Nyhetstips: 033-700 07 77 nyhetschefen@bt.se
Kontakt: 033-700 07 00 kundtjanst@bt.se
Borås 2009-10-30 | Uppdaterad 2009-10-31
En stor varghane har setts utanför Svenljunga.
Torsdag klockan 6.50 såg Morgan Severinsson från Örby en varg.
– Den gick över vägen precis vid västra infarten till Svenljunga. Postbilen som körde framför mig höll på att köra på den, men vargen reagerade bara genom att stanna vid sidan av vägen och stirra på mig.
Morgan Severinsson beskriver vargen som en rejäl unghane, minst dubbelt så stor som en schäfer.
Rovdjursinventeraren Tommy Berglund på länsstyrelsen bekräftar Morgan Severinssons observation och säger att hans beskrivning är adekvat och trovärdig.
Vi har fått in allt fler synobservationer på varg och det märks att vargen sprider sig Söderut. Just nu har vi två stycken, ett par, i tringeln Uddevalla, Lilla Edet och Kungälv. Det vill säga bredfjällsreviret. De har fått valpar nu.
Unghanen som Morgan Severinsson observerat har ännu inte angripit några tamdjur, vad man vet. Och Tommy Berglund vill betona att närvaron av en varg inte per automatik betyder ett ökat angrepp på tamdjur.
Vad roligt att den kommit. Hoppas man får syn på den.
Inför jakt på ulven!!!
EN VARG TROR NI,NÄ NI VET VÄL ALLA VID DET HÄR LAGET HUR DOM FORTPLANTAR SIG, DET ÄR VÄL EN HEL DEL KULLAR
Hoppas även denna varg äter upp lite hundar och andra tamdjur så att folk här nere får känna på vad det innebär att ha stora rovdjur nära inpå...
Skjut inte vargen! Det räcker att inte bromsa...
Jag hoppas att dom kommer att göra en ordentlig inventering i vinter så folk får se hur mycket av denna ohyra vi har i vårt land. Nu ser vi åter att vargens återkomst betyder motsatsen, en försämring för samtliga. Vargen är inte vår broder, vilket snack, den är ett skadedjur. Sluta blunda för fakta.
tror dom slog fast förra veckan att det skulle bli jakt nu till vintern.. och frysa stammen till 210 vargar. men den så kallade olagliga jakten e tillgänglig hela året:)))))
Visst, "ann modin", vargar fortplantar sig i kullar men, som du som vargexpert vet, det är också vanligt att ensamma hannar ger sig ut på långa vandringar när de blivit könsmogna.
Vargen som setts i Ebbarp är högst troligt en ensam hanne som blivit utstött från sin flock. Kanske kommer han från Dalarna eller Värmland där det finns vargflockar vilket vi tyvärr inte har här nere längre.
Det är konstigt hur vi människor tror att vi kan anpassa naturen efter hur vi lever när det ju självklart är tvärtom. För bara 70-80 år sedan (om ens så länge) tog man in djuren på natten, alternativt vaktade dem dygnet runt, för att undvika rovdjursattacker men det skulle bli oerhörda protester om någon skulle komma med ett sånt förslag idag.
Jag hoppas att vi kan behålla tillräckligt vildmark i det här landet för att vargen ska kunna överleva, även här nere i Sydsverige.
Mer varg kan medföra att vi kanske får ändra våra vanor men tro inte att vi kan få naturen att anpassa sig efter oss. Vi måste naturligtvis anpassa oss efter naturen!
Vill vi kunna fortsätta som förr, finns bara en sak att göra, tro mig !!!
Tyvärr
SGT
vem var först vargen eller ni ulvrädda
Jag tycker vargen skall fridlysas !
så det är väl kul att den kommit till svenljunga !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Lyssnade nyss på en vargexpert å han sa att det är omöjligt att skilja på en hon och hanvarg om man inte går fram å känner dem mellan bena, så undrar bara hur han visste att det var en stor hanne. Ha ha
Skjut och bränn upp!!!!!!
Vargen är som sagt ett hunddjur och alla vet att oavsett om det är en varg/hund/hyena/räv osv så är hannarna större än honorna oavsett sen finns det honor som är lika stora som hanar men en tika i regel är mindre än hanar.
Och till er som tycket den ska skjutas.
Vad stör den er ?
tar den boskap éller om ni är rädda för att den ska ta boskap så har jag en enkel lösning som kostar ca 7-8000.
Det magiska ordet är KAUKASISK OVTJARKA. En hundras som andvänds i dem kaukasiska bergen för att DÖDA både Varg och Björn och andra rovdjur som närmar sig boskap.
Och öppna inte munnen förens ni vidtagit alla åtgärdet som tex. Högre stängsel som INTE har något hål i. funkar inte det testa med en Ovtjarka + staket funkar inte det så får ni helt enkelt göra som "David" berättar om ta in era boskap på natten.
Vargen va här först VI MÄNNISKOR ska anpassa oss.
De som tycker att köttdjuren skall in om nätterna vet inte mycket om rationell djuruppfödning. Att konkurrera med länder som Argentina kräver helt nya lösningar som t. ex ranchdrift. Då går det inte att använda signaturen Davids lösning om vi vill ha lönsamhet. Nej, med en hop vargar i landskapet så går tyvärr vår betesdrift under och med den vår biologiska mångfald i det öppna svenska landskapet.
Med tanke på utflyttningen i Svenljunga kommun kan jag vara bra att ha.
Morgan Severinsson beskriver vargen som en rejäl unghane, minst dubbelt så stor som en schäfer.
Konstigt en schäfer hane väger lätt 40kg en full vuxen svensk varg hane 45kg det var nog som vanligt en stor hund.
Jag tycker inte vi ska ha en massa varg men så fort det händer något är det varg.
Skulle inte tro det, har hållit på med hund i 30år nu och så mycket har jag fattat att en frisk varg ger sig inte på tex. en frisk häst som i Tranemo härom veckan.
En varg är smart i sitt mat letande det är däremot inte vissa hundar.
Håller helt med David och vi är nog många som gör det.
Jag tänker mest på dem som ska gå marschen idag :) Skrämmer de vargen eller skrämmer vargen dom ;)
Då kom pengarna in i bilden också. "Rationell djuruppfödning" - när kött blev industri tog människan ett långt kliv bort från det naturliga och ersatte det med vinstintresse precis som med mycket annat.
Vi lever i nutid inte i förgången tid! Håller med Bon-den! Skut vargarna! De ska inte längre ingå här i södra Sverige.
Ni är mogna i era kommentarer, ni varg hatare.
Skulle vara kul med en mer saklig diskussion där ni verkligen framför vad som är så negativt med varg, för just nu svamlar ni bara. Vad händer om några år då vildsvinet har kommit för att stanna, då kommer ni ha den som hatobjekt. Nä, att ha rovdjur och då "topp predatorer" i närings kedjan är ett måste och det borde väl ni lantbrukare och jägare veta om ?!
Ställ er den enkla frågan om vad ett ekosystem är..........
"Den vite mannen kommer att förstöra naturen totalt för att en dag upptäcka att pengar inte går att äta" Citat från en klok indian.
Är så trött på allt detta manipulerande av vår natur för att den skall passa "köttproducenterna". Vargen är en naturligt inslag i en normalt fungerande natur. Vare sig "köttproducenterna" gillar det eller inte.
Kul att Vargen kommer söderut, har bott i Värmland innan och sett varg flera ggr. Ska vi döda alla älgar mm också, det dör faktiskt fler människor genom älg än varg. Men om man läst sagor med att vargen kommer tillräckligt många ggr tror man väl att den är livsfarlig
Du anser att förekomsten av varg innebär att den biologiska mångfalden i det öppna svenska landskapet försämras eftersom du anser att betesdriften går under. Skulle inte förkomsten av varg innebära en ökning av den biologiska mångfalden? Hur naturlig är egentligen den storskaliga betesnäringen för den biologiska mångfalden?
Tillåts rovdjursstammarna öka kommer det även ha en begränsande effekt på rådjurs- och älgstammarna. Vargen jagar ju framförallt vilda djur, glöm inte det! På så sätt skulle ju en del "problem" med viltolyckor minska med lägre rådjur- och älgstammar. Men då skulle det kanske inte finnas lika många älgar till älgjakten vilket säkert skulle uppröra många jägare.
Till er jägare - älg- och rådjursjakt är nödvändig ur ett naturvårdsperspektiv men till en ansvarsfull jakt följer ett ansvar att dela på bytesdjuren med de stora rovdjuren som i många hänseenden är långt överlägsna den skickligaste jägaren.
Skall ett barn skadas eller dödas innan folk fattar att det är livsfarliga rovdjur som smyger omkring oss.
Så fort vissa människor inte vet hur de ska bete sig så ska det som skrämmer dom utrotas ???
Beror det på rädsla tro ???
Ställer inte Red Devils till mer besvär än en vilsen varg ?
Troligen inte eftersom det är så tyst om det.
Vad har vi att frukta från denna varg ?
Skulle några får bli rivna så blir ni ju kompenserade för det och vad som finns i naturen ska finnas där.
Lär av alla misstag som gjordes i Australien för att påverka naturen, rena katastrofen.
Nån skrev att jakt är nödvändig för att hålla stammen nere ???????????
Låt rovdjuren vara, de håller stammen nere eran döda lust behövs inte...
Om vi låter våra barn cykla, åka skidor, gå över vägen, bada i havet, åka bil så utsätter vi dom för oerhört större risker än att bli attackerad av en varg. Visst, vi kanske måste ändra våra vanor lite om vargar etablerar sig i våra trakter men riskerna är ju oerhört överdrivna.
Mer varg anser David är lika med mer biologisk mångfald i landskapet. Kort lektion, mer varg = mindre vilda djur som älg, rådjur mm men inte vildsvin och att en minskning av betesdjur i vårt haglandskap snart leder till att den unika floran snart försvinner. David hur naturlig är vår biltrafik förresten? Nej jag vill inte förbjuda bilåkande, däremot måste vi vara glada för att vi har en jägarkår som håller viltet på en lagom nivå. Vill vi minska på viltstammarna och då även vildsvin ska vi ta ett samtal med jägarkåren. Och slutligen David, lyssna inte så mycket på den högljudda varglobbyn! Gör istället en sansad analys av vår framtid.
Heja vargen! Ge DIG på någon politiker så kanske dom börjar fatta vad du är för ett otäckt djur.
Hej igen "Bond - En"!
Fler vargar och därmed färre älgar och rådjur innebär visst ökad biologisk mångfald. Det är ju inte antalet djur som räknas utan antalet arter. Tror du verkligen att en ökad vargstam kommer leda till att betesnäringen kommer försvinna? Vi människor är duktiga på att ställa till det för ekosystemen men vi är också ganska bra på att ställa saker tillrätta och komma på lösningar om vi bara vill.
Min sansade analys av framtiden är att vi måste komma på lösningar där betesnäringen, vargarna, jägarna och alla andra kan leva i fungerande ekosystem. Naturliga ekosystem, och då menar jag inte av människan konstruerade, är ju den enda hållbara lösningen på lång sikt, eller hur?
Jag lyssnar inte så mycket på den så kallade varglobbyn, jag drar mina egna slutsatser. Jag måste dock påstå att varglobbyn, som du kallar det, kommer med mer genomtänkta och riktiga analyser än vargjägarlobbyn som dessutom är betydligt mer högljudd.
Folk som inget vet ska inte låtsas som att de gör det....Det vore DAVID direkt förödande om folk började använda kaukasisk ovtjarka i våra trakter...Som du själv nämnde och som namnet antyder hör de hemma i Kaukasus milsvida bergstrakter där de inte normalt kommer i direkt kontakt med andra människor än deras ägare...Andra människor betraktas som rovdjur....Ovtjarka m.fl. raser är INGET ALTERNATIV som fungerar överallt!
Precis som flera andra här skriver... ANPASSA ER EFTER NATUREN OCH INTE TVÄRT OM!!!
Människor som vill skjuta och utrota varg är bara skjutglada människor som enbart har pengar och sitt jaktvapen som sina stora gudar!
Låt vargen vara ifred och ta hand om och skydda era hundar och erat boskap så att vargen helt enkelt inte kommer åt dom!
Kostar det pengar så får ni väl lägga undan pengar till införskaffning av stängsel osv!
Människan har gjort intrång på vargens marker och tvingat bort vargen från sin naturliga miljö för längesen. Nu är vargen äntligen på väg tillbaka!
Tycker det vore underbart om vi kunde få lite varg här runt Borås... Några björnar hade inte vart helt fel heller hehe.
Underbart!
Hej David!
Mitt svar på din fråga "Tror du verkligen att en ökad vargstam kommer leda till att betesnäringen kommer försvinna?" nja svårt att säga men min egen känsla som bonde är att blotta oron för att behöva uppleva dessa tragiska vargangrepp gör att man tappar lusten att hålla djur på bete.
Ett krav som då kommer är att få en ändring av djurskyddslagen för ett stopp på kravet på betesgång. Det innebär en intensivare djuruppfödning men vi ser ju att det är i den riktningen djurhållningen gått i många länder.
Tragiskt för bonden, djuren och landskapsbilden.
Betänk att vi bönder är i minoritet (ca 2%) och majoriteten bestämmer utvecklingen dock är det viktigt att ni andra lyssnar på oss som sägs vara så långt i från det naturliga.
David, jag bara undrar hur naturnära är det övriga samhället?
mata vargen med politikerna i komunen så den blir stor och fet
!!!
dom kan ju ta den till borås djurpark istället för att sjukta mycket bättre
snälla david bli relistisk i ditt tänkande istället....om du tror att jag är rädd för varg så tar du helt fel, har schäferhund som nu är kommen från varg en gång,tycker ditt resonemang är på sandlåde-nivå.
låt vargarna vara ifred,dom håller ju efter älg och rådjurs stammen+lite tam boskap men det e ju bara naturligt.baloo
Nu är alla varghatare igång igen.. läste för ett par veckor sedan att någon blivit attackerad av en älg.. Ska vi utrota alla älgar ? massa tjafs om att tänk om den attackerar en människa.. som inte har hänt i sverige på cirka 200 år! Argument som att "kolla i canada, där är vargarna mycket ilsknare mot människor" håller inte då älgargna också är det
Visst är det kul med en debatt som växer så mycket känslor!
För att ställa saken ytterliggare på sin spets:
"Tragiska vargangrepp" säger du "Bond - en". Hur tragiskt är det inte med ett vilt rovdjur som nästintill blivit utrotat i Sverige?
Det är nu på vag tillbaka och berikar vår natur.
Visst borde det gå att få både vargar och andra arter, vilda som tama, att fungera tillsammans? Det vore tragiskt om det inte skulle gå. Ställs det t ex krav på effektivare inhägnader är jag säker på att det går att lösa.
Allt går om viljan finns!
äntligen har vargen kommit till västra götaland en av dom vackraste djur vi har i våra svenska skogar,,och vargar dödar inte människor har aldrig rappoteras sen århundrande tillbaka att vargar anfaller eller döda människor..
hoppas att vi ser att det är vår näringskedja som kommer gå åt skogen om vargen försvinner
EN varg får all denna uppståndelse, hur vore det med att tänka på vad vi människor ställer till med i världen? misshadle, brott överhuvudtaget, det är en sak sedan förstörelsen av hela vår planet, då känns detta problem ganska litet...låt vargen vara och satsa energi på att vi människor ska lära sig sköta oss i stället!
Kolla gärna på Wikipedia, ett fritt uppslagsverk som finns på internet och under Vargattacker mot människor kan man läsa följande, ?En 22-årig student dödades av vargar under en promenad i norra Saskatchewan i Kanada 2006. Han är den första människan som dödats av varg i Nordamerika på hundra år. Mannen, som var ute på en promenad, blev anfallen av vargarna. Genom spår i snön har hela förloppet kunnat följas. 22-åringen försökte fly och slogs till marken. Han hade lyckats resa sig och springa ytterligare en bit innan vargarna slutligen lyckades döda honom.?
Vidare kan man läsa ?Man har i Sverige endast dokumenterat en handfull historiska fall av vargattacker mot människor.? mm
Ovanstående är väl bevis för att vargen inte är så farlig. Biltrafiken tar många fler liv. Vad skall bort?
Tror att dom sista 100 åren så har faktiskt gäddan i våra sjöar angripit mer människor än vad vargen har gjort.
Barn som har suttit på en brygga och liknande har faktiskt med sitt benplaskande lyckats få gäddor till att angripa och gäddan har ju en och annan tand i sin mun.
Så hur gör Vi nu?
Skall vi utrota den också ?
Det är ju en parodi detta, vakna ni alla jägare och bönder !!
finns det några som är mera naturnära än bönder? troligen inte. vargen har inte kommit hit nu (och inte heller lodjuret) de har funnits här men troligen har ingen "stadsbo" sett den förren nu. nu börjar cirkusen. är man naturnära ser man dessa djur som en del av det stora hela. finns det mat i skogen föredrar de hellre äta ett rådjur i det tysta än en hund i samhället. själv tror jag att såväl vargen som lodjuret befinner sig långt härifrån i skrivandets stund. lycka till alla.
låt den va
Svartråttan har vi utrotat i Sverige och huvudlöss är bannlysta, kajorna i Borås skall utrotas mm. Det är konstigt med tätortsbor, så fort problemen finns i närområdet så reagerar ingen mot att utrota, gärna göres detta med giftutläggning.
Borde kanske få er att tänka på de som drabbats av varg i glesbygden.
Karpaterna, som är ca 100 000 km² stort har ca 3500 vargar och på somrarna finns där ca 5 miljoner får. De flesta herdarna där ser inte vargen som något STORT problem. Visst, vargen tar ett och annat får och även en och annan vallhund men dom ser fortfarande inte vargen som ett så stort problem att den behöver utrotas.
Sverige är ca 450 000 km² stort och vi ska ha max 210 vargar?? Tycker det är tämligen pinsamt.. Vargen tillhör den Svenska naturen och vi borde vara förbannat tacksamma över att ha ett så vackert/fantastiskt djur i vårt land!
Till "Kritik"
Svart råttan trängdes undan av brun råttan. Brun råttan är Asiatisk ifrån början och kom till Europa och då med alla skepp. Den trängde snabbt undan våran svart råtta och tog över dess områden. Ta reda på fakta först, skrik sedan.
Tänk va bra om alla hade varit bönder. Alla hade haft hand om sitt eget boskap och sin egen odling. Då kanske det hade varit mer noga med sina djur och vargen hade fått plats eftersom att massproduktion av köttdjur inte hade varit lika stor. Tänk vad härlig!
Eller varför inte släppa lös en varg i Borås. Jag börjar bli vansinnig på alla förbaskade kaniner folk har släppt ut. Låt vargen ta dem.
Det inte dessa "rovdjursvänner" vet eller har lärt sig är att förr i tiden när det fanns gott om varg och andra rovdjur så var problemen gigantiska. På den tiden var det en skyldighet att gå man ur huse om en varg synts till för att skydda folk och fä. Till och med i idylliska Emil i Lönneberga hade man till och med varggrop. Min åsikt är att ni som bor i tätort har ingen åsikt i detta ärende, utan det är vi som bor i glesbyggd som skall bestämma detta. Om ni vill ha rätt att vara med och besluta så flytta till ett vargrikt område och låt era barn och djur vara ute i skog och mark så skall vi lyssna på er åsikt.
Till er där ute. SGT
Smart signaturen Rattus att räkna ut att svartråttan som försvann på 1700-talet ej dödades med gift. Det var heller inte tanken med min information att vilseleda. Men visst är det en djurart som är rödlistad och inga röster höjs för att återinföra denna art till Sverige eller har jag fel?
Att ha en saklig debatt om ett rovdjur är en sak, men att strida för en åsikt som saknar bra grund är en annan. Personligen, så vill jag se rovdjursstammen öka, så jag välkomnar bara den varg som traskat ner hit. Jag kan se varför en del "hatar" vargen, men samtidigt anser jag att vi lever i en annan tid än på den tiden där om en varg kanske angrep ett ungt nötdjur verkligen påverkade stort. Då fanns heller inga bidrag att få. Jag använder ej detta som ett sätt att "bagatellisera" er bönder och er förlust över ert levebröd. Men samtidigt så förstår jag inte, ni som har vårdat mark och djur i urminnes tider, varför ser ni inte att om vi inte vårdar Sveriges mark och djur så kommer vi få en obalans i ett eko system som är mer komplicerat att återfå än att förstöra. Jag tycker det är bra med att hålla debatt om detta, men debatt handlar inte om att kritisera varandra i min mening, utan att föra en dialog på ett sakligt respektfullt sätt.
Jag anser, att om vi inte bejakar det som sker i vår natur och ser att allt handlar om balans, så kommer vi göra en de-evolution. En lösning är där vi börjar förse bönder/samer med en lösning som fungerar, men jag anser inte att döda en hel art löser någonting. Varg, Canis Lupus, är akut hotad i Sverige. "Detta beror på att den skandinaviska vargpopulationen är isolerad från den eurasiska, genom att invandrande individer från Finland och Ryssland inte tillåts passera Norrland på grund av konflikten med rennäringen[källa behövs]. Isoleringen hotar på sikt den genetiska variationen[källa behövs], och man kan befara en inavelsdepression om inte nytt genetiskt material kommer in österifrån."
Referens till oanstående: Wikipedia.se / Sökning av Varg
Vill vi behålla vargen, så krävs med nytt blod i vargstammen. För en sjuk vargstam är heller inget vi vill vara stolta med, utan en frisk stark stam. Att möta hat med hat föder bara mer hat.
Varför ska ni alltid döda vargar?
Ni fattar tydligen inte att vargarna håller på att bli utrotade? Är det de ni vill????
Varför inte söva honom ocg forsla bort honom vi är ett 40 tal personer här som tycker samma sak. I stället för att skjuta honom så söv honom och forsla bort honom där han kan vara utan att någon idiot ska döda honom . Jag för min del ÄLSKAR VARGAR! Det är fina djur
Håller till stor del med Vixxén med undantaget av att jag inte vill ha en ökande vargstam. Riksdagen har tagit beslut om att vi ska ha varg i landet så då är det bara att rätta sig efter det. Att ha eller inte ha är en icke-fråga. Vidare så är riksdagens beslut 21/10 om att ta in nytt genetiskt material i stammen är ett steg i rätt riktning. En reglerad predatorjakt är sedan det enda sättet att förvalta stammen på ett bra sätt så att vi har en frisk stam på sikt och då ska det inte vara amatörer som är ute och knallar på utan jägare som är utbildade för uppgiften.
Håller verkligen med! Jag vill absolut inte att stammen ska få växa utan kontroll, utan ska vara reglerad. Dock kan stammen få höjas i antal, men den ska dessutom hållas i rimliga gränser. Människor tar mer plats och naturen utvecklas inte efter vårat behov, men vi måste hålla oss realistiska. Att ta bort en art bidrar till andra problem, men att låta den växa okontrollerat kan ha andra effekter.
Finnns bara en lösning. Och den heter V-max.
Slut på problemet.. :))
Ni uppför er som barn! Varg är ett djur som liknar en hund, enda skilnad är att vargen är vild. Låt han leva ifred
Tycker att alla som är för vargen ska gå in på jägareförbundets hemsida och se vad en varg kan göra med en hund. En vargdödad hund, eller för den delen vilket tamdjur som helst, är ingen vacker syn. Det fanns ju en anledning att våra förfäder utrotade vargen...
Jag ar nu läst alla innlägg och blir förvånad av hur okunniga folk är, vad mycke konstiga åsikter det finns både för och emot.
Till er som känner osäkerhet kolla "Sus Scrofa 2009-11-02" den enda förutom mig som har sunda åsikter i frågan.
det är bättre att läsa det inlägget 15 gånger än något av dom andra.....
Bra Owe nu kan du somna om...
http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Startsida/Nyheter/Jagare-skot-svart-vargskadad-algkalv/
Det är väl åsikterna som varghataren hyser som har lett till det katastrofala tillståndet som hela Moder Jord numera drabbas av...
Vet du någonting som vi borde skriva om? Tipsa mig direkt!
Maria Hjulström
maria.hjulstrom@bt.se
Telefon: 033-700 07 92