Människan i fokus för framtidens företagare

Ulricehamn Artikeln publicerades
Per Schlingmann uppmanade de lokala företagarna i Ulricehamn att satsa på det mänskligt unika som digitaliseringen inte kan konkurrera med. Här i samtal med moderatorn Johan Wester.

Ännu mer digitalisering och globalisering väntar i framtiden, men den företagare som vill lyckas måste även satsa på människan.

Det var budskapet på fredagen vid Entreprenörskap för framtidens affärer, ett evenemang som riktade sig till företag i Ulricehamns kommun. Bakom eventet stod Ulricehamns sparbank, som hoppades att programmet skulle inspirera företagarna.

– Vi är ju en lokal sparbank som vill bjuda tillbaka något till våra kunder, men vi tror också att det som gynnar de lokala företagen är bra för hela Ulricehamn. säger Martin Widfeldt, företagschef på Ulricehamns sparbank.

Den nämnda inspirationen kom från dagens tre talare; Swedbanks makroekonom Olof Manner, beteendeproffset Ida Hult och kommunikationsstrategen Per Schlingmann.

Ida Hult känner till Ulricehamn väl efter att hon för sju år sedan var med om att genomföra en trendetnografisk undersökning för att ta reda på hur ulricehamnarna lever och vad de efterfrågar i sin hemstad. Hennes uppmaning till det lokala näringslivet var att satsa på att lära känna människan och ta reda på hur hon fungerar.

– Framtidens affärer kommer att handla om det mänskliga, det som är fullt av känslor. Och vi behöver bli bättre på att besvara frågor som Google inte kan svara på.

Hur ska företag på en mindre ort som Ulricehamn hänga med in i framtiden?

– Man måste skapa en plats där människor trivs och vill umgås. Sedan kan det vara så enkelt som att ha en systematiserad lunchlista med folk från olika branscher och områden. Så kan man skapa sin egen omvärldsanalys, säger Ida Hult.

Sist på programmet, men troligtvis mest känd, var den Boråsbördige före detta ingenjören bakom Nya Moderaterna. I dag arbetar Per Schlingmann främst som kommunikationsstrateg, och hans föredrag hade många likheter med den föregående talarens. Men han sammanfattade det på sitt eget vis:

– I framtiden har vi en ny gud, och det står för globalisering, urbanisering och digitalisering. Men parallellt med det behöver vi ta vara på det som gör oss unika, det icke-digitala som inte kan kopieras, säger Per Schlingmann.

Det är först när företag är agila, det vill säga snabbrörliga och adaptiva, i kombination med unika, som de kan räkna med att lyckas långsiktigt, hävdar han.

Du har ju lämnat politiken, men läsarna är säkert nyfikna på hur du ser på Moderaternas ned- och nu uppgång efter förra valet. Vad är din uppfattning?

– Varje gång det kommer en ny ledare efter en framgångsrik ledare behövs det ett kort ledarskap som tar ner förväntningarna. Anna Kinberg Batra fick den rollen efter Fredrik Reinfeldt. Ulf Kristersson har bra förutsättningar sett ur den synvinkeln. Jag känner båda och gillar båda, och jag tror att Ulfs tydlighet är bra för partiet i den kommande valrörelsen.