Vana missbrukare skyr nätdrogerna – men unga tror lagligt är ofarligt

Borås 2010-02-06 | Uppdaterad 2010-03-12

Erfarna narkotikamissbrukare i Borås är ofta rädda för att använda metedron och andra nätdroger.
Men många ungdomar tror inte att de kan vara farliga om de inte är olagliga.

LäS MER

– Ja, det där om ofarligheten är en klassisk kommentar som man stöter på, säger inspektör Jan Johansson vid polisens gatulangningsgrupp i Borås.

BT berättade i går om 23-årige Andreas Olsson som dog av metedron. Ett rättsmedicinskt utlåtande slår fast att nätdrogen var dödsorsak.
Han tog metedron förra sommaren, men först i december 2009 narkotikaklassades drogen som orsakat minst tre dödsfall i Sverige.
– Vi kommer inte i kontakt med så många unga som håller på med nätdroger eftersom de ofta står utanför kända missbrukarkretsar och är obekanta för oss, säger Jan Johansson.

Enligt honom är missbrukare som håller sig till traditionell narkotika ofta mycket skeptiska till nya nätdroger:
– Dom brukar säga att det är rena skiten, att dom inte vågar ta såna saker för att det är svårt med dosering och annat.

Men gatulangningsgruppen stöter ibland på drogerna hos langare som säljer annan narkotika. Och man grep också den unge boråsare som nyligen blev först i landet att dömas för innehav av metedron.

När mannen skulle kollas släppte han en liten påse pulver på marken och försökte gömma den under ena skon.
– Ibland hör föräldrar eller andra av sig när de hittat något hos ungdomar. Det kan också bli kontakter med sjukhuset efter misstänkta överdoser som kommit in akut, berättar Jan Johansson.

Andreas Olssons pappa och mamma berättade i gårdagens BT att de vill varna andra, både ungdomar och föräldrar.
– Att tala om nätdroger kan bli lite missvisande ibland för det säljs inte bara på internet. Det både fanns och finns att köpa i Borås också, säger pappan Tomas Olsson.

När en drog klassas som narkotika dyker nya upp istället. Men Jan Johansson tror ändå det är viktigt med narkotikaklassning:
– Ja, det är jag övertygad om. Många ungdomar får sig nog en tankeställare om det sprider sig att det kan bli kännbara straff.



Kommentarer

  • Alternativ

    Vad har ungdomarna för alternativ mer än alkohol ?
    Dricker, det gör dom oavsett ålder. Det sociala arvet får man väl kalla det för. Marijuana är väl ändå det bästa alternativet om dom nu ändå ska droga sig och det gör dom ju oavsett lagar och förbud. Skulle vara intressant att se statistik på nätdrogernas försäljning om en legalisering av cannabis genomfördes. Jag förstår inte politiker och andra som motarbetar en legalisering. Det ska väl dö många fler innan det går upp ett ljus för beslutsfattare.
    (ps jag har levt ihop med en
    amfetaminmissbrukare så jag vet hur det förstör och vränger hjärnor på folk, där lögner och ljug hör till vardagen). Jag ser hellre att mina barn testar cannabis än "nätdroger" eller alkohol.


  • Gisen i säcken

    Om man nu är ute efter "nätdroger" så vet man ju inte vad man får i dessa bedragartider. Håller med JMA om politikers ovilja att se fördelen med en legalisering. Men det kommer väl att bli som i mexico där knarkkartellerna roffar åt sig pengar vapen och där ett människoliv inte är värt namnet längre. Hellre ser jag ungdomar som intresserar sig får några plantor i hemmet än jagar knark på stan bland kriminella och blir indragna i all sorts kriminalitet. Dags att ta en allvarlig funderare för någon seger över "illegala droger" kan ni ju drömma vidare om. dream sweet dreams....


  • Rökruta?

    Till JMA.
    Alkohol är skit, där håller jag med, men att säga att man hellre vill att barnen "testar cannabis än nätdroger eller alkohol" visar hur störd och trångsynt, du är.
    Är du en mogen och ansvarsfull förälder?
    Mitt svar är enkelt: "NEJ"!
    Att hindra att narkotikan, (finns inga lätta droger, gäller hasch och amfetamin och övriga berusningsmedel) får inträde i barn/ungdomars liv är väl något som vi alla vuxna, måste se till att, detta inte sker, eller?
    Ditt inlägg verkar vara kraftigt rökskadat, om man säger så.
    "Lek inte med den eld som du inte kan släcka".


  • Åldersgräns

    Legalisera majjaplantor men sätt en gräns på 25 år
    Förbjud eller sätt munkavle på den där sk. allvetaren peter Brych. Han verkar vara helt okunnig och bara vräker ur sig en massa propaganda. Tycker du att vuxna lyckats med att hålla ungdomar borta från droger? Fortsätt och utfodra dom med alkohol så får vi ännu dummare idioter i framtiden. pucko det är vad du är PB !Låt folk bestämma själva men sätt en åldersgräns för ex. cannabis på apoteket. Förr eller senare blir det så ändå.


  • re Peter "hybris" Brych

    Det är ju inget som man önskar eller vill men, om eller när den dagen kommer för det gör den säkerligen (alla skall vi den vägen vandra då vi provar oss fram i livet ) så ser jag hellre att det är cannabis som provas än Alkohol, Amfetamin eller andra kemiskt framställda droger. Du är så okunnig att du borde skämmas för dina påhopp. Vaddå störd och trångsynt? Har du egna barn ? Vet du vad barn frestas med nu för tiden ? Det är inte lätt att växa upp i dessa dagar. Jag duckar för ditt påhopp och hoppas du får tillbaka det "rätt upp i ansiktet". Jag har väl snarare en social skada då alkohol förekommit runt mig under min uppväxt. Jag hatar skiten och ser helst att den förbjuds. Därav min positiva syn på cannabis. Jag har aldrig stött på någon pårökt människa med ondska i sinnet däremot alkohol och amfetaminpåverkade svin.
    Prova att mellanlanda på jorden en stund så får du se hur helvetiskt livet är här för många barn som tvingas växa upp med alkoholiserade föräldrar. Bara för att man tycker att cannabis ska legaliseras för eget bruk så blåser du upp det till att alla barn ska röka på sekunden senare. Jag tror att du lider av något riktigt allvarligt typ: "hybris" Än så länge har man rätt till en egen åsikt jag är så trött på falska människor och deras falska information om saker och ting.


  • Vad är problemet?

    Endast den egna erfarenheten har ett värde, allt annat är bara ord!

    När det gäller "nätdrogerna", vilket denna artikel handlar om,så vore det nödvändigt och önskvärt, att man inför en bredare information, om verkningarna på det som våra barn/ungdomar, tror är ofarligt bara för att det lagligt!





    Till JVM!
    Skall du hoppa av ilska och kalla mig för det ena eller det andra så hade det varit hedervärt av dig att "stå upp för ditt namn".
    Jag respekterar DIN åsikt men jag fördömer den bild du målar upp om mig och jag liksom du, är också trött på falska människor med falska informationer men jag tar inte åt mig, för jag vet att det inte gäller mig!
    Må väl!


  • Du är problemet

    Jag har egen erfarenhet du har bara tomma ord.
    Jag försvarar INTE nätdroger däremot försvarar jag rätten att själv få välja vad man gör med sin egen kropp.


  • Vadå rättigheter=dumheter JMA

    Rätt att bestämma själv är det dummaste jag hört.Droger förstör hjärnceller som behövs för att kunna ta kloka beslut.De som tar sig rätt att bestämma själva tar i samma stund ett kriminellt beslut dessutom.Påföljden blir att de behöver vård,ibland mot sin "egna vilja".En del hamnar i starka beroenden som är till fara för dem själva eller andra.
    Att ta droger är en flykt från verkligheten.Jag önskar att fler vågar vara sig själv istället.Därför att DU/ALLA duger just som dom är.


  • Skydda barnen

    Att ha och äga rätten att missbruka sin kropp, är ju ett rop på hjälp!
    Vad händer om du får en rejäl haschpsykos? Tror inte du att du utsätter dina barn, för onödiga och livsfarliga risker?
    Sluta nu med att vara "den haschprofet" du målar upp.
    Dra inte andra med dig "ner i skiten" för att du vill vara hög!
    Det är lågt!
    Du är heller inte rätt människa att bedöma eller döma mig, för den erfarenhet jag besitter.
    Du gör vad du vill med DITT liv och det är helt Okej, men blanda inte in dina barn i det livet, det är din skyldighet att skydda dem.
    Bra är det ändå, att du tar avstånd från alkoholen och där har du min röst!
    Lev DITT liv, inte mitt!
    Må väl, (igen).


  • Förkörsrätt

    Det verkar som om Peter Brych har förkörsrätt när det gäller att få sina kommentarer publicerade.


  • Dåligt samvete

    Du gör säkert ett bra jobb med barn och ungdomar men "att lära en gammal hund att sitta" är dömt att misslyckas. Jag har väl varit lite väl hård mot dig.


  • frossa

    Det finns inga bra droger, alltså, man kan ju inte förbjuda dom två absolut farligaste drogerna nämligen alkohol och tobak, de e för mycket business inblandat, det vore politisk självmord, hoppas alliansen läser detta, förbjud alkohol och tobak hahaha


  • Jag brukar inga droger

    Men jag har provat och därav har jag en åsikt, men ni andra blandar ihop saker och ting utan egen erfarenhet och du Peter Brych du dömer och bedömer andra hur som haver. Du vet ingenting du bara mal på precis alltid. Du tror att du alltid gör succé med dina kommentarer och bilder som du snor lite här och där. Det är stor skillnad på drog och drog såsom brukare och brukare. Ni drar alla över en kam och kallar allt och alla för missbrukare. Ja! jag är för en legalisering av cannabisplantor på grund av att det som gäller nu skapar bara mer kriminalitet och annan skit. Men ni ser inte det för ni är så hjärntvättade av etablissemanget och gamla informations broschyrer och tror att ni gör en god gärning när ni fördömer och dömer allt och alla men på felaktiga grunder. Hur ni än vänder och vrider på era argument så håller dom inte och har ingenting med verkligheten att göra. Ge legaliseringen en chans så får vi se om ni är lika sturska den dagen. Hela världen ändrar åsikt och inställning iallafall till marijuana och det är den plantan jag vill skall legaliseras. Men ni tycker att det är helt i sin ordning att dom som föredrar den måste uppsöka grovt kriminella för att få tag på vad dom VILL HA. Börjar det smygas med en sak så kommer nästa ganska snart och nästa och nästa. Effekten blir raka motsatsen. Jaga pedofiler, bankrånare och rattfulla svin istället för en snäll å go "hashprofet" som du kallar mig. Och sist men inte minst blanda inte in mina barn för du har ingen aning om hur bra dom mår. Dom har egna liv arbetar och sköter sig utomordentligt väl. Men du bara mal på utan vetskap om någonting. Jag misstänker att du går på lyckopiller eller någon annan psykofarmaka. Personligen mår jag alldeles utmärkt !


  • kronologisk ordning

    När man kommenterar och det inte hamnar i rätt tids ordning så verkar det ju helt crazy. Ni som sitter och granskar kommentarer borde tänka mer på det. tidstämpels ex "Postad av JMA 2010-02-13 09:06" den gäller ju tidpunkt då ni publicerar den inte när jag postat den. helt fel enligt mig. den kommentaren skrev jag två dagar tidigare.


  • PAUS.

    Önskar samtliga debattörer, en "TREVLIG ALLA HJÄRTANS DAG, I MORGON".


  • Tryter argumenten eller ?

    Tänkte väl det...


  • Manipulativa as

    Nätdrogernas siter måste BORT! DET borde ses till omgående- eftersom lobbyisterna ljuger om att det inte är kemikalierna dödade, frätande- samt att de til 110% utnyttjar grupptrycket i vissa åldrar.
    De går över lik för att tjäna stålar- vem av dem tror du själv inte vill att all narkotika ska legaliseras? Ina dyuvunar de där psykopaterna- fast trevliga utåt sett.
    Är man tonåring har man inte en suck att se den systematiska manipulation dessa mördare håller på med.
    De drar si inte för att håna andra som dött (eller dessas närstående )av kemikalierna heller- iskalla as utan samvete.
    Så- bort med skiten från nätet!


  • re:Susz

    Håller med dig! Bort med nätdrogerna men då måste du engagera dig politiskt annars är det bara en åsikt bland många andra. Låt folk ha sina marijuanaplantor hemma (eget bruk) då vet dom vad dom får och så kommer säkerligen nätdrogerna att dö ut.....
    Förbud leder bara till organiserad kriminalitet.

    Vem vill ha kemisk skit när GUD skapat Cannabis Sativa åt sina "barn" Vi är väl guds barn eller ?


  • KNARK

    Det finns tydligen folk som kommenterar väldigt mycket här som tydligen inte har något begrepp om hur ungdomar fungerar.Har själv en son som har rökt Cannabis en tid och han sitter nu fast i en fruktansvärd psykos orsakat av detta. Han kostar nu samhället massor med pengar för han måste ständigt följas upp av läkare kuratorer och annan personal som inte hade blivit om han inte rökt. För att inte tala om hur han MÅR. Något fruktansvärt är bara förnamnet .Han kan inte koncentrera sig för att hjärnan fladdrar åt alla håll,han hör röster som håller på och tjatar på honom hela tiden ,han kan inte sova för att hjärnan inte ger honom chansen till det. Och vad leder det till? Jo,eftersom hjärnan är så överansträngd så vill han ta livet av sig. Och nu måste han äta en massa medeciner för att försöka hålla psykosen så att det ska gå att fungera någolunda drägligt.Men han har ingen livskvalitet som man önskar någon annan. Så du som skriver att man ska få odla egen cannabis hemma ...DU FÅR GÄRNA TRÄFFA MIN SON!!DET SKULLE DU BEHÖVA!!För det var det DUMMASTE jag har hört i hela mitt liv!Hur kan DU önska att ungdomar ska förstöra sina liv så fullständigt och totalt?? Hur står det till egentligen? Är du vuxen? Har du knarkat länge? Man undrar? Och du Peter .. Det är tur att sådana som Du finns..För att jag VET att du VET.


  • harriette

    Vet du vad "peter" har gjort tidigare i sitt liv ?
    Om du visste det så skulle du nog önska att sådana som han INTE fanns.....

    Han har ju en hemsida och nu ångrar han sina synder men hur många miljoner har han kostat samhället då han härjade som mest ? Och hur mycket elände har han ställt till med ?

    Jag däremot är en exemplarisk medborgare med rätt syn på saker och ting...


  • re Harriette

    Du menar väl mig så håll i vinglaset och sätt dig ner för nu kommer det....

    Du skriver " Hur kan DU önska att ungdomar ska förstöra sina liv så fullständigt och totalt??"

    Var står det att jag önskar det du påstår ? Är du full eller ? Jag har aldrig sagt eller skrivit något sådant överhuvudtaget. Jag har en åsikt och den står jag för. Jag kan väl inte hjälpa att du misslyckats med din uppfostran av din son eller att han har taskiga gener. Barn skall absolut inte syssla med alkohol eller droger. Jag talar om vuxna myndiga människor som betalar skatt i detta land och som arbetar och tar ansvar för sitt handlande på ett moget och ansvarsfullt sätt. Samtidigt försöker jag få folk att förstå att den drogpolitiken som råder i Sverige bara gynnar organiserad kriminalitet. Det är väl ändå bättre att antingen sälja på Apotek alt. legalisera innehav av marijuanaplantor för eget bruk. Hur ska samhället annars få kontrollen över "bruket" ? Jag kan väl inte hjälpa att folk missbrukar än det ena än det andra. Du talar ju inte ens om hur gammal din son är. Var han ute sent på kvällarna och rökte cannabis när du satt hemma och drack vin ? Var han alkoholpåverkad innan han rökte ? Skyll inte på mig och andra som är för en legalisering bara för att du har misslyckats med din uppfostran och att din son "missbrukat" cannabis eller vad han nu satt i sig. Det finns faktiskt folk som använder marijuana som medicin mot allehanda krämpor världen över. Spy ut ditt misslyckade försök till uppfostran på någon annan i fortsättningen. Om apoteket sålde cannabis så kanske din son kunde få bättre vård för pengarna än en massa psykofarmaka a la lyckopiller typ : Apatisk häng å bläng å försök å va gla´ ändå och gynna multinationella pillerföretag som inget annat önskar än att folk mår skit. Har du någon lösning på drogpolitiken? Kläm fram den istället då än å spy på mig.

    kommenterad 2010-02-28 20:25


  • Knark igen MOI

    För mig verkar det mycket skumt hur en sk. "Exemplarisk medborgare" kan ha en åsikt om att legalisera knark Och dessutom hur den För mig verkar det mycket skumt hur en sk. "Exemplarisk medborgare" kan ha en åsikt om att legalisera knark Och dessutom hur den Exemplariska vräker ur sig så mycket Dynga till en person som man inte Vet Någonting Om. Det är riktigt skrämmande vilken CYNISM vissa har mot andra människor.VET DU att min son inte skulle ha fått någon bra uppfostran?? Det du skriver visar än en gång att du inte har den blekaste aning om hur ungdomar fungerar. Förresten tycker jag att du som är så drogliberal flyttar dit där du kan gå omkring i din dimma och puffa på så mycket du vill, du kanske till och med kan ha en krämpa som du får hjälp med av knarket..FIINT. Det måste vara skönt att vara så "Mogen" som dig..Ja, man vet inte om man ska skratta eller gråta åt dig... Sedan När och OM du klarar av att bete dig med RESPEKT i din framtoning så kanske vi kan ha en Vettig dialog i stället..Och klarar du inte det så finns det ingen annledning att slösa något på dig.Exemplariska vräker ur sig så mycket Dynga till en person som man inte Vet Någonting Om. Det är riktigt skrämmande vilken CYNISM vissa har mot andra människor.VET DU att min son inte skulle ha fått någon bra uppfostran?? Det du skriver visar än en gång att du inte har den blekaste aning om hur ungdomar fungerar. Förresten tycker jag att du som är så drogliberal flyttar dit där du kan gå omkring i din dimma och puffa på så mycket du vill, du kanske till och med kan ha en krämpa som du får hjälp med av knarket..FIINT. Det måste vara skönt att vara så "Mogen" som dig..Ja, man vet inte om man ska skratta eller gråta åt dig... Sedan När och OM du klarar av att bete dig med RESPEKT i din framtoning så kanske vi kan ha en Vettig dialog i stället..Och klarar du inte det så finns det ingen annledning att slösa något på dig.


  • klipp å klistra å dubbelmoral

    Harriette tagga ner några snäpp....
    Låter som om du vaknat till lite väl sent. Du repeterar samma saker om och om igen. Måste va vinet eller vad tror du ? Vad är det som säger att jag går omkring och puffar ? Man kan väl ha en åsikt utan att vara en brukare. Tycker du att drogpolitiken i detta land är framgångsrikt ? Än en gång, jag kan inte hjälpa att du vaknat upp lite väl sent och insett att du brustit i din uppfostran för annars hade väl inte din son "trillat dit" . Du gör det så enkelt för dig och skjuter över skulden på oss som är för en legalisering av marijuana , du säger knark och redan där blandar du ihop saker och ting. Det är stor skillnad på marijuana och ex amfetamin, heroin etc etc. Håll isär begreppen en aning om du vill föra en mogen diskussion. Jag känner ingen som rökt cannabis och fått en psykos så som din son. Han måste vara en av de få veklingar som absolut inte skall "droga sig". Jag tror inte ens att han ärligt talat om för dig vad han har satt i sig men det är ju ett sådant samhälle vi lever i idag där det smygs och ljugs om allt och alla.
    Till sist om du vill bemötas med respekt så tycker jag att du ska formulera dig lite annorlunda än att påstå att jag "önskar att ungdomar knarkar" såååå omoget av dig men så är det väl när argumenten tryter och frustration och ilska tar över. Jag om någon vet väl hur ungdomar fungerar och det är därför som en avkriminalisering och legalisering av marijuana/cannabis vore lämplig. Då kanske vi slipper några generationer som växer upp i ett hysh-hysh samhälle där kontakten med kriminella tar över mer och mer och där dom erbjuds mycket farligare droger såsom amfetamin heroin ghb etc. Tråkigt att din son mår skit men du kan bara klandra dig själv och ingen annan. Tyvärr. Mina barn (numera utflugna och på egna ben) går det riktigt bra för trots att dom dricker emellanåt och där en och annan joint smugit sig in. Men dom har den där spärren som många saknar dom vet när det är dags att säga stopp oavsett om det är alkohol eller en liten "jolle". Ta reda på lite fakta för det är väl ändå något speciellt med "majja" när så många människor världen över är för en legalisering/avkriminalisering av marijuana/cannabis. ps. Jag förstår att du är lite ilsken ty sanningen är alltid ovälkommen i synnerhet när det gäller din uppfostran av din son. Å andra sidan så händer det värre saker på vår jord än en psykotisk förstagångsrökare som lämnats vind för våg av sin mamma. va inte så blåögd i fortsättningen även söner kan ljuga för sina mödrar... Tips ! Om du är taskig i nerverna efter denna fadäs med din son. Rök en joint och må bättre. Varning ! Blanda ALDRIG med alkohol då kan du få en psykos.


  • Finns inget entydigt svar

    Själv har jag druckit mycket alkohol i mina dagar, och rökt ner mig endel samt tagit syntetiska droger.

    Först och främst krävs en ärlighet och rättframhet från föräldrar till barn. Dessa är riskerna, dessa är effekterna. Droger är förbjudna av dessa anledningar osv.

    Att som många här gör, att bara säga att alla droger är av ondo kommer aldrig lösa nånting. Sådan är ungdomens natur. Men jag antar att det är för komplicerat för de flesta att kunna ge ett nyanserat svar på en svår fråga, det kräver tid, ork och kunskap.


  • re:Harriette

    Dra inte allt och alla över en kam. Tråkigt att din son råkat ut för en psykos. Någonstans på vägen måste du väl ändå ha anat vad han sysslat med men han kanske lurade dig att tro något helt annat...

    Jag är också för en legalisering av cannabis. Jag tror mer på vetenskapen och egen erfarenhet än "nyvakna" föräldrar och gammal strunt propaganda. Din son skulle träffa den där droginformatören Peter Brych dom har en sak gemensamt och det är att dom lät/låter drogerna bestämma.
    Dagligen rinner det iväg pengar till kriminellt organiserade. När öppnar "Hashbolaget" ? Systembolaget säljer som aldrig förr men det tycker väl du är helt i sin ordning. Alkoholintag = Dåligt omdöme = stor risk att prova något "olagligt" . . .

    Vem har sagt att det är lätt att leva ?


  • re:Harriette

    Det är ju inte meningen att håna dig men du verkar faktiskt aningen nyvaken.


  • SNÖ-mos

    Bästa JMA och MOI.
    Ni är ju levande offer för er egna okunskap.
    Tror du, JMA, att "den där droginformatören Peter Brych och Mariettes son" TILLÄT att drogerna skulle bestämma, över oss? Tillät jag att en psykos tog över, (välkomnande jag det, tror du?) och att man riskerade andras och sitt liv, utan att vara medveten, om vilka djävulska krafter och skrämmande scenarion, man inte kunde fly ifrån.
    Detta skitsnack att separera t ex heroin från cannabis, och säga att det sistnämnda inte är KNARK, visar med klar tydlighet, att du "springer vilse i din mentala labyrint"!
    Samt, det är ingen som sagt att det är "lätt att leva" men att vara så feg, ynklig och patetisk, att man "frivilligt" utsätter sig och sin hälsa
    för allvarlig fara, genom att använda narkotika, (hasch inkluderat), för att man inte orkar med verklighetens verklighet, är stor synd och skam.
    Jag dömer ingen, för det är inte straffbart, att vara i obalans med sig själv.
    Till MOI.
    Var försiktig med vad du kläcker ur dig. Vem är du som attackerar en mor, (Mariette) och anklagar henne för att ha "brustit i sin tillsyn" som förälder och att du rekommenderar henne, (en mor som sett vad knark gör med ens barn) att "röka en joint" och MÅ BÄTTRE, är uppenbart ett uttryck, på att "dimmorna mellan öronen" behöver ventileras.
    Var saklig och spy inta galla över de som VET vad det är frågan om, fatta.
    Under mina "rusår" så var jag en förespråkare, liksom Ni, för att man skall legalisera hasch/marijuana, men det var ju som sagt, när jag själv missbrukade detta knark.
    Jag gick i min ungdom den 1 maj och demonstrerade att haschen skulle legitimeras, med samma idiotiska försvarstal, som framkommit här ovan, "Guds gåva till folket". Jag trodde på "Flower power-eran", om kärlek, förståelse och hopp, men det var ingen varningstext på narkotikan, det finns det,i dag!


  • Dubbelmoral

    Käre peter jag citerar dig a la klipp å klistra "det är ingen som sagt att det är "lätt att leva" men att vara så feg, ynklig och patetisk, att man "frivilligt" utsätter sig och sin hälsa
    för allvarlig fara, genom att använda narkotika, (hasch inkluderat), för att man inte orkar med verklighetens verklighet, är stor synd och skam.
    Jag dömer ingen, för det är inte straffbart, att vara i obalans med sig själv. "

    Vaddå "jag dömer ingen" Det gör du ju hela tiden. Vaddå "feg ynklig och patetisk" du beskriver ju bara dig själv. men det gör ju egoister. Sona dina brott istället för att vräka ur dig allehanda strunt. Om man påstår at Harriette misslyckats med sin uppfostran tycker jag stämmer bra överens med verkligheten. Man har väl knappast lyckats om man har en son som fått en psykos av vad det nu är stackaren satt i sig. Håller med alla som är för en legalisering för först då kan man få kontroll över brukarna annars blir det bara en massa smyg-smyg å hysh-hysh håller med både moi och JMA fullt ut. Det blir bara motsatt verkan med en massa droginformatörer som tror dom kan frälsa världen. Dina argument låter mer som självterapi då du intalar dig själv en massa strunt. Varför överdiva så både i ord och handling.


  • re peter brych

    citerar dig " det är ingen som sagt att det är "lätt att leva" men att vara så feg, ynklig och patetisk, att man "frivilligt" utsätter sig och sin hälsa
    för allvarlig fara, genom att använda narkotika, (hasch inkluderat), för att man inte orkar med verklighetens verklighet, är stor synd och skam. " Håller med dig där och du borde skämmas. Alla är inte så svaga som du.


  • re : Peter Brych

    Det var ju hon som attackerade mig genom att påstå att jag önskar att barn knarkar och det är visst skillnad på hasch och heroin. Det borde väl du veta som testat rubbet. Dom åren du strulat har tydligen satt sina spår.Du bara manglar på. Synd om dig ? Nej jag tycker inte det. Det är skillnad på missbruk och bruk. Jag kommer aldrig att ändra åsikt och om du visste vem jag är och hur jag betett mig när jag puffat så skulle du ta tillbaka allt du spytt ut om omognad ansvarslöshet och be vördnandsfullt om ursäkt. Jag har aldrig missbrukat utan puffat på ett moget och ansvarsfullt sätt. Jag har inte kostat samhället 1 öre i jämförelse med dig. Har du belägg för alla dina påståenden? Nej det har du inte. Du utgår från dig själv om du ens kommer ihåg all skit du ställt till med.
    Jag är en förespråkare utan att ständigt och jämt vara berusad av cannabis vilket du tror att folk i allmänhet är som brukar denna gudomliga ört. Om jag mot all förmodan skulle vara det så skulle varken du eller någon annan ha en aning om det eller på något sätt beröras eller störas eftersom jag gör det på ett moget och ansvarsfullt sätt till skillnad från virrhjärnor som du. Jag har aldrig langat. Jag har aldrig gjort inbrott. Jag har aldrig misshandlat någon. Jag har aldrig stulit något. Jag har aldrig snattat. Jag är den perfekta medborgaren med en sund syn på en legalisering av cannabis. Men fortsätt du att motarbeta mig för det gör mig bara starkare i min övertygelse om att en legalisering skulle rycka undan fötterna på organiserad kriminalitet och pengarna gå till bättre samhällsändamål. Det jävligaste är att när man köper sitt röka så ser jag hellre att pengarna går till statskassan än till organiserde kriminella ligor men det tycker du är helt i sin ordning bara det visar hur omogen och ansvarslös du är. Lägg ner det där med droginformation ta och beta av all skit du ställt till med under alla år du härjat istället för att leka messias och tro att samhället blir bättre av din propaganda. Det beteende du har kallar jag egoism och inget annat. Om en person dricker en öl efter jobbet tycker du att han är en alkoholist då som missbrukar alkohol ? Om en person röker en holk efter jobbet är det en missbrukande narkoman ? Jag säger nej i båda frågorna. Håll barnen borta från allt vad droger och alkohol heter men glöm bort att tala om för vuxna ansvarfulla medborgare hur dom ska leva sina liv. Jag vänder på din slogan och säger "Lev ditt liv men absolut inte som den där Peter Brych" Vaddå allvarlig fara att bruka hasch ? Vaddå dimmorna mellan öronen ? Är det så du upplevt ett haschrus? Du va mig en riktigt knepig typ.


  • Om jag var kriminell

    Om jag var kriminell så skulle jag tycka att det var bra att cannabis är illegalt eftersom det skulle ge mig en chans att tjäna pengar. Om det vore legalt skulle den möjligheten mer eller mindre försvinna. Man kan ju inte legalisera alla droger men cannabis har jag svårt att förstå varför den är förbjuden.

    Har ni funderat på det ni politiker,poliser och andra på "rätt sida" om lagen ?


  • Sluta röka så dör du frisk!

    "Jag skulle hellre ge mitt barn hasch" säger väl ganska tydligt hur störd man är.
    Jag har erfarenhet och det är inget jag är stolt över men jag har fått en möjlighet och chans att informera våra barn/ungdomar och det jag får i gensvar, är helt i motsats, till vad Ni "kläcker" ur Er.
    Legalizor, själva namnet säger ju allt!
    Kan inte du ha såpass råg i ryggen så du står upp för det du skriver?
    Det skulle jag respektera mer än dessa attitydproblem, som syns allt för tydligt, i kommentarerna.
    "I de blindas rike är den enögde kung"!

    Det jag tycker är skrämmande är att jag hade samma inställning som Ni har idag, som jag hade då,när hjärnan var en röksvamp!
    Gör vad Ni vill med Era liv, men gå inte ut och propagera för narkotika och tro att Ni VET vad Ni talar om. Ni TROR, men jag VET. Ser Ni skillnaden!
    Väx upp och jag ber till Skaparen att inte Era barn får gå igenom det helvete som man gör som missbrukare, bara för att ens föräldrar, blev den "inkörsport", man idag ser alltför ofta.
    Nu besvarar jag inte alias, eller andra signaturer utan enbart de som, klart och tydligt, står för vem de är!
    Ha en trevlig, (drogfri) dag!


  • re peter "hybris" brych

    Det har jag aldrig sagt. Fortsätt med dina lögnaktiga påhopp . Är du språkrör för de kriminella i samhället ? Det sista dom vill är ju att ex. cannabis skall legaliseras. Men det förstår inte du som tror du vet allt och ingen annan har en aning. Du gör det bra det du gör för den organiserade kriminaliteten. När argumenten tryter slutar du att svara olika alias vilket är typiskt. ps. sluta snatta bilder på nätet.


  • Jag heter ????????

    Sista mailet, (det beror inte på att argumenten tryter, tro mig)till dessa "alias" som vräker ur sig den ena spyan efter den andra.
    Om du inte ser problemet, så ber jag dig gå fram till en spegel, så ser du en sanning som du förnekar!
    Men det är väl klart, är man osäker och med låg självinsikt, så är det ju en klar fördel att "gömma sig" bakom, ett "namn" som inte, avslöjar identiteten! Antingen är du folkskygg eller så skäms du över vem du är.
    Oavsett åsikter, så kan ingen ta ifrån dig din identitet, men för tusan, sluta med att köra "huvudet i sanden"!
    STÅ UPP för den du ÄR, allt annat är taget från en lägre division!


  • Kommentarsfunktionen stängs

    Eftersom den här debatten nu tycks gå på tomgång väljer vi att stänga kommentarsfunktionen på denna artikel. Tack till alla som bidragit till debatten.


huvudnyheter just nu

Bukbloggen om frestelserna på TV

Blogg [I går 13:09]

"Som att anlita huskatten som fågelvakt under semestern. Eller anställa greve Dracula på blodcentralen." Krister Persson kollar på mat-tv och frestas. Och så är han lite ur form. GÅ TILL BUKBLOGGEN!


Näringslivsbloggen: Mingel på UF-mässa - se fler bilder här

Blogg [Uppdaterad i går 10:47]

BT:s näringslivsbloggare Ingemar Brink har varit på UF-mässa och bjuder på många bilder på bloggen. Och så testade han en ny frisyr här om dagen. GÅ TILL BLOGGEN.


Nu är årets sjukaste månad

Nyheter [Uppdaterad i går 07:51]

Februari är månaden då flest barn är sjuka och absolut flest vab-dagar tas ut. Läs mer

 

Sjuk?

Är någon i ditt hushåll sjuk just nu?

Visa resultat




Kalendern

Vad händer i Sjuhärad?

Kalendern är sjuhäradsbornas anslagstavla på bt.se. Här kan kan du läsa om eller lägga in aktuella arrangemang.
Obs! Kalendern är till för föreningar och icke-kommersiella arrangemang.

Blogg

BT:s bildblogg

Kolla in tidningens bästa bilder: Juholts mustasch, skräcken på Liseberg, snedseglare i Viskan och många fler.


Senaste nytt från Sjuhärad

Tv-guiden

Vad är på tv just nu?

Nyheter

Webb-tv

På bt.se/webbtv hittar du inslag om nyheter, sport, nöje och mycket mer.

Tjänstgörande webbredaktör

Vet du någonting som vi borde skriva om? Tipsa mig direkt!

Evelina Westergren
evelina.westergren@bt.se
Telefon: 033-7000 721


Mest läst på bt.se


Stefan Eklund

Om Kinas styrelseskick:

"Är detta början på en nedmontering av demokratin som idé? Är demokratin för långsam för att fungera i en allt mer accelererande global ekonomi?"

Katarina Larsson, politisk redaktör

Om pensionsåldrar:

"Av veckans reaktioner att döma finns en starkt rotad föreställning om vad som ska hända vid 65. Där går en gräns för när man inte längre betraktar sig, eller för den delen betraktas, som en del av arbetslivet".

Mikael Hermansson, politisk kommentator

Om de hotade skolorna:

"Av reaktionerna på BT:s avslöjande igår att döma, torde den rödgröna styrande minoriteten få jobba riktigt hårt för att övertyga de föräldrar som kommer att drabbas av skolnedläggningarna om att den föreslagna lösningen är rimlig".

Lena Kvist

Om Eli Levénfilmen Pojktanten:

"Kan man lämna sitt snigelskal bakom sig när det är urvuxet?
Och glida vidare utan sin gamla kropp?"

Jan Hansson sportkrönikör

Om underhållningsvärde:

"En äkta thaiboxare tycks tåla obegränsat med stryk. Be mig inte förklara varför."

Vedrana Sivac, nöjeskrönikör

Om helgens schlagerdeltävling:

"Hemma i tv-soffan blev jag förundrad över hur mycket som kan hända på bara ett par dagar. Spexiga scenkläder, smink och smarta kameravinklar kan verkligen göra under."

Blogg

Här är BT:s bloggare

En smårund BT-reporter som vill komma i form, en sakletare, två kockar, en elfsborgare, en hälsokonnässör, en basketjunkie, en chefredaktör, en domare, två modeälskare, en hockeyfru, en näringslivsredaktör, BT:s fotografer och en designguru...
Välkommen till BT:s värld av bloggare!

Nyheter

Gilla oss på Facebook


Kalendern

Vad händer i Sjuhärad?

Kalendern är sjuhäradsbornas anslagstavla på bt.se. Här kan kan du läsa om eller lägga in aktuella arrangemang.
Obs! Kalendern är till för föreningar och icke-kommersiella arrangemang.

Läsvärt

Inför

Träffpunkten för föreningar och klubbar på nätet.