Film, festival, frossa
Ang Lees erotiska spionhistoria Lust, Caution. Susanne Biers första amerikanska film Things we lost in the Fire. Filmen där Cate Blanchett spelar Bob Dylan, I’m not there, och en prequel till Moby Dick: Captain Ahab, av Philippe Ramos, inspelad i Bohuslän.
Det är stora och prisbelönade filmer som ingår i festivalens galavisningar. Men därifrån är spännvidden snudd på ångestframkallande: tema Mexico, med tolv filmer. Film från fem kontinenter. Dokumentärt (mycket självbespeglande i år), debuter, skräck och spänning, nordiskt ljus...
– Det är nästan synd att jobba med festivalen i år. Det är så fruktansvärt mycket man skulle vilja se! sa konstnärliga ledaren Marit Kapla när hon presenterade årets program.
En enda tagning
Öppningsfilmen blir Pingpong- kingen av Jens Jonsson. En film som också ingår i en nordisk tävling – liksom originella En enastående studie i mänsklig förnedring, filmad med mobiltelefon av göteborgaren Patrik Eriksson. Under ”svenska världspremiärer” visas också Preludium av Johan Melin, uppväxt i Herrljunga. Inga klipp – en enda lång tagning där sex öden vävs ihop i realtid.
Och visst, Ingmar Bergmans ande lever. Man har redan mjukstartat med en retrofestival där man visar 50 av hans filmer. För andra året delar man ut Ingmar Bergmans internationella debutantpris, och varje dag läser Reine Brynolfsson högt i Festivaltältet ur Ingmar Bergmans självbiografi Lanterna Magica.
Men resten på det enorma smörgåsbordet räcker till en riktig filmfrossa. Elva dagars filmvisning, kringarrangemang, fester – och tävlingar i allt från kortfilm till nordisk långfilm.
På menyn står 106 svenska kortfilmer. Hur väljer man mellan ljuvliga titlar som Farbror Freddy får en knäpp, Jesper Ganslandts 114:e dröm, eller Bea Bebådelse?
Sämsta filmerna
Ett oemotståndligt inslag är Carl Johans de Geers sämsta filmer. Filmer som blivit sågade men som regissören är på plats för att försvara. Det är en del av Svensk Retro, som också innehåller godbitar som Den Vita Sporten från 1968, då Roy Andersson och Bo Widerberg var unga arga filmare.
Och så visar man Sven-Ingvars försök att göra ”A Hard Days Night” - filmen Under din parasoll.
Och till festivalen hör fester. Ett udda inslag är att publiken uppmanas ta med sig sovsäck och övernatta när Röhsska Museet visar skräckfilm hela natten, med klassiker som Flugan och Fredag den 13:e.
Tekniken ger publiken en ny chans att vara delaktig. På Hagabion öppnar man en Free Screen – en fri duk. Ta med egna filmer eller läs upp ett manus.
– Och får du en minut över kan du filma med din mobil, uppmanar festivalledningen.
– Alla ”meningslösa minuter” lägger vi sedan ut på webbtv.