Annons

Valdemar Lönnroth: Tim, Phil och Angela fick världen att lyssna andäktigt

Marknadsföring är ute – det viktiga är ”kommunikation”. Kunder är såå 2007, det viktiga är att ha fans. Det gigantiska IT-företaget i Kalifornien med en halvkonsumerad frukt som logga har verkligen fattat det där.
Valdemar LönnrothSkicka e-post
Borås • Publicerad 15 september 2017 • Uppdaterad 16 september 2017
Detta är en personligt skriven text i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Apples vd Tim Cook förklarade i veckan att företaget hade ”en sak till” att visa världen och presenterade en ny Iphone – som det redan förhandsspekulerats en hel del kring.
Apples vd Tim Cook förklarade i veckan att företaget hade ”en sak till” att visa världen och presenterade en ny Iphone – som det redan förhandsspekulerats en hel del kring.Foto: Marcio Jose Sanchez

Den nioåriga sonen kollade upp från datorskärmen – var klockan sju snart? Vadå då, undrade en förströdd förälder. Jo, Apples event skulle snart börja strömmas via deras hemsida från en teater i Kalifornien.

Som vore det en rockkonsert. Eller om det var en minneshögtid – för när det hela började dök den legendariska avlidne grundaren upp som en enorm bild på en skärm och den nuvarande vd:n berättade med en tår i ögat att evenemanget var tillägnat honom. De hade saker att presentera som skulle ha gjort honom stolt.

Annons

Publiken i den helt nya hörsalen/teatern bredvid det nya gigantiska huvudkontoret bröt ut i entusiastiska applåder. Det påminde lite om entusiasmen i Paris 2015 när förhandlarna visade världens länder att man rott i land ett nytt klimatavtal. Men här handlade det alltså om tekniska prylar som kunder kunde få köpa av företaget för rätt höga summor. Det var tio år sedan den första smarta telefonen från Apple lanserades och nu var det dags att visa upp något riktigt nytt.

I en noga regisserad föreställning som stegrades mot klimax – konceptet känns igen från tidigare lanseringar – visade den ena chefen efter den andra nyheterna från företaget. De presenterades för övrigt med förnamn – Tim, Phil och Angela – din egen bästa kompis. Och sedan kom kodorden från vd Tim: ”Och så en sak till...”. Ögonen lyste av förväntan hos publiken – nu kom något revolutionerande. I detta fall en tydligt omgjord och förbättrad smart telefon med ansiktsigenkänning.

Jo, då, bolagets produkter är vassa och ligger i framkant. Men det grundaren Steve Jobs byggde upp och bolaget fortfarande är skickligast på är just marknadsföringen och varumärkesbyggandet. När bolaget presenterar en ny butik låter de som att de gör städerna där de etablerar en tjänst – som om det vore ett nytt konstmuseum.

Och i och med att varje produktlansering blir i formen av en show (nåja), så hakar också världens medier på. Det är svårt att uppskatta det samlade marknadsföringsvärdet av Apples presentationer men om det kan räknas i miljoner eller miljarder låter jag vara osagt, räckvidden för lanseringen är enorm globalt.

Jag hörde ett föredrag i veckan av Peter Häggström Lindecrantz, den tidigare längdhopparen som nu driver Häggström communication i Borås. Han konstaterade att det gäller för varumärken att ha fans och inte bara kunder om man vill hänga med. Det har verkligen Apple lyckats med.

Även om produkterna faktiskt inte är ljusår före konkurrenterna som företaget vill hävda, så har de extremt trogna kunder som också verkar villiga att filtrera bort eventuella kritiska frågorna kring märket. När nu produkterna når butiken bildar kunderna – eller fansen – åter köer.

Annons
Annons
Annons
Annons