Annons

Kraftig ökning av svarttaxi via Facebook

Via Facebook ökar svarttaxi-verksamheten runtom i landet enligt Svenska taxiförbundet.
Totalt handlar det nu om 150 olika Facebookgrupper där förare och kunder kan göra upp om affärer.
Brott • Publicerad 18 juni 2018
Foto: FREDRIK PERSSON / TT

Taxibilen är bara ett knapptryck bort. Genom att exempelvis meddela att man är beredd att köra en viss sträcka eller tid, alternativt ställa en fråga om körning, möts medlemmarna i Facebookgrupperna. När Taxiförbundet gjorde en undersökning i september 2017 fann man ett 100-tal sådana grupper med totalt 90 000 medlemmar.

Nu, mindre än ett år senare, uppger man i en undersökning att antalet har vuxit till 150, med cirka 130 000 medlemmar.

Annons

– Det har blivit så otroligt mycket enklare än att som tidigare behöva ställa sig på Stortorget för att få en bil. Digitaliseringen är kanonbra för privatpersoner, företag och samhället men det får också med sig sådana här effekter, säger förbundsdirektör Claudio Skubla till TT.

Förbundets genomgång visar att fenomenet är väl spritt även utanför Stockholm och Göteborg där exempelvis Luleå uppges ha 7 000 medlemmar och Sundsvall liksom Gävle omkring 4 000 vardera.

Anders Thonfors, trafikpolis och taxiutredare vid trafikpolisen i Solna, gör en uppskattning att verksamheten ökat utan att kunna ge några exakta siffror från polisens håll.

– Vi har inga möjligheter att följa det här via Facebook men i takt med att sociala medier har vuxit och tjänster som Heetch fått lägga ned har det vuxit, säger han.

Samåkningstjänsten Heetch kan jämföras med tidigare nedlagda Uberpop och Heetch fick i februari i år lägga ned sin samåkningstjänst efter det att polisen stoppat 25 av företagets förare.

Att stoppa svarttaxi-verksamhet som sköter sin verksamhet via Facebookgrupper ser han dock som en omöjlighet

– Att bevaka Facebookgrupper skulle kräva väldigt stor spaningsverksamhet, säger han.

Det är i sin tur ett svar som taxiförbundet inte är nöjt med, då man inte helt oväntat vill se krafttag mot verksamheten som man drabbar hela samhället och slår ut taxinäringen.

– Man måste kanske förändra sitt arbetssätt och även se över lagstiftningen. I nuläget är det dagsböter men man bör kanske införa någon annan form av sanktionsavgift som att beslagta fordonet. Sedan handlar det om vilket ansvar Facebook har. Där borde finnas ett moraliskt ansvar, säger Claudio Skubla.

Tobias Österberg/TT

Annons

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons