Ny utbildning ska stärka framtidens handel: ”Vi har ett stort behov där”
Utvecklingen som skett inom handelsbranschen under de senaste åren har gjort att kunskapen behöver kompletteras. Så motiverar högskolan den nya utbildningen som kommer gå under namnet Internationell handel och IT.
Utmaningarna består bland annat i att dagens konsumenter är mer medvetna och söker mer information om produkterna de köper än tidigare. Samt att företagen behöver tänka mer globalt i marknadsföringen.
Ellos group är ett av de bolag som engagerat sig i frågan och är med i branschorganisationen E-handelsstaden Borås. Johnny Eriksson, HR-chef på Ellos group, har själv sett utvecklingen på Ellos och menar att skiftet inom branschen påverkats av en digital omställning.
– Transformationen har ställt nya krav på kompetenser. Vi ser bland annat att duktiga ekonomer och marknadsförare som har stor omvärldskunskap men som också har en stor IT-kunskap är mycket efterfrågade. Vi har ett stort behov där, kommenterar Johnny Eriksson.
Utbildningen kommer att kombinera de mer traditionella aspekterna av företagsekonomi, såsom marknadsföring, med studier inom IT. Där kan det röra sig om hur informationssystem tillverkas och används för att strategiskt utveckla företagsaffärer. På både nationell som internationell nivå.