Nyheter

Full sula för skohandlare på nätet

Det större utbudet lockar allt fler svenskar att köpa skorna på nätet i stället för i fysiska butiker.

Nyheter
Kanske kommer vi att få se mindre av det här i framtiden.
STOCKHOLM. 2009-12-05. Skoaffâ°r med damskor.Foto. Hasse Holmberg / SCANPIX Kod 96

Nu hårdnar dragkampen om de digitala skoköparna, vilket kan leda till lägre priser framöver.

– Det är klart att vi kommer få se marginalerna dras ner. Så konsumenterna är vinnarna, säger Jonas Arnberg, analytiker på HUI Research (tidigare Handelns utredningsinstitut).

E-handeln med kläder och skor i Sverige ökade under första kvartalet med 9 procent jämfört med motsvarande period i fjol, enligt undersökningen E-barometern. Mycket tyder på att tillväxten, åtminstone vad gäller skor, är på väg att accelerera.

"Fantastiskt bra"

För svenska Brandos, som är en av de största skohandlarna på nätet, ökade omsättningen under det nyligen avslutade räkenskapsåret med hela 84 procent till 343 miljoner kronor, enligt preliminära siffror.

– Med alla mått man kan ha så är det ett fantastiskt bra utfall, säger vd Karl-Johan Pantzar.

Sverige och de övriga nordiska länderna står för över 80 procent av Brandos omsättning. Och Pantzar menar att tillväxten, även om den var mycket hög, hölls tillbaka av den förhållandevis milda vintern och sena och delvis kyliga våren i Norden.

Vill ge valfrihet

Samtidigt som den digitala skohandeln växer blir konkurrensen om kunderna allt tuffare. Nyligen trädde tyska Zalando, delägt av familjen Stenbecks Kinnevik, in på den svenska marknaden. Och Nilson Group, som är den ledande fysiska detaljisten, öppnade en gemensam nätbutik för kedjorna Din Sko, Ecco, Nilson Shoes och Skopunkten.

– Vi vill ge kunderna friheten att själva välja var de ska köpa våra produkter, ge dem ett stort urval och inspiration, säger Anders Henricson, ansvarig för e-handel på Nilson Group.

Gratis att returnera

Det faktum att det inte går att prova skorna på nätet tycks inte hämma kunderna i samma utsträckning som tidigare.

– Konsumenterna har mognat. Och ofta är returerna fria, så blir det fel kan man bara skicka tillbaka skorna, säger Jonas Arnberg.

Han bedömer att nätets andel av skomarknaden kommer att växa kraftigt de närmaste åren. Enligt Brandos uppskattning uppgår den digitala andelen till cirka 5 procent i Norden, jämfört med 16–17 procent i USA.

– Jag tror att det kan gå rätt fort innan vi har en andel som liknar den i USA. Utan tvekan, säger Arnberg.