Annons

Så får spirare fart

Vad gör att vissa spirande företag får fart, utvecklar starka varumärken, växer sig stora? Anna Bergengren på Almi Väst och Klas Ekdahl på Connect Väst jobbar båda med att få företag att utvecklas.
Näringsliv • Publicerad 7 juni 2011
? För framgång gäller att ha en långsiktig plan, inte bara kunna se nästa steg, framhåller Klas Ekdahl.
? För framgång gäller att ha en långsiktig plan, inte bara kunna se nästa steg, framhåller Klas Ekdahl.Foto: Lennart Magnusson
? Bruset är högre idag. Starka varumärken blir allt viktigare för att bryta igenom, säger Klas Ekdahl.
? Bruset är högre idag. Starka varumärken blir allt viktigare för att bryta igenom, säger Klas Ekdahl.Foto: Lennart Magnusson
? Fokusera på marknaden, på att sälja, manar Anna Bergengren.
? Fokusera på marknaden, på att sälja, manar Anna Bergengren.Foto: Lennart Magnusson
? Care of Carl är en spännande kandidat som framtidsstjärna, säger Anna Bergengren.
? Care of Carl är en spännande kandidat som framtidsstjärna, säger Anna Bergengren.Foto: Lennart Magnusson
Foto: Lennart Magnusson
Anna Bergengren på Almi Väst och Klas Ekdahl på Connect Väst jobbar mycket med samma typ av företag men med olika erbjudanden.
Anna Bergengren på Almi Väst och Klas Ekdahl på Connect Väst jobbar mycket med samma typ av företag men med olika erbjudanden.Foto: Lennart Magnusson

– Borås har många lovande företag. Några kommer att lysa över Sverige och längre bort än så. Det går inte att se i starten hur väl det kommer att bära. Däremot är det viktigt att det finns många som försöker för att några ska lyckas. Det måste finnas bredd i basen, för många kommer också att misslyckas eller lyckas mindre bra. Det är som i idrott. Bredd ger spets, säger Klas Ekdahl, affärsutvecklare på Connect Väs

– Viktigt för framgång är att tidigt fokusera på marknaden, ha en intäktsmodell, se till att det kommer in pengar. Det är bland dem som gör så som chansen är störst att finna framtidens stjärnor från Borås, säger Anna Bergengren, rådgivare på Almi Väst.

Annons

Ett lysande exempel här är Oxeon, Borås supergasell, som lyckades få kontrakt med BMW innan de visste om de verkligen kunde tillverka produkten, kolfiberbandväv.

– Förr räckte det att komma till oss med sin produkt eller tjänst, så kunde vi hjälpa till med finansiering. Men nu gäller det att också att ha klart för sig hur man vill komma ut på marknaden för att kunna övertyga oss, Anna Bergengren.

– För framgång gäller det också att ha en långsiktig plan för hur man vill utveckla produkter och företag. Bolsa, riksvinnare i Ungt företagande, tänker längre än att producera och sälja en väska. Den långsiktiga tanken är att ta fram produkter som använder spillmaterial, säger Klas Ekdahl.

Erfarenhet från annan dynamisk verksamhet är ofta en viktig faktor.

– Henning Källqvist som säljer herrkläder på nätet med Care of Carl har gjort en resa med Netonnet. Det bidrar garanterat till framgångarna. Där är en kandidat till morgondagens stora varumärke, säger Klas Ekdahl.

Storytelling, att leverera en berättelse, bygger också kraft och varumärke.

– Ernst Alexis i Aplared med skjortor för företag är ett bra exempel där. Miljön där de finns stöder berättelsen. Men har man en berättelse måste den tåla granskning, vara sann, säger Anna Bergengren.

Men varför är varumärken viktiga? Räcker inte bra produkter?

– Varumärken blir viktigare och viktigare. Bruset på marknaden ökar. Det gäller att märkas för att bryta igenom, säger Ekdahl.

Almi och Connect jobbar med samma syfte och ibland för samma företag.

– Vi kompletterar varandra. Har företag varit hos Connect fungerar det som en kvalitetssäkring, de har tänkt till. Då har vi lättare att gå vidare, framför allt bedöma kreditmöjligheter, säger Anna Bergengren.

Ingemar Brink
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons