summorna för en resa!! 10000-15000 skulle ju räcka för en 3 veckors semester i thailand och inte är väl barnen borta så länge på resorna?? Jag har inte haft de erfarenheterna av resor på skolan. Det är bara sorligt att de ska bli såhär och de som får ta smällen är de stackars ungdomarna!


  • hmm..

    Även jag har varit på klassresa och jag kan lova att det inte handlar om att läraren säger "Ni får göra vad ni vill efter 16 för då är min arbetsdag slut", utan det är eleverna som trycker på att de vill kunna göra vad de vill och då brukar man ofta kompromissa om obligatoriska saker man skall göra tillsammans utspritt på hela dygnet. Dessutom så brukar man åka på klassresa med någon/några lärare som alla i klassen trivs att umgås med och till 90% så umgås samtliga i klassen med varandra. Att man som 18-19 åring på resa i utlandet vill ta sig en eller ett par öl eller drinkar ser jag inte som något problem, det är inga mindreåriga vi talar om. Vår resa, som vi fick stå för helt själva efter massa påtryckningar och namnunderskrifter från föräldrar till rektorn gick på totalt 5300;- och då hade vi bestämt detta ett helt år i förväg.

    Sen är det givetvis synd att inte alla har ekonomin som krävs för att följa med.


  • Sanningen

    Jag tycker att det är synd att du inte litar på ditt barn så pass mycket så att du litar på att hon eller han inte dricker alkohol och tar droger. Jag kan lova att risken att just din dotter eler son tar droger eller dricker sig full är lika stor i Sverige som utomlands.

    Jag förstår inte var det var för resa som du fick betala 15 000 kr för, det har du nog fått om bakfoten. Har aldrig varit tal om så stora summor.

    Sen vill jag förtydliga att den resa som det syftas på i artikeln är en språkresa. Det är ingen resa som man åker som klass, utan man gör det i sin språkgrupp för att lära sig språket och kulturen. Denna resa är helt frivillig, det är sällan hela klassen åker. Resan till Aten, och alla andra bildningsresor som man åker som klass, är upplagt på ett helt annat sätt. Där bor man på hotell/vandrarhem, inte hos värdfamiljer. Dagarna är späckade av musiébesök, stadsvandringar och besök på berömda platser. Eleverna lämnas inte "vind för våg". Efter klockan fyra, fem så finns det tid för egna aktviteter. Detta är inte för att lärarna slutar klockan fyra utan för att man ska få tid till shopping och liknande. Självklart är inte alkohol och droger tillåtet under denna tid.


  • Låt vara

    "Enligt utbildningschef Hans Enckell får det inte förekomma att eleverna betalar några större summor för resor."

    Rolig hur denna regeln böjs! Vi har blivit tvungna att betala obligatoriska resor till operor och liknande men fått ställa in flertalet klassresor och studiebesök som skulle gå på några hundra kronor.

    Regeln böjs efter lärarnas behag


  • Ett inlägg

    Kalle K " om du anser dig vara så rik kan du betala då" det var ju ett intelligent inlägg i debatten! Det handlar om en klass som har blivit lovade att få åka på en studieresa tillsammans under sin sista termin. När resan var bokad och SAMTLIGA elever hade finansieringen klar vaknar rektorn och förbjuder klassen att åka med hänvisning till att eleverna inte får betala över 300 kr vardera. Samtidigt har andra gjort, och det planeras av ett flertal klasser att göra, liknande resor där några är betydligt dyrare en nämnda resa. Dessa andra resor har hittills fått klartecken av någon outgrundlig anledning. Att lyssna och sedan försöka komma med argument som är relevant för debatten är något som Kalle K borde lära sig, å andra sidan kanske han missade några studieresor under sin gymnasietid.


  • Till Kalle K

    Man kan själja saker och så om man vill men om man inte vill göra det då.På vilket sätt kulle sälja kakor på skene marten gör sammanhållningen bättre. Detta ju inga små ungar utan ungdommar som går i gymnasiet. Trams att man hela tiden ska göra saker tillsammans för att ingen ska känna sig utanför. Det är bättre att dessa barn från fattiga familjer lär sig känna den känslan av utanförskap nu än senare. Fattigdom går i cirklar.


  • självklart!

    Självklart skall det vara ok för elver på marks gymnasium att åka på skolresor, även om elever får betala själv tycker jag att det är jätte bra! bara skolan fixar ett bra resomål, mycket bra !


  • alla har inte råd

    Somliga talar om jantelag andra om att gymnasiet är frivilligt och då får kosta. Ja det är ju sorgligt att endel inte har råd och andra har råd i överflöd som det verkar i denna fråga. Någon tyckte att att 300 utslaget på 3 år var ju inget. Men för den som inte har pengarna är detta väldigt frustrerande. Fatta att dett finns familjer även i lilla Mark som inte har 100 kr över när månaden är slut. Anta också att de har fler än ett barn- de har helt enkelt inte råd och det är för att skydda dessa barn som inte kan bidra till sina skolresor oavsett om det handlar om 1 kr på ett år eller 1000kr på ett år.
    Vet själv vilket liv det var när man skulle skramla till skolresor- endel ville inte sälja kakor, endel ville ordna discon, endel vill att föräldrarna betalade andra brydde sig inte- endel hade helt enkelt inte ekonomi att ta sig in till byn efter skoltid för att göra de olika aktiviteternasom krävdes för att få in pengar till skolresan.
    Om några föräldrar nu så gärna vill att det ska vara skolresor så får de väl ta ansvar för att det blir av och att det samlas in pengar utan för skolan verksamhet.
    någon påpekar att det inte handlar om supar resor- jaha och vad gör dagens ungdommar när föräldrarna inte är med?? Söp vi för 10 år sedan så tro inte att det är bättre idag

    nej jag önskar att alla kostnar i skolan försvinner- skolgången ska vara gratis. En godvänn är lärare inom låg och mellanstadiet. En del familjer har inte råd med glasspengar eller matsäck på skolutflyckterna. Jag tycker fruktansvärt synd om dessa redan utsatta barn som genom dessa resor, utflyckter blir ännumer utsatta.

    jag tycker snarare att föräldrar ska börja tänka över varför man ger barnen allt de vill ha och varför de inte får kämpa för det lite själva.


  • Låt eleverna arbeta!

    Det är stor skillnad på 10.000 och 15.000. Lite flummigt att inte veta vad resan kostar.

    Tycker att en skolresa ska finansieras till största delen genom klassens gemensamma ansträngningar. Jag gick i musikskola i Göteborg och då hade vi konserter, evenemang etc. som gjorde att vi drog in pengar till klasskassan hela tiden. Vi reste ofta utomlands. Till London, Danmark etc. Gäller att varje klass hittar sitt sätt att dra in pengar om man känner behovet av att åka ut och resa tillsammans. Det behöver inte vara så att eleverna säljer kakor. Det finns 1000 andra sätt tjäna pengar. Gäller att man tänker utanför lådan. Man kan skaffa sponsorer från den privata sektorn etc.

    Dessutom lär det eleverna att arbeta, spara och se fram emot någonting som de själva förtjänat. Någon kommer säkert att säga att jag är "gammalmodig" i mitt sätt att tänka, men det får den personen stå för. Värdet av arbete ska inte underskattas.


  • ansvar?

    Om du ska åka utomlands och planerar att ha med dig mobilen ser du till att den fungerar utomlands. Det är ditt eget ansvar och inte skolans.

    Om du blir erbjuden att åka på en språkresa där du bor i värdfamilj funderar du över om du behärskar språket tillräckligt väl för att våga satsa på en sån resa. Gör du inte det tackar du nej. Det är ditt eget ansvar och inte skolans.

    Antingen du är utomlands eller i Sverige ska du se till att uppföra dig ordentligt, komma i tid till olika moment, inte supa skallen av dig kvällen före en skoldag etc. Det är ditt eget ansvar, inte skolans.

    Att lärarna skulle vara i tjänst dygnet runt i en veckas tid håller naturligtvis inte. Sådana arbetstider skulle möjligen accepteras i Kina eller Nordkorea, men inte i Sverige eller inom övriga EU. Dessutom, om de nu faktiskt var i tjänst under hela den perioden kan ni fundera över vad det skulle kosta skolan i övertidsersättning eller kompledighet. Det går inte. Lärarna har rätt till fritid under resorna, precis som hemma i Sverige och detsamma gäller eleverna. Lärarna som åker med är dock normalt tänkande, ansvarstagande människor som bryr sig om sina elever. Givetvis är de kontaktbara dygnet runt om det skulle behövas. Det är de normalt sett hemma i Sverige också om det kniper...

    Elever - och föräldrar! - måste inse att de själva har ansvar för mycket när det gäller skolresor.


  • 15 000 kr

    För 15 000 kr/person kommer man till Månen, men vi har inga planer på att lämna Jorden än. Det känns som att "mamman" förväxlar Kulturs studieresor med språkkursernas utbytesresor. Kultur har inga utbyten och bor på gemensam ort med ansvariga lärare.


  • 10 000 för en resa = bullshit

    Att betala 10 000 kronor för en resa låter absolut inte rimligt, det ka väl vem som helst förstå! Självklart är det så att alla föräldrar kanske inte har råd att lägga ut ett par tusen för att deras barn ska kunna åka på en skolresa, vilket är helt acceptabelt. Men nu handlar det om ungdomar som går på gymnasiet och som varje månad får sitt studiebidrag utbetalat. Att man inte har pengar är därför, enligt mig, ett svagt argument då man, om man verkligen vill åka på studieresa, kan utnyttja den tusenlapp som betalas ut varje månad. Och det här med att ungdomar dricker på skolresor, utbytesresor etc. har förekommit ett bra tag. Alla tar sitt egna ansvar om man är över 18 år. Inte är det väl mer okej att dricka i sverige som 16 åring? Då är det föräldrarna som inte tar sitt ansvar.


  • Tillägg

    Kanske ska tillägga till alla er som inte har förstått, resan som mamman talar om i artikeln är en språkresa, som är helt frivillig. Man åker inte med sin klass, utan med sin språkgrupp. Man bor hos en värdfamilj, som sen kommer upp och bor hos en själv senare. Bildningsresorna som vi i kulturklassen åker på, bor vi gemensamt alla och alla tar hand om varandra.


  • Otydlighet

    Mamman i artikeln måste ha antingen blivit grundlurad eller har fått allt fel. Skolan har aldrig krävt 15000 kronor av eleverna för att åka på en resa. Vår klass, som inte får åka, var villiga att sälja saker, ordna olika evenemang för att samla pengar till detta, men vi fick blankt nej över allt. Det var först igår vi fick klartecken till ett ja - vilket då är försent.

    Det känns skamligt att föräldrar inte vågar lite på sina söner och döttrar. Om ni misstänker att erat barn super sig full och knarkar, tror ni inte att det är er uppfostran som brister, inte skolans resor? Och om era barn gör det utomlands, då gör de troligtvis hemma i lilla Mark också ska ni se.

    Vi var på en klassresa till danmark förra året. Lärarna gav oss deras telefonnummer så vi alltid kunde kontakta dom. Vi bodde på samma vandrarhem allihopa, lärare som elev. Vi åt gemensam frukost och gjorde aktiviteter fram till klockan 4 - 5. Sen var det fritt att ta sig in till köpenhamn för att ha lite fritid. Vi hade rikigt kul. Och alla kom hem levande och nyktra.

    Frågan gäller också att även om det finns fall där alla inte kan betala, så var vår klass villig till att göra det. Sen klart att det finns andra klasser som inte klarar det. En klass sa till oss att de inte kunde samla in pengar för att de inte var tillräckligt samspelta i klassen. Betyder det att vi inte heller får samla in pengar, för vår klass har mer sammanhållning än deras? Absolut inte, det ska vara lika för alla, men sen är det upp till alla hur man vill prioitera...


  • Bra ea

    Väldigt bra skrivet ea!


  • Angående anordna försäljningar och liknande för att få in pengar

    Vi som skulle ha åkt till Aten är inte några bortskämda barn som inte har insett pengarnas värde, självklart skulle vi mer än gärna tjäna ihop pengar på olika sätt. Det finns flera alternativ: ordna loppis, kakförsäljning, lotter eller konserter. Det som är problemet är återigen inkosekventa personer i skolledningen och bristande kommunikation.

    Vi, både lärare och elever, har flera gånger frågat rektorn om det är tillåtet att ordna insamlingar, så sent som i torsdags var Anna-Maria inne på hans kontor och frågade. Vi fick dock inget riktigt klart svar. När Borås Tidnings reporter frågade samma fråga sa rektorn att "som kollektiv skulle de kunna ordna en konsert eller en försäljning för att få ihop pengar". På det s.k. krismötet i går (tisdag ville vi få det bekräftat, för helt plötsligt var det tydligen inte bara tillåtet utan rektiorn stödde tydligen att vi ordna vad som helst för att samla pengar. Vi undrade varför han sa en sak till oss och en sak till journalisten. Rektorn tittade då på oss och sa förvånat att han aldrig hade fått den frågan från oss och att vi självklart får ordna konserter och liknande för att samla in pengar.

    Om detta hade sköts rätt och om rektorn hade gett oss besked direkt och inte först när pressen blev inblandat så hade vi kunna ordnat insamlingar och försäljningar i tid och dämed fått in den rätta summan pengar. Nu är frågan om vi hinner få in pengar, tiden är knapp.


  • Mr C

    Så du menar alltså att vi skall tydliggöra skillnaden på rika och fattiga. Detta är något som är helt främmande för mig, då jag anser att vi alla skall försöka dra lasset åt samma håll.
    Jag vill bara peka på att alla inte har de medel som krävs och det är viktigt att denna sida av sken tydlig görs.
    Om du nu tror att jag är en av de som inte har råd att skicka iväg mina barn så vill jag bara tillägga att i det fallet så klara jag av det utan att behövar oroa mig.


  • .

    det är inte en fråga om att skilja på rika och fattiga. Om vi sätter upp en konsert och samlar in pengar, så är det väl ingen som offrar pengar, utan tid istället. Vi har aldrig krävt att man ska betala enorma summor. Det orättvisa var att alla var beredda på att betala över 300 kronor. Sen skulle resten läggas ut genom att samla in pengar. Som Nicolette säger, vi är inga bortskämda barn som inte förstår något. Vi alla oroar oss över att betala för mycket. Men när vi erbjuder oss att betala mer än 300 kronor så får vi inte, när andra klasser får.
    De som var mest emot vår resa, visade sig sen ha gått med på att betala mer än 300kronor när de kom till deras egna klass. De var måna om att få iväg sina egna elever, och låta dom betala mer än 300. men när det kom till oss vägrade dom.


  • Till Kalle K

    Om du har råd bra för dig. Anser att man måste inse att vi inte lever i ett myrsamhälle. Det är skiljnad på folk folk. Varför ska vi som har det bra behöva ta ansvar för dom som inte bryr sig om sina liv och hällre lever på soss eller nöjer sig med lågbetalda arbeten. Vi lever bara korta liv varför ta ansvar för någon fattiglapp som råkar gå i samma klass som mina ungar gör.


  • Rik eller fattig??

    är jag rik eller fattig om jag hellre väljer att lägga pengarna på mina barns utbildning än att köpa en ny golfklubba eller glasa in altanen eller att inte byta ut min gamla stationära data i år heller. Kallar det för prioritering. min lön är INTE hög men valet är enkelt.


  • livet är inte alltid rättvist

    Artikeln handlar väl om gymnasiet och inte grundskolan. håller med om att grundskolan (som är obligatorisk) ska vara avgiftsfri. Gymnasiet är mera yrkesinriktad och är bara till fördel om eleverna får inblick från olika håll inom sitt val. pengarna blir en prioriteringsfråga spara och jobba i tre år blir en hel del pengar också. studiebidraget på 1050 får de flesta elever behålla själva (om ni är ärliga är det så) använd lite av det. jag håller med alla som tycker att en bra utblidning får kosta 2000-3000.- på gymnasienivå. tumme upp för dig mamma till en 19 åring helt min åsikt.


  • Lika för alla !

    Fortfarande så skall det framkomma att detta är en resa som man gör sista året på gymnasiet, och har vetat om i 3 års tid. Och i detta fallet så erbjuder sig alla elever i "denna klassen " att betala det vill säga dom har RÅD alla. Detta är en klass som känt varandra mer än 3 år , faktum är att många har gått ihop sen lekis och dagis ålder. Och att inte få unna dom en sista resa ihop är fruktansvärt. Dessa ungdomar erbjuder sig och gör sitt bästa för att komma på en lösning så deras resa blir av.
    Tycker att REKTORN OCH ÖVRIGA I ARBETSLAGET SOM MOTSÄTTER SIG DERAS RESA borde tänka om!
    Så här kan man inte göra.

    Vissa klasser på skolan får resa med en budget över 300 per person och detta har blivit beviljat, man kan inte ha olika regler på skolan! Och eftersom dom får åka så är det inte mer än rätt att även våra Kulturare får åka.

    Måste även komentera att ungdomarna är över 18år dom borde ju vid detta laget kunna ta ansvar för sig själva så pass mycket att dom inte super ner sig, eller ?
    Så detta är inget argument som accepteras.
    Hjälp nu dessa elever att komma iväg på sin sista resa som dom längtat efter!


  • Åhhh

    Tack vare sånna här personer och artiklar så kommer allt kul att försvinna från undervisningen...
    SKÄMS! Det gäller både Mamman och BT som publicerar sånna här negativa PERSONLIGA synpunkter som verkar sakna belägg FULLSTÄNDIGT!


  • SANNINGEN!

    MEN HERRE GUD SKÄRPNING!SKULLE DET VARA SÅ SVÅRT ATT LÄGGA UNDAN 100KR I MÅNADEN AV STUDIEBIDRAGET I 3 ÅR? RESAN HAR MAN VETAT OM I 3 ÅRS TID. EN STUDIERESA KOSTAR INTE 10000 -15000 KR DETTA mÅSTE JU VARA IHOPBLANDAT MED NÅGON ANNAN RESA.FÖRRESTEN SÅ BORDE DET VARA SAMMA REGLER FÖR ALLA STUDERANDE PÅ SKOLAN OCH INTE BARA GÄLLA VISSA KLASSER. vARFÖR MÅSTE EN DEL LÄRARE BARA GYNNA SIN EGEN KLASS. DÅ FINNS INGA REGLER DÅ GÅR DET MINSANN BRA ATT FÅ LÄGGA UT ÖVER 300 KR .REKTORN SKÄRPNING MAN SKALL UTGÅ MED SAMMA OCH SANN INFORMATION TILL LÄRE OCH ELVER OCH INTE HITTA PÅ EN MASSA , BARA FÖR ATT JOURNALISTERNA KNACKAR PÅ DÖRREN.äR DET FÖR ATT DET SKALL LÅTA BÄTTRE? ELLER FÖR ATT RÄDDA SKOLANS RYCKTE?ELLER HAR NI SVÅRT FÖR ATT NU KLARA ER UR SITUATIONEN. NEJ JAG TYCKER ATT NI SVIKER ELEVERNA NI HAR FAKTISKT HAFT 3 ÅR PÅ ER ATT TALA OM VAD SOM GÄLLER.


  • Fattig eller rik

    Har man inte råd att lägga undan 100 kronor i månaden kanske man borde ha tänkt sig för innan man skaffade barn. Barn är inget man skaffar sig för sitt eget självförverkligande. Kan man inte försörja sina barn ska man inte skaffa några.


  • Hönsmammor?!

    Helt ärligt så tycker jag att ni föräldrar som är emot resor för eleverna på marks gymnasium är ruskigt barnsliga!
    När man går 3e året på gymnasiet så är man 18år OCH myndig!! Då är det dags att klippa navelsträngen!!


  • Lita på era barn?

    Just det, ni som tycker att föräldrar ska lita på sina barn bör läsa på om myeliniseringen som pågår upp till 25-års ålder och hur hjärnans utveckling påverkar ungdomars förmåga att göra avvägningar mellan risk och belöning. Det är svårt att lita på någon som inte har en färdigutvecklad hjärna.


  • Skola för alla

    I Sverige har vi beslutat att klass inte ska bestämma utbildningsnivå eller utanförskap. I vissa fall misslyckas klassintegrationen och segregeringen ökar.

    Eftersom skolan är skattefinansierad och integrering eftersträvas är det helt galet att förvänta sig att föräldrar ska betala pengar för resor i undervisningssyfte, varesig om det är på dagis, eller gymnasium. Gör skolan tillgänglig för alla, låt skolan bygga gemenskap istället för utanförskap - ta bort alla avgifter!


  • faktafel nr 2

    När man går på kulturprogrammet på marks gymnasieskola så får man i 2an lära sig något som heter källkritik och vikten av att ha bra källor innan man skriver en text. kanske bt borde ta och fundera på att läsa.


  • TORRA

    De föräldrar som inte är emot dessa studieresor är extremt tråkiga, just det tråkiga. Allt annat är bullshit.


  • Faktafel

    Summorna som nämns i artikeln är rakt igenom felaktiga. BT borde skämmas över att inte kolla upp dessa saker innan publicering och det är djupt tragiskt att det efter denna artikel kommer att tas för sanning av många människor.
    Praktisk utövning av skolämnen är av nöden, inte bara inom exempelvis kemi där man visserligen kan läsa sig till all kunskap i en bok men där det inte blir roligt för eleven innan man praktiskt får utföra experiment. Resorna för Marks Gymnasieskolas kulturklasser har inte bara varit väldigt strukturerade utan också givande för eleverna. Ungdomar som aldrig besökt ett museum har fått guidade turer och ett sant intresse för kultur har väckts varpå deras studier också blivit betydligt mer motiverade.
    Ekonomin är också ett dåligt argument i denna situation. Kultureleverna kräver ingen dyr utrustning för att gå genom sina kurser på samma sätt som Media, Natur, Estet, Bygg, Fordon eller Industri och Teknik. Kulturklasserna får bara sina böcker och utan resor bekostar de indirekt andra programs utbildningar. Det kan inte vara rätt.
    Det är trams av denna hönsmamma att anklaga skolan för att släppa eleverna "vind för våg". Efter klockan fyra släpps eleverna i Sverige också. Det är vuxna människor vi talar om men "mamman" kanske vill att alla elever i skolan borde ha en personlig lärare som följer eleverna hem till dörren vid 18 års ålder?

    Mamman talar uppenbarligen inte om kulturklassernas resor då hennes historia helt enkelt inte stämmer överens med verkligheten och det är som sagt beklagligt att BT nu framställer det fantastiska kulturprogrammet i dålig dager.


  • Lita på sina barn? svar

    Jag tycker det är hemskt att föräldrar inte har förtroende för barn. Jag må vara 19 och inte ha "en färdigutvecklad hjärna" som du uttrycker det, men nog vet jag vad som är rätt eller fel. Men så du tycker det är helt rätt att förbjuda alla under 25 att resa? För även en 23 åring har ju inte "en färdigutvecklad hjärna" och borde då inte heller kunna ta ansvar. Vi ska på en klassresa för att titta på arkitektur, konst och gå på museum, inte langa knark, supa oss fulla, och sen inse att vi kan göra vad vi vill utan risker.
    jag tycker synd om dina ev. barn över att inte få någon slags frihet förens de är 25.


  • "mamman"

    Håller fullständigt med "olle T" om att BT borde ha tagit reda på riktig fakta innan publicering men även att "mamman" inte ska gå ut med information som hon inte kan stå för utan i så fall uppge namn och stå för sina åsikter. Om man är med i en artikel är identitet på källan av kritik viktigt, nu är detta en identitetslös källa och uppgifterna verkar närmast tagna ur luften. Om man inte vill uppge namn kan man ju nöja sig med att skriva en insändare anonymt som alla andra...


  • avgifter?

    Jag tycker nog att det är du Erik som skall läsa på om myelinisering :-) Det är förmodligen ett helt nytt ord för dig eftersom du inte verkar ha en aning om dess innebörd. Sedan att du ser betalning för en resa, som en en grupp ungdomar vill göra under sin sista termin tillsammans, som en avgift visar bara var du kommer ifrån. Nej Erik, kryp tillbaka och göm dig under din sten.


Skoldag på valborg var ett misstag

Mark [Uppdaterad 2012-04-30]

Valborgsmässoaftonen är en go´ klämdag i år. Men inte för elever och lärare i Mark. Där är skolan öppen i dag som vanligt – av misstag! Läs mer

 

Valborg

Är du ledig från skola/jobb i dag?

Visa resultat




huvudnyheter just nu

Straffar i fotboll - ett minne blott?

Sport [Uppdaterad i går 14:04]

Den tyske legendaren Franz Beckenbauer blir ansvarig för en grupp som ska ta fram alternativ till straffsparksläggning vid oavgjorda cupmatcher. Läs mer

 

FOTBOLL

Tycker du att straffavgörandet ska tas bort?

Visa resultat




Kalendern

Vad händer i Sjuhärad?

Kalendern är sjuhäradsbornas anslagstavla på bt.se. Här kan kan du läsa om eller lägga in aktuella arrangemang.
Obs! Kalendern är till för föreningar och icke-kommersiella arrangemang.


Blogg

BT:s bildblogg

Kolla in tidningens bästa bilder: Juholts mustasch, skräcken på Liseberg, snedseglare i Viskan och många fler.

Senaste nytt från Sjuhärad

Tv-guiden

Vad är på tv just nu?

Bal

Följ balerna i bilder - och köp kopior via sajten!

Bubblor, festblåsor och röda mattan. BT hårdbevakar samtliga studentbaler i Sjuhärad och du har – precis som tidigare – möjlighet att följa dem i bilder, via datorn eller mobilen, på bt.se
En nyhet för i år är att det nu går att beställa kopior på önskat foto direkt via sajten!

Nyheter

Webb-tv

På bt.se/webbtv hittar du inslag om nyheter, sport, nöje och mycket mer.

Tjänstgörande webbredaktör

Vet du någonting som vi borde skriva om? Tipsa mig direkt!

Maria Hjulström
maria.hjulstrom@bt.se
Telefon: 033-700 07 92


Mest läst på bt.se


Kalendern

Vad händer i Sjuhärad?

Kalendern är sjuhäradsbornas anslagstavla på bt.se. Här kan kan du läsa om eller lägga in aktuella arrangemang.
Obs! Kalendern är till för föreningar och icke-kommersiella arrangemang.

Stefan Eklund

Om Stefan Lövfen:

"I en intervju i senaste numret av Veckans Affärer säger Stefan Löfven att han just nu läser Nina Björks feministklassiker Under det rosa täcket och det är förstås inget annat än en talande bild av ett parti som är i desperat behov av att bli modernt."

Katarina Larsson, politisk redaktör

Om Reinfeldt i Agenda:

"Ännu mer välkommet hade det varit om han svarat jakande på frågan om det var 'klumpigt', att uttrycka sig som han gjorde i Växjö om 'etniska svenskar'".

Mikael Hermansson, politisk kommentator

Om brittiska lokalvalen:

"Därför är också oron så stor inom partiet idag. Ed Miliband har inte förmått att förnya partiet och han har inte förmått att göra sig kvitt den ryggsäck som arvet efter Tony Blair innebär.”

Lena Kvist

Om imamernas familjerådgivning:

"Den andra saken är att inte lämna diskussionen till högerextremisterna. Glöm inte heller att bland imanerna fanns det också de som rådde kvinnan att gå till polisen om hon blev slagen av sin man"

Jan Hansson sportkrönikör

Om Elfsborgs målvakter:

"Avtalet med succélånet Höie löper ut redan på torsdag nästa vecka. Beslut bör vara taget innan dess."

Student

Studera vidare? Sök utbildning här!

Funderar du på att studera vidare på universitet eller högskola? Nu kan du söka bland Sveriges utbildningar via bt.se! Sökmotorn tillhandahålls av studeravidare.se.

Blogg

Här är BT:s bloggare

En före detta smårund BT-reporter som gav sig den på att komma i form, en musikälskande BT-journalist, en sakletare, en elfsborgare, en basketjunkie, en chefredaktör, en domare, en hockeyfru, en näringslivsredaktör, BT:s fotografer och en designguru...
Välkommen till BT:s värld av bloggare!

Nyheter

Gilla oss på Facebook


Läsvärt

Inför

Träffpunkten för föreningar och klubbar på nätet.