Annons

Revolutionrace får Altor som delägare

Altor har gått in som delägare i Boråsmärket Revolutionrace. Samtidigt är bolaget på väg att gå in i Frankrike och Italien och siktar på att inom fem-sex år nå en miljardomsättning.
Borås • Publicerad 24 oktober 2017
Märket Revolutionrace växer i racerfart och har nu fått riskkapitalbolaget Altor som delägare.
Märket Revolutionrace växer i racerfart och har nu fått riskkapitalbolaget Altor som delägare.Foto: Anders Robertsson

Revolutionrace är e-handlaren och outdoormärket som vuxit extremt snabbt de senaste åren – på fyra år har man gått från noll till 120 miljoner kronor i omsättning och kommer att landa på 250 miljoner i omsättning nästa år med nuvarande tillväxt. Och intresset från investerare för det nya outdoormärket som framgångsrikt marknadsfört sig via sociala medier har varit stort.

– Vi samarbetade med Valentum för att plocka in fler delägare i bolaget och hade 18 intressenter. Bakgrunden var att vi för att kunna fortsätta tillväxttakten behövde få in någon som gjort resan tidigare, säger produktchefen och delägaren Niclas Nyrensten.

Annons

Valet föll på riskkapitalbolaget Altor, som nu alltså gått in som minoritetsägare i bolaget.

–De har gjort resan med Helly Hansen och med Rossignol och även lyckats med Byggmax. Nu kommer vi att bygga ett dream team för att fortsätta växa i Europa och även gå in i USA och Kanada. Det handlar om att både bygga struktur och kompetens i bolaget, Altor kan hjälpa oss hitta nyckelpersoner.

Tidigare i år gick man in i Tyskland och verkar idag i 15 länder.

– Om ett par veckor går vi in i Frankrike och Italien också, säger Niclas Nyrensten.

Nischen inom funktionsklädesbranschen definierar grundarna som ”outleisure” – outdoor leisure, vilket översatt ungefär blir vandringskläder med fritidsinriktning.

– Nike har ”ahtleisure”, athletic leisure. Vi har i outleisure hittat en lucka där vi skapar funktionsplagg som flirtar mycket med det urbana modet, till exempel våra outdoorjeans, där byxorna har liknande funktioner som vandringsbyxor brukar ha.

En annan sak är också att märket säljer direkt till konsumenterna via e-handel och odlar en nära kontakt med dem via sociala medier. Att det rullar på mycket fort nu framgår av att Revolutionrace håller på att leta nya lokaler.

– Vi kommer att behöva ny lokaler inom ett år och vi har bara haft våra nuvarande vid Sandwalls plats i ett år. Vi är 20 personer idag och kommer att anställa tio till under 2018.

Från Altors sida förklarar partnern Johan Blomquist varför bolaget gått in i Revolutionrace:

– Vi letar aktivt efter starkare och duktiga grundare vi kan ingå partnerskap med. Det har vi hittat i Pernilla och Niclas Nyrensten. De har gjort ett mycket bra jobb och gått in i ett underexploaterat segment av marknaden.

– De har också byggt bolaget på endast e-handel och digital marknadsföring via sociala medier. Dessutom har de bra design, funktionalitet och kvalitet på plaggen till ett resonabelt pris. Nu vill vi hjälpa dem att nå nästa nivå i utvecklingen med en internationalisering.

Valdemar LönnrothSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons