Annons

PRO: Matpriserna i butik sjunker

500 kronor – så stor är skillnaden mellan den dyraste och billigaste matkassen i PRO:s stora matprismätning. Genomsnittspriset på mat i butik har gått ner, visar sammanställningen.
Konsument • Publicerad 29 januari 2018
GÖTEBORG 2016-03-21
Man med en papperskasse och en plastkasse.
Foto: Björn Larsson Rosvall / TT / Kod 9200
GÖTEBORG 2016-03-21 Man med en papperskasse och en plastkasse. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT / Kod 9200Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Varje år ger sig över tusen medlemmar i Pensionärernas riksförbund (PRO) ut i hundratals matvarubutiker över hela landet för att ta tempen svensk livsmedelshandel.

– Det vi har sett i årets sammanställningar är att det är ganska billiga priser i butikerna, säger Ola Nilsson, konsumentsakkunnig vid organisationen.

Annons

Totalt har genomsnittspriset på butiksmat sjunkit en aning, enligt honom.

Samtidigt är det stor skillnad på matpriser i en jämförelse mellan olika butiker. Dyraste matkassen handlas för 1 247 kr i Uppsala, den billigaste för 739 kr i Halmstad. Det skiljer alltså mer än 500 kronor, vilket kan få betydande konsekvenser för privatekonomin.

– Skillnaden beror dels på att det handlar om en liten och en stor butik. Men det är inte alla som har möjlighet att ta sig till de stora butikerna, utan handlar sin närbutik. Närbutikerna är viktiga för att kunna leva ett självständigt liv, men för många pensionärer kan det innebära ett hål i plånboken.

Utmärkande för årets undersökning är också att nästintill hundra procent av de undersökta butikerna godtar kontantbetalning.

– Det är snyggt att se. Förr har vi sett flera butiker där man inte har kunnat handla med kontanter. Livsmedelsbutikerna tar ett stort ansvar för kontanthanteringen.

Begreppet "Det kontantlösa samhället" har varit gångbart i flera år och det har siats kring att pengar i fysisk form kommer att försvinna helt från handeln till 2030.

– För många äldre är det viktigt att kontanthantering finns kvar som ett alternativ. Många har inte kreditkort och sköter heller inte sin privatekonomi över internet, säger Ola Nilsson och tillägger:

– Vi inom PRO välkomnar en digital utveckling, men alla måste få en chans att vara med på båten. Det går lite fort i Sverige.

Kajsa KettilSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons