Nyhetstips: 033-700 07 77 nyhetschefen@bt.se
Kontakt: 033-700 07 00 kundtjanst@bt.se
Borås 2008-11-26 | Uppdaterad 2008-11-27
Lastbilar i diket och stora förseningar i lokaltrafiken. Det blev resultatet av gårdagens halka under morgontimmarna.
Omställningen i vädret gjorde flera vägar i Sjuhärad mycket hala nu på onsdagsmorgonen.
Det föll en del regn som lade sig som en ishinna på vägbanorna.
Det gjorde att flera skolbussar fick ställas in och att alla bussturer i Borås centrum stod stilla under morgontimmarna.
På Södra kyrkogatan var polisen tvungna att stänga av för trafik sedan en lastbil kanat in i en lyktstolpe och sedan fortsatt in i en tegelmur.
– Vi har haft mycket att göra på morgonen, säger bilbärgaren Poa Sahlberg på Assistanskåren. Det är framför allt lastbilar som vi har fått bärga på olika håll i stan.
Lastbilssläp i diket
Även ute vid Hulta hade ett lastbilssläp fullt med pellets hamnat i diket på grund av den hala vägen.
Många av boråsarna var under gårdagen mycket upprörda och irriterade över att gatukontoret inte varit ute och sandat vägarna.
*Om man på tisdagskvällen vet att det under natten kommer att börja regna på underkylda gator, då krävs det väl inte mycket IQ för att fatta att man skall skicka ut sand och saltbilar under natten”, skrev signaturen Thomas på bt.se.
Annika håller med och skriver ”Ska all trafik lamslås på grund av att de avdelningar som har till jobb att sköta väghållningen inte gör det? Vi betalar skatt för att det ska skötas men sand/saltbilar/snöröjningsfordon lyser med sin frånvaro”.
På gatukontoret förklarar Sören Johansson hur man agerat under morgontimmarna:
– Vi var ute och sandade gatorna redan klockan fem i morse. Att sanda innan det blir halt är meningslöst, eftersom ishinnan i så fall bara lägger sig ovanpå sanden.
Han säger att alla tillgängliga fordon var ute och sandade, men att det tar tid innan man hunnit med alla vägar.
– Sammanlagt är det 45 mil gator inom Borås som ska sandas.
På de vägar och gator där gatukontoret har tillstånd att köra med saltlake var man ute redan under natten och körde.
– Men vi får inte salta över allt, och då kan det bli så här ibland, säger Sören Johansson.
Kan ni vara snälla och fortsätta uppdatera här så att vi bussresenärer vet när bussarna börjar gå från Södra Torget. Västtrafik har dessvärre ingen bra informationpå sin sida. Tack!
Bra planering av vårt kära bussbolag. Oväntat.
Kör försigtigt där, det är isbana!
Finns det ingen med logiskt tänkande på Gatukontoret !? Om man på tisdagskvällen VET att det under natten , kommer att börja regna , på underkylda gator.........då krävs det väl för helvet inte mycket IQ för att fatta att man skall skicka ut sand & saltbilar under natten.
Det skulle vara intressant att veta vart våra skattepengar för vägunderhållet går, för inte går dom till gatorna. Kanske Pinocchio?
Håller med föregående inlägg. Västtrafik har inte ens nämnt på sin hemsida att bussarna är inställda. (Inte när jag tittade ialla fall). Vore bra att veta när man kan åka igen.
Kan inte västtrafik skicka ut någon att sätta upp lappar på hållplatserna????
Var många som stod och väntade över 45 min - 1 timma på Sjöbo eftersom när dom ringde hade västtrafik lovat att bussarna skulle börja gå om 30 min.
120 samtal i kön till taxi...
SKICKA UT NÅGON ATT SÄTTA UPP LAPPAR NU!
Borås Kommun har fruktansvärt dålig service. Ska all trafik lamslås pga att de avdelningar som har till jobb att sköta väghållningen inte gör det?
Vi betalar skatt för att det ska skötas men sand/saltbilar/snöröjningsfordon lyser med sin frånvaro.
Bra att BL tänker på säkerheten i första hand. Men vad gör Gatukontoret? Kom denna halka som en överraskning för dem? Tips till Gatukontoret; läs på SMHI?s hemsida!
För er som undrar vart våra pengar försvinner så är ju ett bra exempel gårdagens artikel, ett nytt övergångsställe på en gata där ingen går på..total inkompetens! Låt djurparken sköta pengarna för hela borås, apsamhälle..
Fick själv promenera från Åsbogtan till Hässleholmen,efter som bussarna inte gick, lovar det var jobbigt, men det gick, sakta men ostadigt. Gatukontoret var är ni?
Än en gång är det glashalt i Sjuhärad. Förvånad? Nej, faktiskt inte för det händer ju varje år. På väg till jobbet idag var det två bilar som smällde i en korsning. Hur man än vänder och vrider på det verkar det svenska folket bli lika förvånade varje år över att det kommer snö och is och att det blir halt? varför? man borde ju ha lärt sig vid det här laget. jag är trött på alla bilister som tror att dem är odödliga bara för att dem har vinterdäck! bara för att dem har odubbat som dubbat så betyder inte det att man kan köra på som om det vore sommar. skärp er!
var görhalt imorse när jag skulle till jobbet. höll på att få sladd och sänkte hastigheten. då kom stollar och blåste förbi som om det var juni månad. använd insidan i stället.inte konstigt folk smäller.
Stod och väntade länge, sedan kom en tjej (inte från västtrafik) och sa att bussarna inte gick. Jag fick då gå hela vägen ner till stan och säga till alla på vägen att de inte gick. Och när jag kom till stan och tittade på monitorerna så stod det til och med att bussarna gick ordinarie tider!
Hallå, fattar ni inte att det är livsfara att skicka ut skolbussar och vanliga bussar nu.
Ge f-n i att gnäll och hylla ist västtrafik som tänker med det sunda förnuftet.
Rör på påkarna om ni vill komma till jobbet ist, det mår ni bra av
Blir lika förbannad på alla som kör sakta som de som kör fort!! Bara för att det är lite halt, behöver man inte köra 20km/h!! På vissa ställen var det ju bara regn på vägen, ingen is alls, men vissa dårar kan inte provbromsa för att kolla upp detta!! Vem har gett er körkort?!
Vad sysslar gatukontoret med? Dom verkar lida av en institutionell neuros. "Vi gör ingenting innan kl: 08:00, eller?" Man behöver ju inte vara raketforskare för att begripa att det skulle bli halt i morse. Skärpning gatukontoret!
Svar till alla som undrar vart servicen och framförhållandet hos gatukontoret ligger. De bryr sig inte. Oavsett hur dåligt jobb de gör, får de förtroendet igen. Privatisera och lägg ut jobben till företag och personer vars överlevnad hänger på ett gott utfört jobb.
Anders du missar något viktigt. Västtrafik borde Snabbt gått ut med information till dom som reser och dom borde ha satt upp lappar på hållplatserna. Vist kan man gå eller lösa det på annat sätt om man hade fått lite mer information istället för att stå och vänta på en buss som utlovades men aldrig kom.
Ehh..du e bra korkad du..Visst kan man gå till jobbet, om man hade vetat att bussarna inte skulle gå. Man vill ju gärna komma i tid till arbetet. Och hur fungerar det då om man bor på ex. hulta och jobbar i bollebygd, ska man gå den sträckan då tycker du?
Anders snälla, kan inte du ta din enorma bil och skjutsa alla till jobbet så gör du oss en bra tjänst iaf.
Vem har du fått körkort av??att de inte är halt på ett ställe menar inte att de inte kan vara halt på ett annat,så din provbromsning är inte tillförlitig i denna årstid då man ska köra som om de vore halt hela tiden,alltså med försiktighet.du kanske skulle ta å gå om kursen "halkörning"??inte konstigt att de krockas till höger o vänster om alla har din inställning Jocke.
Jag stog i säkert en timme och vänta på att bussen från södratorget skulle ta mig till resecentrum. Vad är det för fel på er Västtrafik! Kan ni inte sätta upp lappar så man vet att bussarna inte går.
Varför byter ni inte till vinterdäck eller saltar däcken eller nått?
Jag kom typ fem minuter försent till min lektion och min lärare blev jätte arg!
//Anders
Varför stå och vänta i över en timme när det tar cirka 5 minuter att gå från södra torget till resecentrum, idioti och lathet kallas sådant. Skyll dig själv om du kommer 5 minuter sent och börja rör på dig
hahaha! sen när började man salta däcken, måste nog prova det!
Borås lokaltrafik gjorde helt rätt att ställa trafiken när det är så för allas säkerhet!
men info vore rätt bra att få för det händer ju emallanåt att trafiken blir iställd gör så som dom har i Göteborg med skärmar på hållplatserna så man kan se om bussen är sen eller inte o när dom kommer! har ringt in några gånger o frågat var bussen är o då har ja fått infon att den e sen då vet man ju det iaf! o får ja reda på något sådant så säger ja ju det till dom som väntar på samma buss!
Många av mina elever kom också försent men de hade gått från Södra Torget. Snälla Anders mellan S:a Torget och Resecentrum går du på under 10min. Tänk på det nästa gång.
Bia
Detta är ett tecken på borlig poltik.
Det finns inga pengar att bekämpa halka i den har staden. Pengarna har gått till att bygga en arena eller sätta upp julbelysning i en hast på allegatan.
Sen är folk inte rustade för detta själva, kör med somamrdäck, de äger bara lågskor etc etc. Man får faktiskt ta lite ansvar själva också, men ni är troligtvis moderater allihopa så vem kan lasta er att ni inte tar ansvar.
Så kass av västtrafik.. Dom borde kunna köpa nån manick som styr vädret! Alt köpa stora kolkraftverk som på lång sikt höjer globala temperaturen så vi i Borås slipper is!
Beträffande komma fem min sent till jobb/skola så tror jag arbetsgivare har överseende med detta en sån här dag, iaf om man ser till alternativet att aldrig komma mer pga olycka etc.
[[[Till Jocke
Vem har du fått körkort av??att de inte är halt på ett ställe menar inte att de inte kan vara halt på ett annat,så din provbromsning är inte tillförlitig i denna årstid då man ska köra som om de vore halt hela tiden,alltså med försiktighet.du kanske skulle ta å gå om kursen "halkörning"??inte konstigt att de krockas till höger o vänster om alla har din inställning Jocke.]]]
Så här skriver en amatör som inte kan bedömma underlaget. Själv har jag kört alla möjliga fordon, har B/C/D/E-körkort. Du ska bara se hur "lätt" det är att göra halkkörning med buss..
"Jag stog i säkert en timme och vänta på att bussen från södratorget skulle ta mig till resecentrum."
Jättelångt att gå ju!! Att gå var inget alternativ???
Tycker Ni verkligen att det behövs lappar vid en busshållplats för att man ska begripa att det är glashalt ute och bussar inte kan ta sig fram? Själv förstod jag det när jag klev utanför dörren imorse.
Vilken stackare på västtrafik skall ni skicka ut med lappar då? Bästa vore väl om ingen gav sig ut i trafiken under blixthalkan.
Till "BT-läsare" Jag ställer min cykel idag, annars hade du fått åka med på barnstolen.
ahha du får skylla dig är du så lat att du inte orkar gå från torget och dit får du f.. skyla dig själv!!!!
Det är underbart att det händer något i Borås så ni Boråsare får gnälla lite. För det är en sak som är helt säkert,det är ni mästare på utan konkurens.
Hade jag jobbat i Borås och inom rimligt avstånd så hade jag naturligtvis gått till jobbet. Att gå till Göteborg däremot... Nej, jag skulle inte tro det...
Extra beröm till busschaufören, som körde 100-bussen från sjukhuset kl. 06.47, som upplyste mig om att ett tåg gick 07.26 från Borås Centralstation. Nu blev jag inte så värst försenad i slutändan ändå.
1) Kommunen har inte lagt ut en krona på arenan ännu
2) Det är väl snarare S som lärt folk att man inte behöver ta eget ansvar om man skall skylla å ett enskilt parti?
3) Lustigt att alla som klagar på att inte bussen kommer beskylls för att vara moderater, annars brukar det ju heta att alla moderater och stora bensinslukande SUV i innersta'n istället för att ta bussen
Dags att bli mindre fördomsfull?
Nä just det..det är ju moderater som är fördomsfulla. Aldrig folk på vänsterkanten.
Grattis Borås!
En värld utan morgon bussar, ni får gå dom där ca 1 km till erat jobb. Tänk oss på "landet" som måste gå ungefär 2-3 km till närmaste busshållsplats, och inte fan går det några bussar precis utanför huset här. Man kan komma till sitt jobb/skola med att GÅ dom där cirka 1km, det är inte 10mil det gäller, utan 1 km... herregud, dagens i-landsproblem!
Förstår vad du menar Jocke - livsfarligt med folk som kör för sakta. Min önskan är att de i så fall sätter på varningsblinkern!!!! Inte lätt att se hur fort/sakta en bil kör när man kommer ikapp dom bakifrån.
Att de är underkylt och såphalt ute har inget med politik att göra. Vi bor i skandinavien och här är det så ibland.
Lägg av med ditt skitsnack om att Borås har byggt en arena. Det har de inte, de har inte ett skit att göra med Borås Arena förutom att de hyr den från IF Elfsborgs dotterbolag Borås Arena AB, som är de som byggt arenan.
Kommunen går någon miljon plus på arenan varje år, ett överskott som visserligen Hans Forsman spekulerar bort varje år på Diggiloo-konserten men ändå. Så NEJ, kommunen har inte slösat ett öre på Borås Arena!!!
Oj vad fel ni har.
Läs på lite innan ni stoltserar med felaktig fakta.
Borås stad har betalt den läktaren som bla har Max som hyresgäst. Ett bygge på runt 20 mille.
Sen har de gått i borgen för ett lån för resten av skiten.
Sen så hyr Borås Stad arenan dygnet runt, året runt av Borås Arena AB för ett par miljoner / år.
Så snacka inte skit om att den inte har kostat skattebetalarna några pengar.
Mange, hur kan kommunen göra vinst på arenan när det är Arenabolaget som äger den?
Det är inget fel att vi har en arena i Borås så att Ife kan spela boll där 11 gånger / år. Men om kommunen hade lagt de pengarna på ex snö o halkbekämpning så hade fler boråsare fått nytta av de pengarna. Men som sagt, Borås är styrt av en samling som hellre satsar på en minoritet än på en majoritet.
Sluta snacka en massa skit om saker som ni inte har koll på öppenbarligen.
Borås stad har byggt den läktaren som ex Max finns i för en kostnad på runt 20 mille.
Sen hyr Borås Stad arenan dygnet runt, året runt av Arena bolaget. Sen hyr IFE fördelaktigt av Borås Stad.
Så att arenan inte kostar något för stadens invånare är ren skitsnack. Vet ni inte fakta så håll käft istället.
Dessa pengar skulle istället kunnat läggas på att snö o isbekämpa våra gator. Elelr varför inte satsa på barn och ungdomar. Borås skola är ibland de sämsta i sverige. Varför? Borglig politik. De satsar hellre på en arena så att 22 personer kan sparka boll runt 30ggr/år än att vi har bra skola o isfria gator.
Jag har inget emot arenan men IFE som omsätter alla dessa miljoner kan stå för allt själva istället för att låta kommunen lägga ut en massa pengar.
Anledningen till 'gnället' som du och andra kallar det, är antagligen det att vi har en möjlighet att skriva våra åsikter direkt rörande aktuella händelser. Undrar bara om ni hade samma möjlighet där ute i käcka 'götteborg' med alla 'goa' å glada 'götteborgare, skulle vara så jäkla goa. Tack BT för möjligheten att få kommentera artiklarna.
Jaa.. Visst, alla kan nog enas om att det var otroligt jobbigt och frustrerande på morgonen idag. Jag kom till stan 7.40 och såg alla bussar och förvirrade småbarn. Klockan 9 GICK jag till resecentrum för att ta min buss hem igen. Och det var inga problem. Går man via torget så var dt knappt halt, visst, det fanns vissa is fläckar. Men eftersom dom har värmeslingor under gatan där så tycker jag att fler borde tänkt lite längre än att gnälla.
guuud , du det tar cirka 5 minuter eller 6 till resecentrum Håller med mattias deet kallar jag lathet!
Jag är inte så lat egentligen, sitter i rullstol för jag är handikappad.
Om alla kunde köra efter sin förmåga skulle det inte behöva hända massa olyckor! V-trafik gjorde rätt, det fanns ingen förmåga att köra! Hur många hade idiotföklarat V-trafik om det skulle hänt en svår olycka med dödsfall och skadade personer! Säkerheten framör allt.
Servicekontoret skötte sig, de blev uppringad vid 6.20 att de skulle köra ut sina bilar. AV GAUKONTORET. Oavsett vilka som gör arbetet åt GATUKONTORET så hade de blivit uppringda försent av ansvariga på GATUKONTORET!!! Så 1: se till att skilja servicekontoret och gatukontoret. 2: Förstå att oavsett vem som vinner en upphandling av halkbekämpning i centraloreten så är det GATUKONTORET som tar beslutet. Det hade alltså kvittat vilka företag eller förvaltningar som hade ringts ut. Tjänstemännen på GATUKONTORET är de som borde kolla in väder och andra instanser som levererar väderprognoser dit. Förmodligen sov de gott.
Håller med göteborgarn att ni boråsare bara gnäller e det inte fotboll så e det vägarna. Ett stror + till dom på gatukontoret som jobbar hela nätterna med saltning för ni otacksamma jävlar. Ni skulle bara veta hur många vägar en person har att salta...
Blixthalka utan förvarning. Hmmm stackars alla som halkade runt. Vad tror ni en sand/saltbil är? Det är en lastbil och dem har det väldigt halt dem med, en stor ELOGE till dessa duktiga chaufförer av saltbilarna på servicekontoret, när all annan trafik stod tilll i halkan, vilka kunde köra och komma fram då? Jo saltbilarna, de kör ju oxå på det hala. HUR KAN DET DÅ komma sig att bussarna står stilla? JO!!! LOKALTRAFIKEN har ju chaufförer som vanligtvis på torrt väglag kör mycket hårt, det är hastiga inbromsningar, tvära svängar...hur kan man köra buss så omjukt? När sedan halkan kommer, då gnälls det..hmmm överraskande med attbussen glider, LÄR ER KÖRA MJUKT PÅ VANLIGT VÄGLAG FÖRST..än en gång, hur kom det sig att saltbilarna kunde köra och inte ni..från en som både kört buss och lastbil???.
jag vill säga er att borås är det bästa stad i vårt land, och desutom ni andra andra som bara klagar och klagar, kan inte inte ni ta ansvar i erat egna liv vad ni gör och skyll inte på andra se vad ni gör istället, jag vill fråga er en sak! VAD SKULLE NI GÖRA OM NI FICK HÖRA ATT JESUS KOMMER OM 24 TIMMAR VAD SKULLE NI GÖRA DÅ?
MVH HEJSVEJS
Det var ett j...a gnällande!!
Likaväl som nån annan ska använda "insidan av huvudet" kan ni väl göra det själva oxå. Är det halt så är det, då får man lugna ner sig lite, antingen gå, eller vänta till det blir en ljusning!
Gnället hjälper i alla fall inte vare sig mot halka eller annat naturen hittar på. Sluta gnäll, försök var liiiite positiv istället, gör nåt själv......
Men herregud, är du så dum att du står på BUSSTORGET i en timma och ska till RESECENTRUM så är det inte konstigt att din lärare blir arg på dig. Lathet kallas det för. Hade ju varit andra bullar om du stod i sandared o väntade..
Riktigt redig tyckte jag, men det gick inte alls för sig. Insåg med engång att här kommer inga bussar idag, när en annan resenär sa att han väntat i 20 min. Varken världen eller tiden stannar bara för att det blir kaos endag om året. Förmodligen kommer alla till jobbet/skolan i tid i morgon. Tänk om alla hade startat dagen en timma tidigare istället för och gnälla på gatukontoret, för de flesta måste ju vetat om hur vädret skulle bli.
En som tar saker och ting med ro!!
Lite action i vardagen var det att ge sig ut idag. Jag kom helskinnad från Viskafors till Borås idag, med buss, sista innan de ställdes in. Jag stressade inte utan förstod att jag skulle bli sen och ringde till chefen och förklarade läget och han hade full förståelse. better safe than sorry. Jag hade också gärna gått till jobbet, men då jag jobbar i Dalsjöfors och bor i Viskafors skulle jag isf börjat gå igår vid lunch. Men hade jag bott i stan och jobbat i stan, oavsett om det var 4-5 kilometer så hade jag gjort det. Tar en stund, men som sagt, better safe than sorry.
Däremot fick haf skjuts av en arbetskamrat från stan så jag inte behövde vänta på bussarna och jag hade en hiskeligt rolig väntan på honom. Alla som skulle ur sina bilar slog fina volter runt mig. Jag vet, elakt, men man måste ju kunna ha roligt i kalabaliken. Ingen skadade sig iaf, isf hade jag inte skrattat.
Men poängen i detta är det jag skrev först av allt: Jag förstod direkt jag gick ut att bussarna skulle vara sena, de är de redan vanliga dagar, så jag ringde då och informerade min chef om läget. Det kallas att vara förutseende. Jag kom försent, men hade jag hunnit i tid hade det bara setts som en bonus. Ha det bra och ta det säkra före det osäkra i trafiken allihop.
Mvh Marie
Inte konstigt att det inte går framåt när bussarna har så dåliga däck. Dubb fram hade inte skadat heller. Lastbilarna klarar det så varför skulle inte bussarna?
Tyvärr har inte de flesta 1km till jobbet, de flesta som jobbar i Borås har sina jobb utanför, och för dem är det lätt mer en 5-6-1mil att gå.
Fick själv ta en 5,5km promenad tack vare detta i morse, problemet är igentligen inte streckan utan TOTAL avsaknad av information, som vissa säger så märkte de på en gång hur halt det var, där jag bodde var det inte halt alls, inte enns hela sträckan från sjömarken till Borås var det halt heller, kom dock inte en enda buss.
För övrigt har jag bott på landet, hade 4,9km till närmaste buss vet hur det är men det är inget att skryta om eller bry sig om, man bosätter sig där man vill och inget mer med det.
Absolut roligast var ju i alla fall kommentaren om eleven som väntade en timme för att resa en sträcka som man kan gå på 5 minuter. Ännu roligare blev det när en av lärarna kommenterade. Haha.
Glömde att det finns visst halkutbildning för buss.men om det är obligatoriskt är en annan femma,så Vem är Amatör egentligen??men fortsätt du provbromsa,de va de dummaste jag hört på länge.och du ska vara yrkescahffis??skrämmande att du ens fått körkort me din inställning.
Redan IGÅR sades det att det skulle komma in regn idag och om det då är -5 grader när det börjar regna säger det sig självt att det blir halt. Kl 5 i morse var det inte speciellt halt men en timme senare var det som om nån hällt såpa på vägen. Bussen varken stryrde eller bromsade. Jag har aldrig varit så rädd för mina passagerares och medtrafikanters skull som jag var idag när bussen gled iväg utan kontroll. Vart höll gatukontoret hus?? Missade de anställda på gatukontoret att det skulle bli väderomslag idag?? För det är inte vi på Lokaltrafiken eller Västtrafik som PLANERAR när vi ställa in trafiken... det är väglaget!!! OM det funnits ETT litet gruskorn ute på vägarna när trafiken började gå igång så skulle vi aldrigt behövt ställa nån trafik. Stort tack till alla resenärer som stöttat oss under morgonen och som har haft förståelse och till han som kom med traktorn och sandade torget efter 2 timmar. Du var efterlängtad!!
Hur är du funtad Jocke??vem ha sagt att man kör halkörning med Buss??vart läste du detta??eller kan du läsa ens??om du nu är ett sånt proffs på att köra så fattar jag inte att du ens kommenterar som du gör,om nån är amatör så är det du,för detta väglag så kan din såkallade provbromsning va ok precis när di provbromsar osen bara 100 meter bort så är de halt utav bara helvette,osen är inte regn att försaka heller då däck blir hala av detta med särskilt med få plusgrader.så ta du ditt körkort o stick till en bilskola o provbromsa dig fram,vilket bullshit Jocke.om du är så himla bra på köra både bil buss lastbil så va de men håll dina dumma kommentarer för dig själv.fick du provbromsa när du tog ditt b körkort med??tror inte detta.du verkar inte vara torr bakom örona med ditt resonemang.du skulle provbromsat i morse o du hade åkt i diket av bara detta,för så halt var det.så amatör de kan vi prata om när du e lika gammal som jag och har lite mer mil bakom nacken.och sitter du o skryter med ditt löjliga körkort för??du gör dig bara dum att du inte vet bättre med detta körkort i bakfickan,yrkeschaffis???skojjar du??klåpare är du Jocke.
Behövs inte salt ute på våra vägar. Räcker gott med sand.
Sen skadar det inte om ni som kör bil har lite IQ bakom pannbenet, något som mer än 40% av dagens bilister i Borås tycks sakna.
Finns bra skoaffärer, titta in där så är ni redo nästa gång det är för "halt" att köra/åka buss.
- i vintertrafik så får man som förare även tänka FRAMÅT ... HALKA är ett av de fenomen som kan uppträda när som helst !
TÄNK FÖRST KÖR SEDAN !
det är märkligt år efter år så händer detsamma gatukontoret sover som vanligt lägg era resurser när dom behövs. såg senast på eftermidagen att komunens traktorer va ute och sandade, behöver vi det då när det va 6 grader varmt kör dom bara för att dom har betalt per mil eller kör när ni behövs
Stackars lilla boråsare...=) Vad hade ni gjort å sagt om ni bodde i Stockholm! Här lägger ALL kollektivtrafik av så fort det blir lite halt! Tunnelbana, pendeltåg å bussar! Å vi e miljoner stockholmare med omnejd som ska ta oss kors å tvärs genom stan, VARJE DAG till arbete, skola och dagis under hela vinterhalvåret!
Å det e ju knappast så att det tar varken 5 eller 20 min att ta sig till jobbet i denna staden!
Så sluta gnäll and deal with it instead!
Å så himla jobbigt kan det ju inte ha varit med tanke på att alla ni har haft tid att skriva inlägg hela dan igår!
Å väga inte säga emot, för jag e själv en gammal boråsare å har forfarande familjen kvar där, så jag VET hur vintern i Borås är och kan vara!
I artikeln ser vi lastbilar på tvären, hopvikta och upp och ned men denna dag kom inte en enda buss eller passagerare till skada pga halkan.
Det är en viss skillnad:
När en lastbil kraschar kommer en bärgare och städar upp men när en buss kraschar kommer också 50 ambulanser.
Ingen övar halkkörning med buss för kunna fortsätta köra när det är för halt.
Man övar halkkörning för att kunna hantera tillfälliga situationer.
Det är så kul att läsa alla inlägg om ishalka förseningar till jobb och skola men när Ingmar Stenmark åkte utför dom isiga och branta backarna så stod hela Sverige stilla och hejade på jag förstår dom som har lite bråttom och dom som i ovetskap undrar vad som händer när man står i mörkret vid en busshållsplatts Jag tycker att det ärt dags att stanna upp och tänka efter vad livet är värt ge bort ett leende
Kolla in lokaltrafikens däck på bussarna, det gjorde jag idag, skrämmande, vad gör polisen?
Bussförarinnan, jo jag tackar jag. Om du nu visste att det skulle bli ett sådant väderomslag som det blev. Du kollade väl tven kvällen innan, du lyssnade väl på radio när du körde. VArför körde du då ut och riskerade livet på flera människor? Hmmm kom detta otroligt hala som en överaskning? Hur kommer det sig att saltbilarna kunde köra men inte du? Vet du om att det sandats tidigare extra mycket på busslederna.Såååå om du nu får det halt..håll dig med högerhjulen nära rännstenen, DÄR finss det sand. Hur kommer et sig att inte Lokaltrafikens förmän/trafik underrättade gatukontoret som det åligger dem enlig avtal att göra när det märks att det blir väderomslag utöver det vanliga? Vid extrem halka ska detta ske, har ej skett. Det avtalet har lokaltrafiken med kommunen sedan 5 år tillbaka och får betalt för det, NI är en av anledningarna till att informationen till ansvarig för halkbekämpningen INTE får den information som behövs. Håll dig till fakta och se till att era egna rutiner följs. Är du en av de få som kan köra buss mjukt i vanligt väglag så kommer inte en sådan här situation som en överaskning utan man KÄNNER som god yrkesförare när det tidigt börjar bli för halt och undviker då att i GOD tid ställa bussen och framförallt INFORMERA sina trafikledare i TID så de kan fullfölja sina åtaganden. Förmodligen har vare sig du, dina kollegor eller förman följt era rutiner. SOM VANLIGT!!! Än en gång, hur kan lastbilen med singel satl köra där inte bussarna kunde, JO de KAN köra tungt fordon i halka. Saaaamtså har de NYA vinterdäck. Har du det? Kollar du dina däck på de bussar du kör , inna du kör från garage eller torget. NEJ det gör du INTE. Ta ditt ansvar och sluta gnäll.
Kanske inte så relevant i denna tråd men, skulle jag få veta att Jesus komemr om 24h så hade jag letat upp en bössa, laddat den o sen avvaktat tills han kommer.
Sen får vi se om Jesus återuppstår fler gånger.
Ja detta är inte första gången, inte sista heller som det blir så här...fortfarande än idag är de lika inkompetenta årligen. Ja ni vann riset i dumhet i år igen. Ni vet att det blir halt, salta då så att trafiken kan rulla. Ska vi åka kollektivt vill vi gärna att bussarna kommer. Men som sagt, det skulle inte skada om bussarna slog på ett par vinterdäck, inte dubbade men vinterdäck så de kan sluta skylla på allt mellan himmel och jord. Vi får väl se när detta lagförslag kommer igenom, kanske inte nu men inom en snar framtid.
[[[[[[Hur är du funtad Jocke??vem ha sagt att man kör halkkörning med Buss??vart läste du detta??eller kan du läsa ens??om du nu är ett sånt proffs på att köra så fattar jag inte att du ens kommenterar som du gör,om nån är amatör så är det du,för detta väglag så kan din såkallade provbromsning va ok precis när di provbromsar osen bara 100 meter bort så är de halt utav bara helvette,osen är inte regn att försaka heller då däck blir hala av detta med särskilt med få plusgrader.så ta du ditt körkort o stick till en bilskola o provbromsa dig fram,vilket bullshit Jocke.om du är så himla bra på köra både bil buss lastbil så va de men håll dina dumma kommentarer för dig själv.fick du provbromsa när du tog ditt b körkort med??tror inte detta.du verkar inte vara torr bakom örona med ditt resonemang.du skulle provbromsat i morse o du hade åkt i diket av bara detta,för så halt var det.så amatör de kan vi prata om när du e lika gammal som jag och har lite mer mil bakom nacken.och sitter du o skryter med ditt löjliga körkort för??du gör dig bara dum att du inte vet bättre med detta körkort i bakfickan,yrkeschaffis???skojjar du??klåpare är du Jocke.
Postad av ole dolyckan 2008-11-27 09:29]]]]]]]
Som sagt, AMATÖR! Sätt dig några timmar med Need4speed så kanske du också kan köra bil sen :) Undrar hur de ser ut när du kör utomlands, eller nää, du vågar nog inte köra utanför Borås.. ;)
"Johan Sörman Bussförare Swebus Express 2008-11-28 09:07."
Sörmans kommentar visar att han inte representerar något bussbolag över huvud taget. Han är en bluff.
Han har fel på alla punkter:
Inga väderrapporter gav anledning att befara blixthalka.
Trafiken hade varit i gång 3 tim utan problem när blixthalkan kom på 10 min av lätt duggregn på frusna gatstenar.
Trafikledarna underrättade omedelbart gatukontor och lokalradio.
Påståendet att: "Förmodligen har vare sig du, dina kollegor eller förman följt era rutiner" talar för sig självt som ett antagande..
Alla bussar har nya vinterdäck inför varje vintersäsong.
"Sörmans" inlägg förtjänar inget bemötande men alla ska veta att hans lögner inte kommer från någon inom bussbranchen.
1) Kommunala BYGGBOLAGET betalade inte kommunen direkt.
2) Kommunen hyr ut till Max o får in mer pengar än de betalar.
3) Elfsborg spelar i allsvenskan där är det 15 andra lag. Dessutom spelas det matcher i cupen ibland och de har träningar där. Lite mer än 11 gånger per år va? (Även om du tydligen skrev nytt inlägg sen med fler ggr)
3) Norrby spelar också på arenan mer än 1 gång per år...men det passar väl inte att nämna norrby om man ska klaga på "blå" politiker? norrby är ju en "röd statdsdel"
4) Undomslag använder arenan de också ibland
osv osv. Hur var det med att läsa på?
5) Det hade knappast vart bättre om de röda styrt...eller jo kanske. Det hade slängts pengar hit o dit o så hade vi inlett denna lågkonjunktur med ett stor minus i kassan.
Minns du vad det kostade Borås Kommun på 90-talet för att det var underskott i finanserna med lån till 500%
Jättebra va?
Bra gjort Gatukontoret. Folk behöver lära sig att vi kan ha halt på vintern. Dags att flytta om man inte tål halka
Ingen av de skrikande resenärerna i bussen som kanade på bredden ner mot Viskan som har haft synpunkter här? Det var nära att de fick bada och om föraren på Swebus Express verkligen kör på Swebus Express så är han inte medveten om detta för de kör inte på Södra Torget.
Vet du någonting som vi borde skriva om? Tipsa mig direkt!
Maria Hjulström
maria.hjulstrom@bt.se
Telefon: 033-700 07 92