Nyhetstips: 033-700 07 77 nyhetschefen@bt.se
Kontakt: 033-700 07 00 kundtjanst@bt.se
Borås 2009-02-10 | Uppdaterad 2009-02-11
Statsministern bör avsluta sina tal med ”Gud välsigne Sverige”.
Vad tycker du? Kommentera artikeln.
Det tycker kristdemokraternas riksdagsledamot Else-Marie Lindgren från Borås.
Hon väcker uppmärksamhet med sitt uttalande som gjordes i samband med en radioinspelning från Pingstkyrkan i Borås.
– Åsikten kommer från personen Else-Marie Lindgren och om jag kommer att jobba vidare med detta har jag inte funderat över, säger hon.
– Det här är helt min personliga uppfattning och det är inget som är förankrat i partiet. Det hela är utryckt ur ett allmänt samtal. Men jag skall redogöra för min uppfattning för riksdagsgruppen.
Else-Marie Lindgren berättar att det var i samband med ett besök i Pingstkyrkan hon blev intervjuad tillsammans med ett antal andra personer.
Långt ifrån USA:s höger
Diskussionen kom att handla om huruvida kristdemokraterna identifierar sig med den kristna högern i USA.
–Jag sa att vi ligger ganska långt från den kristna högern, säger Else-Marie Lindgren. Jag har en dotter i USA och pekade på att man där har ett annat förhållningssätt till religiositet. Som exempel tog jag att presidenten avslutar sina tal med God bless America.
– Det vore inte fel om vi gjorde det i Sverige också. Vårt samhälle bygger på kristna värderingar. Man kan hävda att det inte passar i ett mångkulturellt samhälle, men USA är också ett mångkulturellt samhälle, fortsätter hon.
Else-Marie Lindgren tycker inte att uttalandet är kontroversiellt och hon tror att kollegerna i riksdagsgruppen delar hennes uppfattning.
– Och det tror jag också ett stort antal människor som ansluter sig till kristen tro också gör.
Vad statsminister Fredrik Reinfeldt tycker om idén är osäkert. Pressekreterare Roberta Alenius sa under tisdagen att statsministern på besök i Bryssel inte har tid att kommentera förslaget.
Det var det löjligaste jag hört på år och dar! Ska man låta en sagofigur välsigna Sverige? hahaha...
Med urblåsta fanatiska kristna i Sverige..Else-Marie.. Alla har sin åsikt, men hur svag är man inte som individ om man måste trösta sig med en "högre makt". Som sagt varför skall man välsigna Sverige med en massa dynga som bara är påhitt? Vi har kyrkor för blandannat att ni kristna skall samlas där, sprid erat budskap där, låt inte eran religon gå ut över oss alla.
Fattar inte hur man kan tro på som sagt en sagofigur... Det är juh som att tro på tomten själv.
Politik och religion bör hållas åtskiljda.
snälla skärp dig kvinna, inte ska han behöva säga sånt, vi lever i sverige och inte i usa, han behöver inte vara som Obama, de kommer han aldrig att bli, inte ens i närheten, varför ska ni svenska politiker alltid försöka härma dem från usa? som nu t ex säg "gud ska välsigna sverige"
USA?s president säger ju God Bless America, i slutet av sina tal. Så varför skulle inte Reinfeldt göra det. Jag instämmer med Else-Marie Lindgren(kd).
haha, vi är inget kristet land. religion är en lögn, kolla filmen "zeitgeist" å var realistiska. "Religion is the biggest lie ever told."
Hur kan sådana här människor komma fram i politiken? Denna typ av fanatism syftar bara till att polarisera vårt samhälle och är inte det minsta utvecklande!
I dagens upplysta och som tur är mer sekulariserade samhälle borde t.o.m. tomten vara mer trovärdig än en 2000-årig bok som svamlar om gudar och annat knytt!!
Hjälp till att rösta bort henne så snart ni kan!
Det är så dumt att det finns inte. Är det månne ett sätt för Lindgren att få uppmärksamhet? Vi har ju religionsfrihet i Sverige, det vore ett hån mot alla som inte är kristna, det är väl ändå inte något vi ska arbeta för?
Ja vad bra! Vi låter gud ta över allt! Nä men seriöst, personer som hänvisar till låtsasfigurer borde inte få ha ansvar för någonting.
Att amerikanska ledare ofta säger: "God bless Amerika" har mer och mer blivit en hälsningsfras. Vi lever i ett religionsfritt land och vi skall inte blanda in religion och politik och om så ändå skulle ske, naturligtvis inte bara kristendom
Äntligen,Else-Marie. Bra att du står upp för din tro. Hur ska vårt land kunna bli ett välsignat land utan att Gud får vara med ?
Snälla blanda inte in en (eventuell) gud i politiken!
Jag tror jag smäller av, det var det dummaste jag har hört! Alla i Sverige tror väl inte på Gud eller tillhör kyrkan. Vansinnigt dåligt förslag. Dessutom att ha USA som förebild, fniss:)
Förstår inte dessa som kritiserar förslaget på grund av att man blandar religion och politik! Jag anser att man inte blandar politik och religion om man avslutar ett tal med "Gud välsigne Sverige" och jag hoppas att ni tänker om nu! Men om man hänvisar till Gud eller nämner att det var Guds idé, exempelvis "Gud sade åt mig att göra detta". Då är det ett annat sammanhang. Men att avsluta ett tal med "Gud välsigne Sverige" blandar inte politik och religion! Inse detta faktum.
Jag säger bara en sak.
Den kristna högern i USA.
Men det blir ju nästan så när man slår ihop KD och M. Kryddat med den halvfacistiske Jan B i FP.
Måste säga att det är ganska tragiskt att Else-Mari Lindgren gör det här utspelet. Vårt land grundades med hjälp av våld och förtryck. Om det är något att eftersträva igen är jag inte riktigt säker på. Håll religionen så långt bort från politiken det bara går!
Sverige är en demokrati och inte en teokrati. Ska vår statsminister låta som en ayatolla eller krigslysten president? Har inte KD mer självaktning än att ?högre väsen? behövs och att det egna intellektet räcker för att arbeta inom vårt parlamentariska system så ska KD hålla sig till de religiösa rummen.
Om KD är ett politiskt parti så ta bort de representanter som inte förstår bättre än Else-Marie Lindgren.
Visst önskar jag Guds välsignelse över Sverige,utan en tillförlit till Gud är vi ute och svamlar.MEN jag skulle verkligen inte önska se Renfeldt uttala sig på föreslaget vis om han inte själv stod för den åsikten.Det måste väl vara avgörande,eller?
Muslimer, kristna, hinduer, judar, ja allt möjligt trams, finns ingen gud, finns ingen profet, allt är påhittat för människan inte ska känna sig ensam, det är vetenskapligt bevisat. Så alla olika gudar hit och dit, skärpning. Det går verkligen dåligt för det här samhället med alla kulturer va?
Gud kommer alltid i åtanke vid död och förtvivlan. Vi ska hjälp och ställ upp för varandra när vi mår dåligt istället för att hoppas på att en religion ska hjälpa oss. Vi är väl såpass intelligenta? Annars kommer vi inte komma långt... (Att tro på en gud är en annan sak, men inget man ska ta som fakta innan fakta finns!) Sköt om er
Om det nu är så himla tufft med USA så kan väl Reinfeldt helt enkelt säga "God bless America" efter varje anförande istället?
http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/7813812.stm
Med Reinfeldt som statsminister behöver vi all hjälp vi kan få.
Åh nej! Det är år 2009! Lägg inte över ansvaret för dålig politik på gud.
"Bör statsministern välsigna Sverige?" frågar BT.
Artikeln handlar om Gud.
Då ska han välsigna troll. tomten och alla andra sagofigurer.
Det är väl ett tecken på demokratins svagheter, att vilken knäppgök som helst, kan bli kommunalråd eller riksdagsledamot, t.o.m. minister. Skrämmande att hon också sitter i försvarsutskottet. Vi kanske heltkan skrota försvaret och förlita oss till Gud?s skydd.
Vi får de politiker vi förtjänar...
Jag säger bara det - Måtte Gud bevare oss för Else-Marie Lindgren!
...och varför bara Sverige i så fall? Kan han inte ta hela världen. Fast det är klart, dom har ju andra gudar lite runt om som sköter om dom platserna. Koko.
Men Jenny vad är det med USA som är så bra då??
har inte dom ställt till med tillräckligt på våran planet.det tycker i alla fall jag
inget att se upp till eller ta efter
Blanda inte in religion i politik, nu håller vi isär dessa. Alla tror inte på gud, ateist som jag själv är skulle jag inte vilja att folks prang runt och sa så...det var det mest urbota dummaste jag hlrt, men man kan kanske inte förvänta sig annat från elsemari lindgren?!
Som jag alltid har sagt, alliansen består av tre partier och en frikyrkas politiska gren!
Låt religion och politik vara separerat bygg inte en gudsstat som i Iran eller Gaza.
Varför ska just Reinfeldt välsigna Sverige? Som om han vore en mer värd och uppsatt människa i Guds ögon och att Gud skulle lyssna mer på honom än andra "vanliga"? Tycker det säger emot kristendomens grundpelare.
Låt Reinfelt säga vad HAN vill i slutändan, det håller ändå icke..
men vad som skrämmer mig är att det finns så många icketroende......
Läs detta och jämför med vad Du fått lära dig
http://www.rael.org/download.php?list.13
Ja det hade ju verkligen behövts!
Den politiken vår förra regering har fört
lär ju göra att vi kan behöva all välsignelse vi kan få! (Utan att säga mer än så)
Ja presidenten i usa har alltid sagt "god bless america" hmmmm om vi tittar på usa,tycker ni det har haft nån verkan att han säger så?
Ge upp politiken och ägna dej åt Kyrkan o bibeln istället på heltid. Det här var mer korkat uttalande än när Friggebo skulle lugna Stockholms invandrare från lasermannen genom att sjunga We shall overcome.
Jag hörde henne säga att det var vägen till ett bättre samhälle och mindre kriminalitet.
Jag vill inte påstå att hon är dum men visst fattas det något hos henne och de stackare som valt henne. Skall vi inte ochså välsingna maten så blir det väl slut på svält i världen likväl eller??
Sen undrar jag vilken gud som man skall tacka? Går det bra med vilken som helst?
Det var det barnsligaste jag hört, har inte en välbetald politiker något vettigare att komma med än detta, då vet jag inte vad hon håller på med, kvinnan måste skämta.
Jag tycker att det ar ett riktigt bra forslag!
Gud finns i manga religioner sa de flesta kan kanna sig hemma med termen Gud. Det ar inget fel i att onska valsignelse over sitt land!
Fantastiskt så många arga röster mot Gudavälsingnelse. Ilskan kanske beror på att det fattas människorna något, fundera då på vad. Kanske något som står över politiken och alla motsättningar?
Jag anser att detta "önskemål" från Lindgrens sida är helt ologiskt. I Sverige har vi haft religionsfrihet sedan 1951 och ett sådant beslut skulle inte bara innebära en diskriminering för de människor som inte delar den kristna tron, utan också visa på en otroligt ålderdomlig syn i dagens sekulariserade samhälle. Icke att förglömma är också det faktum att staten och svenska kyrkan varit åtskilda i nio år. Varför Lindgren uttrycker en sådan önskan är mig förunderligt!
Äntligen en bra idé som kommer få Sverige och resten av världen ur lågkonjunkturen! Vi låter en kd-politiker bestämma vad statsministern ska säga i sina tal! Men blir det inte väldigt enformigt om Fredrik alltid ska sluta sina tal likadant? Han kan kanske variera sig lite?
T ex:
Allah välsigne sverige!
Buddah välsigne sverige!
Hare krishna välsigne sverige!
Fantomen välsigne sverige!
Bamse välsigne sverige!
Och till sist för att uppfylla hans förgångares största önskan:
Göran Persson välsigne sverige!
Jag har varit så nöjd med att Sverige till stort är sekulariserat. Det enda jag invänder mig mot är skolavslutningar i kyrkan och skolpräster. Så kommer en kristen politiker och vill att statsministern ska välsigna landet? Det tar jag som ett personligt hån mot mina ateistiska religiösa övertygelser.
Sverige är inte uppbyggt av kristna värderingar. Kolla istället varifrån de "kristna värderingarna" kommer.
Jag har ju sett på gamla klasskompisar att vilka stollar som helst kan bli politiker, det här understryker bara min tidigare hypotes.
Kul om nån satanist var statsminister och ville säga "Lucifer välsigna Sverige".
Med all repsekt för andras åsikter anser jag att vi INTE skall blanda in s k " högre makter " i politiken. Om man läser om förhållandena i vårt land för c a 150 år sedan då kyrkan styrde med järnhand, vilket samhälle vi hade ? Så fort någon i gärning eller tanke gjorde något som ej stämde med Bibleln var ju denna förtappad och ansågs häda Gud. det samhället vill vi inte ha !
Alltid lika beklämmande att se hur en politiker kan göra bort sig så fullständigtpå egen hand utan hjälp av andra. Skall detta numera äntligen sekulariserade land kliva 50 år tillbaka i tiden? Det värsta med hennes uttalande är att det nog är tänkt som ett av hennes övriga oppurtuna tal, i så fall visar hon prov på en totalt omdömeslöshet.
Betänk att denna kvinna från försvarsberedningen också sagt att vi kan sova gått om nätterna trots det kassa försvar vi har idag. Med tanke på att hon säkert själv bett Gud välsigna Sverige räcker det förmodligen för att skydda oss. Varför ber vi inte alla till Gud om välsignelse, så vi kan lägga ner försvaret redan imorgon!
Gränsen till fundamentalism är tunn . . .
Kyrkan styrde vår värld i nästan 600 år i modern tid, det är vad som kallas "the dark ages".
Jag älskar att människor tycker att Else-Marie är en fanatiker och galning. Frågan är vad man då tycker om riksdagsledamöter som menar att situationen på Kuba inte alls är så farlig.
Hur som helst så är förslaget konstigt och förvirrande eftersom att jag tror att för att man ska välsigna någon bör man väl vara troende och det har väl inte hänt på länge att statsministern är troende.
Reinfeldt säger ju bara massa dumheter ändå. Måste man höra den smörjan med?
Kan inte Else-Marie utvandra till usa istället så blir alla glada.
Är det det bästa hon kan komma på för sin skyhöga lön , ja då tycker jag att det är bättre om hon slutar och släpper fram klart tänkande yngre kreativa förmågor.
Tänk vad världen hade sett bättre ut UTAN allt religiöst trams, för trams är vad det är.
Om vi förstår vad Guds välsignelse innebär - att det ska gå bra för vårt land! - så välkomnar jag ett sådant avslut på talen.
Gud känner jag till, men vem är den där Reinfeldt?
Njae, "the dark ages" är ju från år 400 e.Kr. - år 1000 e.Kr. Kyrkan har ju varit ledare för världen längre än så. Den har ju i nästan alla tidsepoker e.Kr. varit i symbios med kungastyret/kejsarstyret. Det är väl först de senare två-tre århundradena de börjat försvagas i sin politiska makt och gått mer åt det ideologiska.
Han skulle väl kunna avsluta sina tal med "Gud bevare Konungen och Fäderneslandet".
Personligen skulle jag föredra att han vände sig till Tor och Oden, det svarar mer mot våra gamla traditioner.
Jisses!!!!! Har vi inte nog med usa invasion i Sverige...Behåll lite av Sveriges värdighet!!!!
Om det är någon som är fanatiker så är det väl alla de som rackar ner på förslaget som verkar vara antireligionsfanatiker. Att man kan bli så upprörd för något som i grund och botten är positivt och mest ett roligt förslag. "Gud välsigne Sverige" är lika farligt som att säga "prosit" (betydelse: må dig väl) efter att någon nyst. Varför är vidskepelse mer accepterat än att någon tror?
Sen tycker jag faktiskt det är upp till Reinfeldt själv att välja vad han vill avsluta sina tal med. Om det varit Alf Svensson som var statsminister hade det varit mer naturligt för honom att avsluta talen med frasen "Gud välsigne Sverige". Reinfeldt är mig veterligen inte troende, och då blir det bara konstigt och falskt om han ska säga så.
God bless Sweden!God damn it! Fritt översatt,Gud välsigna Sverige för helvete!
KANSKE LIKA BRA ATT SVENSKA FOLKET TVINGAS ATT TRO PÅ TOMTEN OXÅ???
Vi är utsatta för så mycket intryck från USA som det är ändå. Vi behöver definitivt inte en statsminister som "plankar" beteenden från presidenten. Det skulle bara framstå med ett löjets skimmer.
Nu har du gjort dig Lindgren! Pinsamt att dte är en politiker från Borås som kommer med detta korkade uttalande. folk över hela Sverige rasar över detta. Vad hade hon tänkt vinna på det här? just det ja, Guds välsignelse förstås!
Bra ide'!
Sverige ar ju grundat pa kristna varderingar, jag tycker det ar viktigt att vi behaller vara traditioner, ursprung och tro i denna snabbt vaxande mangkulturiga varld!
Om ingen star upp for vad Sverige ar baserat pa sa har vi snart inget Sverige kvar.
Här är några länkar som Else-Marie borde titta på.
http://www.patcondell.net/
http://www.blasphemychallenge.com/
http://www.rationalresponders.com/
http://www.thegodmovie.com/
Det var en bra ide' som kommer gora Sverige gott!
Jatte-bra forslag! Jag skriver fran USA det ar darfor ni far lasa utan prickar, hoppas det gar bra anda! Jag maste saga att Sverige har forandrats till det samre sen jag flyttade till USA 1992 och det beror pa att vi har forlorat vara ideal och livs kvalitet i Sverige. Antligen nagon som star upp for vad som ar viktigt. Sverige behover fa tillbaks religionen som det ar uppbygt pa och lite moral skulle inte skada heller. Om Else-Marie far fatta mer beslut sa kanske jag kan flytta hem med min familj till det Sverige som jag kant, med skolavslutning i kyrkan och svenska traditioner.
Politik och religion har ingeting med varandra att göra! Politiken gör så att vi inte kommer att kunna ta ett steg utan att polisen ska veta om det. Våra telefoner kommer/är redan avlyssnade. Och religionen, där alla ska vara fria och ingen annan än GUD bestämmer över oss. Vem har sagt att ett gäng rika personer ska bestämma över oss "vanligt" folk? Jag är riktigt trött på både religionen och politiken
Bra, om Reinfeldt ber Gud välsigna Sverige. Ni som säger emot - kan ni tänka tanken att Sverige i stället skulle vara i djävulens klor? Guds välsignelse = Det bästa man kan få!
Ni som är emot, ni har aldrig upplevt detta.
tihi =) Mycket ska man höra.....
Helt ok med religionsfrihet o till skillnad från många andra tänker jag inte håna de som är religösa.
Däremot kan jag inte stödja ett förslag om att statsministern skall säga "gud välsigne sverige" då är det bättre om Obama blir den förste presidenten i USA som struntar i att avsluta alla tal med "god bless america".
Så länge inte politiker följer en viss religion på alla sätt i sin vardag så blir det ändå bara hyckleri o dessutom bör man inte blanda ihop religion o politik.
Ska vi göra som USA, styr vår politik genom guds vilja??? Vägledning via bibeln?
Nej, nej nej, och åter nej!
Snälla, vi är inte USA, visst låtar det fin när de säga ? god bless America? i varenda presidentstal, men samtidigt är det störande att resten av världen inte är god nog för att blir välsigna. Inte konstigt att USA lyckas med att retat upp hela arabvärlden genom att visa sig som en radikal stat.
USA är knappast en bra förebild till Sverige, ser bara hur mycket ont de har gjort för världen.
Politik och religion passar helt enkel inte ihop, vi kan inte styra ett land genom tron. Sverige blir inte ett bättre land och mindre kriminalitet bara för statsministern välsigna Sverige heller.
Ok, om Reinfeldt har bestämt sig och vill säga ?gud välsigna Sverige? då måste han också tillägga ?gud välsigna världen? Annars kan han lika bra och ta bort religionsfrihet.
Kommentar till Lindgren
Bara för att man har en dotter i USA kan man ju inte se upp till
landet. Jag tycker inte man skall efterlikna USA. Det har alltid stört
mig att att man står med handen på hjärtat. Samtidigt vet man hur
fattigt det är och hur dåligt de har det. Jag tycker inte Sverige
skall efterapa detta.
Undra om hon är lika pigg på låta en eventuell muslimsk stadsminister avslutar med "Må Allah välsigna Sverige!" eller liknande...
RELIGION ÄR PÅ HITTAD.. PROBLEMET ÄR ATT SOM ETT RELIGÖST LAND UTVECKLAS INTE LANDET SVERIGE BÖJA LUTA MER OCH MER ÅT USA HÅLLET.. JAG TYCKER INTE ATT SVERIGE BORDE KALLAS DEMOKRATI.. TUSENTALS MÄNNISKOR DÖR VARJE DAG I FATTIGA LÄNDER TACK VARE AVANCERADE SVENSKA VAPEN. TACK FÖR DET.
VI SKA TA HAND OM SVERIGE VI SOM ÄR HÄR.
OCH INTE NÅN GUD..
Sådana ord är enbart ord ganska amerikanskt.Ungefär som jänkarnas o deras barn säger i tid och o tid, älskar dig.Jag tror inte världen blir så mycke bättre om man blandar in gud o andra väsen i politiken.Jag säger som vaderTone en riktigt riktigt god kvall.
Vad har gud egentligen gjort för världen annat än att vara en symbol för krig och förtryck. Se vad guds tjänare gjort med alla naturfolk såsom indianerna i Amerika. Trevliga saker, eller hur? Att en president vill välsigna ett land som är stulet av kristna från de som rätteligen ägde det är patetiskt. Att vi skulle ta efter en sådan sedvänja som presidenten i ett sådant land har för sig tycker jag är stor skam. Å förresten var uppehöll sig hans gud när hans förfäder togs som slavar till det land han nu vill gud skall välsigna?
Förbjud alla religoner. Det religon som ställer till all elände i världen. Vi slår ihjäl varandra i Guds , Mohamed, Alas m.m. namn. Se bara på alla själmordsbombare som tror att dom kommer till något heligt land. Men ingen har kommit tillbaka för att bevisa det. Alltihop stavas TRAMS.
Oj vad det tog skruv. Religion är tydligen något som engagerar folk. Ateistlobbyn är först på plan som vanligt och försöker plocka poäng för "extrema" uttalanden som hela kristenheten ska svara för.
Vilken Gud som har varit den dominerande i Sverige är väl inte så märkligt. De som tror på en gud i Sverige bekänner väl sig till största delen till den kristna guden. Men vi ska ju vara så oerhört politiskt korrekta så vi får väl säga "Gud och Allah och Buddha och Zarathustra... välsigne dig". Det är ju svenskt!
Min personliga åsikt är att Fredrik Reinfelt som inte är medlem i svenska kyrkan (och antagligen räknar sig som ateist) inte ska behöva säga något som han själv inte tror på det verkar ju helkorkat.
Sen framförde ju ElseMarie Lindgren sin åsikt i en intervju i Pingstkyrkan så jag tycker inte att vi behöver se det som ett förslag för allmänheten.
Vad e det för snack,reinfeldt e väl ingen präst och han e absolut ingen OBAMA.
O tänker inte Else marie på att det faktist finns andra religioner i landet,alla e vi inte kristna tack o lov för det.inget illa menat men det börjar bli lite väl överdrivet nu.Då kan han lika gärna säga,GUD VÄLSIGNE ALLAH?Vad skulle ni kristna tycka om det?
Det va det löjligaste jag hört,det finns mycket mer nyttigare saker reinfeldt kan göra än tro att ta hans ord.REINFELDT KOMMER ITNE ENS I NÄRHETEN AV OBAMA.
varför inte may the force be with you sverige fniss...
Jessica: vad grundar du dina påståenden på? Det är väl så de är med de som är aktiva kristna att ni tror på sagor. Vad gott har religionen fört med sig i världen? Slutklämmen i ditt inlägg är ändå det magstarkaste: "Om ingen star upp for vad Sverige ar baserat pa sa har vi snart inget Sverige kvar" Du menar alltså ärligt att Sverige är baserat på kristendomen? Måtte KD hamna under 4% spärren i nästa val.
Mona Sahlins svar på Lindgrens propå:
- Noblesse, please!
Detta måste stoppas direkt,Reinfledt är ingen Gud han är en uhfiwuehfiw....??ja hur mycket ska vi tåla i detta land innan denna Allians skit bärs ut från rosenbad??och denna tant ta bort henne,för de finns ingen Gud inse detta.att tro på en Historia som Bibeln är ju löjligt.o att sen försöka få svenska folket att gå på denna smörja,ne nu j----vlar.
Om någon ska be om Guds välsignelse så ska det komma från hjärtat och från en kristen människa. Det får inte bli som en slogan utan förankring. Gud finns och vill du Else-Marie be om Guds välsignelse för vårt land så gör det. Det ska ingå i din dagliga bön att be för vårt land och för vår stad.
Så vitt jag kan minnas skildes kyrkan från staten år 2000. En dag synnerligen värd att fira.
En människas religion är en privat sak, inte en statssak. Därför skall inte heller religionen infiltrera statsskick och styrning.
Kanske ska alla anföranden avslutas med Allah, Vishnu, Jahve, Oden, Budda, etc. Signe Sverige!
Kan man inte komma på något själv,varför apa efter USA eller nån annan.På tal om Mona Sahlin så var det väl falukorv och toblerone/Biggan
Vi vill alla till slut att Gud skall välsigna oss.
Tycker att Reinfeldt ska göra vad han känner för, jag tycker det hade varit schysst med en välsignelse, för det visar lite mer att han bryr sig
Ord har en skapande effekt från den som uttalar det,vare sig man är en statsminister el en Svensson.
So why not:
Det vore bra om Sverige fick dagligen detta uttalat över sig,och gärna till varandra.
Gud välsigna Sverige, för ord har substans.
varför??
då kan vi ju ta med budda välsigna sverige eller allha välsigna sverige eller varför inte BLANDA vad kul det skulle låta. men seriöst nu jag tror på naturen men inte f..n vill jag att han skall välsigna med hjälp av den och hur vore det om vi släppte USA för hitils har det bara blivit skit med det mesta som kommer därifrån.
Hoppas att Kristdemokraterna och BT är nöjda nu. Genom detta uppmärksammade (skämtsamma?) utspel kommer säkert ytterligare någon stackare att lägga sin röst på Kd.
16 år utanför landets gränser?? Var det det okristliga levernet och förfallet som fick dig att flytta till de religiösa hycklarnas land??
Självklart skall vi ha kvar svenska traditioner men religionsfrihet betyder ju att man inte skall pådyvla människor en tro de inte vill ha....man kan ju variera skolavslutningarna då och rulla runt på moskéer, synagogor och andra religiösa samlingsplatser så får vi se hur toleranta kristna är och om de är villiga att "vända andra kinden till"?
Vi behöver få tillbaka de kristna värderingarna , Sverige en gång hade.
Landet tillåter snart det mesta av Sodom och Gomorralevernet.
Jag tror på att välsigna och blir glad när jag får Guds välsignelser över mig.Den kristna värderingarna håller oss upprättade
Politik och religion, snälla Else-Marie, blanda inte ihop dessa saker. Det räcker väl med alla dessa religionskrig som finns runt om i världen. Kan inte våra barn få ha avslutning i skolan pga hänsyn tíll andra religioner, ska nog inte vår stadsminister be Gud välsigna Sverige. Lägg energi på annat och jobba för invånarnas bästa. Det är det du är till för och får betalt för. Jag göder dig, kom ihåg det.
Den skruven visste var den tog!!!!!Om alla vore lika engagerade när det gäller att lyfta rumpan från soffan och ta sej till valurnorna när det gäller så kanske Sverige idag klarat sig lite bättre än idag. Och varför inte God bless us? Med den regering vi har kan vi behöva ALL hjälp vi kan få. Och du "boråsare, dä köstar ingnting"
Dumt och amerikanskt.Krig och terroristattacker är också välsignade av Gud. Inse att han gett upp och gått hem för länge sen.
Anders
Nej och åter nej. Man måste inte ta efter allt från USA.
Alla som vill höra "Gud välsigne" av statschefen bör flytta dit där man använder sig av denna sed. På köpet får de då även: ett korrupt samhälle, sjukvård för de rika, försäkringspremier lika stora som alla andra utgifter ihop, risk att bli skjuten av grannen, massarbetslöshet alltid, slumområden i alla städer, klassklyftor m.m.
Kära nån då
Vad har välsignelsen med USA att göra.
Är det de kristna värderingarna eller USA som reaktionerna är så blossande av åsikter.
Vi ska inte glömma att Sverige var en gång i tiden ett starkt kristet land,och därför gått oss väl.
Intressant i sammanhanget är hur Else-Marie ställer sig till att statsministers som själv kanske inte anser sig vara bekännande kristen ska välsigna landet. Vilken gud menar han då ska välsigna det? Vet Else-Marie med sig att det är samma gud som hon och Reinfeldt ber om välsignelse? Spelar inte också intentionen hos bedjaren någon roll? Fallet skulle ju kunna bli att bönen om välsignelse bara blir något statsministern säger utan att egentligen mena det. Är det isf bra?
Hjälp vilka reaktioner det blev av detta uttalande!
Samtidigt intressant att se att runt 20% tycker att det är ett ok förslag. Med tanke på att KD har runt 4% väljare tycks det ju ändå bedömas som positiv långt utanför partigränsen.
I Aftonbladet har hela 64000 personer röstat och även där tycker 20% att det är ett OK förslag.
Jag förstår inte reaktionerna faktiskt. Om man läser artikeln så säger Lindgren att det är hennes personliga åsikt och inte partiets och det framkommer också att det uttalandet kommer vid ett besök i Pingstkyrkan. Lindgren är troende och det är väl inte så förvånansvärt att hon kan tycka att det är en trevlig idé. Därifrån är det ett långt steg att driva en motion för att införa detta i riksdagen. Här ser man hur pressen kan få saker att blåsa upp.
Vi lever i ett land som till för ett par år sedan hade en kristen kyrka som stod under staten. Det är väl inte så konstigt att Sverige ses som ett kristet land. Majoriteten av befolkningen tillhör fortfarande Svenska Kyrkan. Flera har gått ur Svenska Kyrkan; intressant nog är den största gruppen högavlönade män som tjänar rejält på det ekonomiskt.
Vi reagerar starkt när kyrkor används till andra ändamål och säljs. De allra flesta av oss döper våra barn, gifter oss och vill bli begravda i kyrkan,
Det förs en väldigt debatt om homosexuellas rätt att gifta sig i kyrkan trots att kyrkan inte längre är en statlig institution och när kyrkan nu tycker att rätten att godkänna äktenskapet i kyrkan ska läggas utanför kyrkan och man bara har en vigselceremoni i kykrkan utan laglig innebörd blir det negativa diskussioner om det med.
Nej, denna debatt är verkligen en storm i ett vattenglas och det är förvånande att den verkar klämma på en så öm tå.
Tänk om folk kunde engagera sig lika mycket för saker som verkligen har betydelse för vår existens som miljöförstöring, bostäder, sjukvård, arbete mm. Det är skrämmande att 64000 personer går in och röstar om en sådan här sak i Aftonbladet. Inte ens Melodifestivalen kommer upp i dessa siffror i respons från läsarna. Och Melodifestivalen är ju något som vi vet att många engagerar sig i.
Man kan ju börja att undra lite, eller hur?
Ännu ett bevis på att knäppgöksbeståndet ökar kraftigt i Sverige. Är det någon som ska "välsigna Sverige är det Kronblom(om han ids).
Jag tycker Reinfelt skall avsluta sina tal med att be om Guds förlåtelse i stället enligt nedanstående:
Gud förlåt moderatregeringen för en orättfärdig politik och ett utsugande av arbetslösa, gamla sjuka och pensionärer.
Gud, välsigna Sverige?
Hade Gud varit vaken då vi "manipulerades" in i EU, då hade man kunnat känna glädje och välsignelse.
Tyvärr, fick medlemskapet många invånare, att hamna i utanförskapet!
Man kanske skulle skriva ett brev till Guds föräldrar och fråga vad "lillgrabben" håller på med?
Det som vore bra är snarare om alla som tror bad för statsministern dvs ämbetet i sig eftersom uppdraget är väldigt svårt. Detta givetvis även om en förändring sker på statsministerns post vid valet.
Varför har så många starka neuroser när det gäller kristendom? Dåligt samvete?
och diskriminerande vore det väl mot alla invandrare??! Jag menar, man får inte sjunga nationalsången, ej fira lucia, ingen skolavslutning i kyrkan.Hur skulle det då se ut om Reinfeldt ber Gud välsigna Sverige ??!
Gud bevare oss från Kristdemokrater och andra högerfarsoter.
Reinfeldt han påminner mer och mer om gamla högerfacister.
Så det vore inte förvånande om han använder Gud som slagträ.
Har inte Gud orsakat tillräckligt problem i världen!
Låt honom inte blanda sig i politiken mer än vad han redan har gjort i historien.
Jag håller med Fredrik... Då kan man ju lika gärna tacka Ugglan i fablernas Värld!
JAg kanske inte behöver tillägga att jag inte är speciellt religös.
Men jag tycker inte Gud och politik skall blandas ihop.
Det står väl i KDs partiprogram att religionen inte skall ha med deras politik att göra. Bara att deras politik skall bygga på Kristna Värderingar, som att alla människor skall vara snälla mot varandra och att homosexuella inte är värda lika mycket som alla andra människor så dom behöver man inte bry sig om(i stora generaliserande drag, med en gnutta ironi)
Men vad är detta?!? Hur kan ni bli så upprörda? Ni är neurotiker! Det finns viktigare saker att engagera sig i. Krig. Svält. Övergrepp. Sjukdomar. Det är då själve fan att Gud och övergivna katter går före allt annat elände i världen. Idioter...
Kul att se att våra politiker använder sin tid för att få tillbaka sverige till det fina land vi är. Iom att politiker är dem största tjuvar så är det kul att se att dem använder det lilla tid på jobbet till vettiga saker. Vi kanske kan ta och passa på och tacka tomten, påskharen och alla andra påhittade sagofigurer. Att man som vuxen fotfarande kan tro på vad några präster för tusen år sen skrev ner så dem kunde få all makt och pengar i världen är helt otroligt. Else Marie borde å sparken för ett sånt dumt uttalande. Skulle jag ha haft jobbet kvar om jag gick ut och sa att man borde börja sina tal genom att tacka spöken och änglar som vi alla borde se. Nä då hade jag förklarats som galen. Vi kanske borde ta bort läran om evolution teorin och ta tillbaka att gud skapat jorden på 6 dagar. Det låter ju också som sanning enligt henne. Vilka idiot som vi skattebetalre ger våra pengar till är helt otroligt.
Det finns en anledning till att kyra och stat skiljdes åt för ett antal år sedan. Ska vi gå tillbaka i utveckling?
De länder som sammankopplar tro och politik har ofta stora bekymmer. Staten förtrycker folket och tvingar dem till att ha en viss tro. Nu är Sverige ett modernt land, och jag kanske inte borde jämföra med länder i mellanöstern? Men vi borde tänka oss för. Detta är inga småsaker vi leker med.
Else-Marie Lindgren har sin tro. Det är helt okej. Jag dömer ingen, jag känner både pingstvänner och muslimer. Men vi kan inte blanda in en eventuell gud i politiken.
Det är många som har en annan tro, det är många som inte alls är troende. Visa dessa människor respekt!
Låt oss gå framåt, inte bakåt.
Att Sverige är ett av världens mest sekulariserade länder vet nog många av oss. Kyrkan och allt som har med religion idag att göra ses idag tyvärr som något "dumt" och "ont"...De som använder religionen i onda syften tex terrorister/fanatiker och liknande är ju bara att beklaga, och media tar ofta upp de dåliga sidorna med religion...
Med handen på hjärat: många av dem i Sverige som är "emot" religion rent allmänt är inte sällan personer som konfirmerats i Svenska Kyrkan...hur hänger detta ihop? Många som jag hört erkänner att man gör det "för presenternas skull"...vart tog den gamla hederliga moralen vägen?
Hoppas kd får mindre än 4% av rösterna i år, jag blir skrämd av deras idioti. Else-Marie kanske ska besöka Iran och se hur bra religion och politik tillsammans verkligen fungerar. Och hur bra är det i USA där man måste tro på dom här skjuka historierna för att bli president eller ljuga om sin tro bara för att få mer röster.
Vet du någonting som vi borde skriva om? Tipsa mig direkt!
Anne Engström
anne.engstrom@bt.se
Telefon: 033-20 60 51