Annons

RO-gruppen når snart en miljard

Byggbranschen är het och Boråsföretaget RO-gruppen växer så det knakar. Nu berättar företagets vd om bolagets värderingsstyrda mål, som kommer att leda till en omsättning på över en miljard nästa år.
Borås • Publicerad 8 september 2017
Andreas Jaldevik gav konkreta exempel på hur RO-gruppen vuxit.
Andreas Jaldevik gav konkreta exempel på hur RO-gruppen vuxit.

Byggbranschen är mycket het, visar alla konjunkturmätare. Ett av de starkast växande byggföretagen är RO-gruppen i Borås, som uppmärksammats för de priser de vunnit för sin arbetsmiljö och sitt entreprenörskap.

På fredagen berättade vd:n och delägaren Andreas Jaldevik för medlemmarna i Borås industri- och handelsklubb hur medarbetare och ledning arbetat systematiskt med företagets kultur för att nå de ekonomiska målen.

Annons

Nästa år räknar bolaget med att hamna i den relativt lilla grupp av Boråsföretag med en omsättning på över en miljard kronor att jämföra med omsättning i år som beräknas landa på drygt 800 miljoner.

Andreas Jaldevik berättade, med viss humor, hur han och kompanjonen Pär Jorstadius hade satt upp målet om en miljardomsättning redan 2011. Då omsatte man 200 miljoner.

– Vi presenterade det för personalen och sa: Hit ska vi! Grymt, coolt, svarade de. Hur då? Vi vet inte, men vi återkommer.

Poängen var att även om man satte upp ett mål som då verkade nästan för djärvt, tvingade det fram en kreativ process kring hur tillväxten skulle ske.

Att bolaget som enbart i år anställt 45 nya medarbetare vuxit beror också, enligt vd:n, på att man så aktivt arbetat på att utveckla och ta tillvara en positiv företagskultur. Andreas Jaldevik berättade hur man konkret använde de värderingar man fäst på pränt vid anställningsintervjuer, lönesamtal och vid utveckling av cheferna.

Ett exempel utåt på företagets värderingar och synen på mångfald har bland annat varit stödet av föreningar och Borås pridefestival. Och värderingsarbetet hjälper också företaget när man ska rekrytera, i en situation där det råder brist på yrkesfolk i byggbranschen.

– Behovet av kompetens är fem gånger högre än tillgången. Det är en av anledningarna till att vi arbetar så mycket med detta – vi behåller och låter de vi har utvecklas och vi kan attrahera nya.

– Vi vill vara lite som en riktigt bra nattklubb, där många står i kö och vi kan välja bland dem, sa Jaldevik, som har en bakgrund som DJ innan han började sin nuvarande karriär.

Han gav också tre råd om framgång: sätt utmanande mål, fokusera på personalen och skapa en bra företagskultur – den ska rimma med värdegrunden. De mjuka målen ger hårda ekonomiska resultat.

Valdemar LönnrothSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons