Näringsliv

Stor omställning påverkar Volvos lönsamhet

Ekonomi Artikeln publicerades
AB Volvo håller årsstämma på Göteborgs konserthus i Göteborg.
Foto: Adam Ihse/TT
AB Volvo håller årsstämma på Göteborgs konserthus i Göteborg.

Lastbilstillverkaren AB Volvos vinst ökar rejält men når inte upp till förväntningarna. Även lönsamheten klättrar men naggas av bolagets omfattande omställning i Nordamerika och fortsatta problem med flaskhalsar i produktionen.

AB Volvo redovisar en vinst före skatt på 7 727 miljoner kronor för första kvartalet, aningen lägre än aktieanalytikernas förväntningar. Det kan jämföras med vinsten på 6 245 miljoner kronor samma period året före.

Även lönsamheten, en justerad rörelsemarginal på 9,3 procent, kom in lägre än väntat. Enligt Lundstedt beror det främst på fordonstillverkarens flaskhalsar i produktionen samt bolagets expansion i Nordamerika.

– Samtidigt som vi har haft en hög orderingång har vi genomfört en större omställning i Nordamerika, vilket man ska ha respekt för. Det gäller för såväl Mack som för Volvo Trucks. Sammantaget med en kraftig valutamotvind på lastbilssidan tycker jag att vi gör en god insats.

På börsen möts Volvos delårsrapport av ljumna reaktioner. Vid tiotiden hade aktien backat 3,0 procent.

Volvo gör ett starkt kvartal, anser Handelsbankens fordonsanalytiker Hampus Engellau men han noterar att den negativa valutaeffekten på över 700 miljoner kronor är anmärkningsvärd.

– Lönsamheten kopplad till valutaeffekten är den enda svaga punkten i rapporten. Min uppfattning är att bolagets transaktionsflöden har varit extrema under kvartalet, vilket påverkar negativt. Men i stort visar den tvåsiffriga tillväxten i orderingången i Europa och den väntat starka marknaden i Nordamerika på att bolaget går för fullt, säger han.

Även Martin Lundstedt är nöjd.

– Vi gör ett bra kvartal. Det har varit ett kvartal som innehållit mycket utmaningar som vi klarat av på bra sätt.

TT: Har vi sett toppen för Volvo?

– Det är alldeles för tidigt att kommentera. Vi ser fortfarande orderingång högre än leveranser. Vi ser starka signaler i Nordamerika och Asien. Med det sagt är det viktigt att vi bibehåller en hög flexibilitet i vårt system. Här gäller det att vara beredd men också ta tillvara på de goda förutsättningarna.

Sedan i slutet av förra året har AB Volvo en ny storägare i kinesiska Geely och Li Shufu som även är huvudägare av personbilssyskonet Volvo Cars. Enligt Lundstedt är det dock för tidigt att säga vad Geely medför till fordonstillverkaren.

– Det är fortfarande i en övergångsprocess och alldeles för tidigt att spekulera i.

TT: Hur kommenterar du Geelys köp i konkurrenten Daimler?

– Jag kan bara konstatera att vi befinner oss på en marknad där man har rätt att investera i olika bolag, jag har inga fler kommentarer än så att ge.

Robin Salomonsson/TT