Annons

Ny Frick vd för Cavaliere

Maria Frick är ny VD på Cavaliere AB i Borås sedan februari.
Näringsliv • Publicerad 22 maj 2008
Matchtröjor och Lars Wallin-kläder möter i entén. VD Maria Frick.
Matchtröjor och Lars Wallin-kläder möter i entén. VD Maria Frick.Foto: Ingemar BRink
Maria Frick gillar att ha lagret direkt vid kontoret.
Maria Frick gillar att ha lagret direkt vid kontoret.Foto: Ingemar Brink

Familjeföretaget med kostymer som kärnprodukt går in i andra generationen och ut i världen.Cavaliere har sedan 80-talet utvecklats av Jan Frick till en av de ledande kostymleverantörerna i Sverige. Jan Frick arbetar nu vidare med export och produktion men har lämnat över VD-skapet till dottern Maria.

– Min roll är att vara daglig ledare för verksamheten här i Borås. Det är en roll som jag stigit in i successivt, säger Maria Frick.

Annons

Hennes två systrar är också engagerade i företaget, i en aktiv styrelse. Familjen äger och bestämmer gemensamt.

Cavaliere har gjort sig känt som leverantör till svenska landslag, nu senast EM-truppen i fotboll.

– Lag är det också fråga om här i huset i Borås. Vi är 16 spelare i vårt eget lag och alla ska vara med, känna att det är kul, säger Maria Frick.

Laget hos Cavaliere ska alla kunna hantera bollarna som slås. Svara i telefon, fixa order, plocka på lagret. Det hör till företagsfilosofin.

Strategin nu och en tid tillbaka är att expandera på export.

– Vi har ett bra återförsäljarnät i Sverige och nu går vi vidare och bygger nät i andra länder, säger VD:n.

Framför allt satsar Cavaliere i öster. Först steg man in i Estland, via Kaubamaja, Tallinns svar på NK. Sedan 1997 är Cavaliere aktiva i Ryssland, den kanske mest spännande exportmarknaden.

– Vi finns i ett 40-tal butiker fördelade på alla viktigare städer. Dessutom har vi egna butiker i Moskva och S:t Petersburg.

Exporten är idag 30 procent, varav en tredjedel går till just Ryssland.

En delmarknad som också är riktigt uppåt är brudgumsutrustning. Bröllop får kosta och rätt klädsel för brud och gum är en viktig komponent för lyckad dag. Därmed ingår bland annat lackskor i sortimentet.

Annons

Förutom kostymer och bröllopsutstyr hör byxor, skjortor, blazers och rockar i sortimentet. Men det är kostymerna som dominerar. Regerar gör också de klassiska färgerna svart, marin och grått. 20 procent är trendkulörer.

I entrén möter kläder i otraditionellt snitt.

– Det är designern Lars Wallin som står för dessa, med eget namn. Vi ser till att produktion och allt annat fungerar, säger Maria Frick.

Cavaliere skapade uppmärksamhet med sitt märkliga bygge vid Norrby Långgata. Det nya huset byggdes utanpå det gamla.

– Att vi nu har hela lagret är riktigt bra. Att snabbt kunna leverera till återförsäljarna tillhör våra styrkor.

Cavaliere AB

Cavaliere AB i Borås levererar runt 60 000 kostymer per år och omsätter 60 miljoner. Design, utveckling, administration, lager och marknadsföring sker i Borås. Plaggen sys i en fabrik i Tjeckien som Cavaliere samarbetet med sedan länge. Ulltygerna kommer främst från väverier i Italien.

Förutom Cavaliere används varumärket Carl G för skor och blazers, Drabant för rockar.

Sverige, Norge, Finland, Estland, Litauen, Polen och Ryssland är viktiga marknader. I Tyskland och England finns Cavaliere på plats.

Företaget ägs av familjen Frick.

Ingemar Brink
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons