Nyheter

Kritiken mot palmolja fick jättarna att backa

Nyheter Artikeln publicerades

Den hårda kritiken från konsumenter och miljöorganisationer har givit resultat.

Flera tunga bolag som Cloetta ser nu över sin användning av palmolja, vars produktion ligger bakom omfattande skövling av regnskog.

Uppmärksamheten får allt fler bolag att agera. Norska Orkla, med varumärken som Felix, Abba och Grandiosa, har infört nya riktlinjer i samarbete med Greenpeace. Målet är att all palmolja som bolaget använder ska vara spårbar ned på plantagenivå, och producerad enligt "hållbara principer" senast 2017.

Även Cloetta, som fått en hel del ris av konsumenter den senaste tiden, ska lägga mer fokus på frågan och stämma av med miljöorganisationen.

– Vi köper sedan ett antal år palmoljecertifikat för att stödja och uppmuntra en hållbar odling. Detta tycker uppenbarligen inte Greenpeace är tillräckligt bra, och därför är vi i dialog med Greenpeace och har ett möte inbokat i nära framtid för att diskutera hur vi kan bli ännu bättre, säger bolagets informationsdirektör Jacob Broberg.

Det amerikanska konglomeratet Mondelez International, som äger Marabou, anser sig ha varit tidiga på bollen och ska nu börja ställa allt hårdare krav på sina leverantörer.

– Vi har haft ett nära samarbete med Världsnaturfonden WWF och andra organisationer. Nu ska vi ta det ett steg längre och prioritera leverantörerna som når upp till våra hållbarhetskrav. Leverantörerna som inte når kraven tar vi bort senast 2020, säger Celin Huseby, nordisk kommunikationschef på Mondelez.

Huruvida Cloetta skulle vara beredda att byta leverantörer vill man dock inte uttala sig om.

– Jag vill inte spekulera alls i den frågan. De leverantörerna vi har i dag är bra, men alla kan bli bättre, säger Broberg, som menar att det är för tidigt att ge detaljer om kommande policys och målsättningar.

– Vi vill inte ge några löften vi inte vet att vi kan leva upp till.