Näringsliv

Haléns utmärks för språk

Näringsliv Artikeln publicerades

Haléns har fått tummen upp för sitt katalogspråk. Den ideella organisationen Språkförsvaret har uppmärksammat boråsföretagets språknit.

– Riktigt roligt att få den här utmärkelsen. Som en del i vårt varumärkesprojekt har vi just satsat på ett enkelt och klart språk, säger Haléns vd Gunnar Ryman.

Till det klara och enkla hör att hålla engelskan borta i den svenska texten. Och det är just detta som Språkförsvaret gillar. De pekar också ut Halénskonkurrenter som Ellos, Kapp-Ahl och Lindex som något av syndare i språkfrågan, med mischmasch av engelska och svenska, inte minst i rubrikerna.

– Det här kom ändå som en överraskning. Vi visste inte att Språkförsvaret fanns, än mindre att de fått ögonen på oss, säger Gunnar Ryman.

Språkförsvaret är ett opolitiskt nätverk av språkintresserade som värnar om gott språk.