Möter drakar

Näringsliv
Foto:
Foto:

Draknästet gäller för Ulrika Nordenstam i Seglora som utvecklat en smart produkt för att skydda, transportera och förvara sadlar.

Artikeln publicerades 22 mars 2010.

På onsdag 17 mars står Ulrika Nordenstam framför drakarna i TV:s program där entreprenörer söker kapital. Men hennes produkts framtid hänger inte på att charma investerare.

– Draknästet är främst ett sätt för mig att testa produkten på andra och få feedback. Naturligtvis är det också bra att få uppmärksamhet när jag snart börjar sälja den färdiga produkten, säger Ulrika.

Sadelbagen Hitch med fiffig upphängning har hon utvecklat för att hon som hästägare och ryttare hade behov att hantera sadlar på ett enklare och smartare sätt.

– Att smidigt ta med sadeln ut till hästhagen, att få med sadeln i bilen, att lätt hänga undan sadeln på besök hos andra... Med sadelbagen blir allt enklare.

Sadelbagen är som ett överdrag som dras över sadeln, fastsatt med rem som löper genom den kanal som vid ritt ger utrymme för hästens ryggrad. Ovanpå ett rejält handtag. Öglor, karbinhakar för att fästa och hänga sadeln i bilen, i stallet, fästa på fyrhjulingen, var nu behovet finns.

Sadelväskor har funnits tidigare på marknaden. Men de har botten, fyller inte så många behov. Hitch kan sitta på sadeln hela tiden när den inte används.

– Idén i sig är ju ganska enkel, medger Ulrika Nordenstam. Men ingen har presenterat den förut, den gör mycket nytta och den går att skydda med patent.

Tillverkningen är på gång i Kina. Ulrika har just kommit hem från ett besök på fabriken för att göra de sista avstämningarna. 1000 exemplar i första omgången, uppdelade på fem färger. I april börjar försäljningen.

– Jag vill möta marknaden nu, få respons från användare, se vilka färger som föredras. Så kan jag fortsätta utvecklingsarbetet med förfining och finesser.
Försäljningen ska ske via partners ut i landet, engagerade hästföretagare. Samt på egen webbplats. Leveranserna ska ske från en brodyrfirma i Borås.

– Jag räknar med att en stor del av de som köper vill ha personlig brodyr på, namn, stalltillhörighet till exempel.

Ulrika Nordenstam hoppas också att andra med bra hästanknutna idéer kommer att vända sig till Northern Well, som är tänkt att bli en ymnig källa för utveckling av hästprodukter.