Facebooks aktie faller efter nya beskedet
Sociala medie-jätten ska lyfta inlägg som bjuder in till meningsfulla konversationer, medan videos, nyheter och företagsreklam som konsumeras passivt ska komma längre ned i flödet. Efter beskedet faller företagets aktie över fyra procent i förhandeln på Wall Street, rapporterar CNBC.
– Vi tror att vi för tillfället överskattar en aning hur mycket tid människor tillbringar på vår plattform och underskattar hur många meningsfulla dialoger de har med andra människor, säger Adam Mosseri, Facebooks vice vd till CNN.
Bakom beslutet finns studier som visar att användarnas "välmående" främjas mer av att interagera med vänner och familj än att passivt läsa artiklar eller titta på videor, skriver grundaren Mark Zuckerberg i ett Facebook-inlägg.
Förändringen kan komma att skaka om medier och företag som förlitar sig på Facebook – och dess två miljarder användare varje månad – för att distribuera sitt material.
Adam Mosseri säger att mediers material kommer att fortsätta att värdesättas, men att ansvaret ligger hos dem att skapa innehåll som genererar konversationer om de vill öka sina chanser att synas.
Men det är inte första gången nätjätten lovar att prioritera vänner och familj – redan i juni 2016 gick de ut med samma besked.