Fullsatt när näringslivet intog Åhaga

Borås ,
Artikeln publicerades 5 oktober 2017.

Årets upplaga av Näringslivsdagen bjöd på fullsatt föreläsningssal, mycket mingel och ett och annat gapskratt.

Det femårsjubilerande evenemanget har sedan starten vuxit successivt när det gäller deltagarantal. Över 600 personer med koppling till det lokala näringslivet samlades på torsdagen för att inspireras av de inbjudna föreläsarna och umgås med varandra.

Innan dagens första föreläsare äntrade scenen presenterade dagens konferencier Sarit Monastyrski kommunstyrelsens ordförande Ulf Olsson (S), Borås näringslivs ordförande Hanna Lassing och Borås stads näringslivschef Anders Glemfeldt.

Ulf Olsson poängterade att både hårda och mjuka värden är viktiga för att Borås ska vara en stad att trivas i. Han passade på att hylla det lokala näringslivet.

– Näringslivet är också fantastiskt viktigt, och det är ni som sitter här som avgör hur framgångsrika vi är på det området, säger Ulf Olsson.

Hanna Lassing hade ett enkelt recept för att uppnå just det som Ulf Olsson var ute efter.

– Det är som i alla relationer, man kan inte bara luta sig tillbaka, man måste jobba på det. Och i Borås är vi bra på att träffas och föra dialog med varandra, säger Hanna Lassing.

Först bland talarna var den före detta hjärnkirurgen Nils Simonsson. Han konstaterade inledningsvis att hans relation till Borås var att han som student i Göteborg brukade ligga under en säng i sin blivande hustrus studentrum.

– Rektorn på sjuksköterskeskolan gillade inte ungdomar som parade sig för ofta, så jag låg ofta under sängen. Men det var en bra investering, vi är fortfarande gifta, konstaterade han och mötte skratt från publiken.

Själva temat för föredraget var hjärnans oerhörda utvecklingsförmåga. Från en syn på hjärnan som något statiskt, som på cellnivå bara blev sämre och sämre med åren, har modern forskning visat hur flexibel och plastisk hjärnan är.

– Hjärnan är universums mest komplexa organ, förklarade den före detta kirurgen och tillade senare att det finns cirka 100 miljarder nervceller där varje cell har 10 000 kemiska reaktioner per sekund.

Som ett mycket konkret exempel på att det aldrig är kört när det gäller utveckling av intelligens och hjärnkapacitet använde han sig själv och uppväxten i Strömsund i Jämtland.

– Jag fick höra att jag var korkad och inte ens skulle klara av att ta över pappas Icahandel. Jag bestämde att jag skulle visa dem och läste tre timmar varje dag.

Budskapet – förmedlat med många jämtländska anekdoter – var att hjärnan behövde utmaningar och att det var viktigt med rätt motion och kosthållning.

– Sedan du blev socker-Jesus är det inte roligt att leva, man kan inte bara leva på broccoli och vatten, hade kirurgens hustru förklarat.

Själv bidrog föredragshållaren starkt till publikens välmående under den knappa timmen han talade. Och humor var ytterligare ett av recepten för att få hjärnan att må bättre.

Efter de skrattsalvor Nils Simonsson drog ner var det Fredrik Torbergers tur att greppa mikrofonen. Framtidsstrategen vid Kairos future utlovade en presentation i högt tempo. Och det var exakt vad åskådarna fick.

Enligt Fredrik Torberger innebär dagens snabba utveckling vissa utmaningar inte minst för framtidsspanare som Kairos future.

– Det är svårt att förutse alla konsekvenser, vi vet inte vilken respons vi kommer få från marknaden.

Enligt framtidsstrategen Fredrik Torberger måste framtidens ledare anpassa sig till de unga medarbetarnas behov.

Han uppmanade arbetsgivare att avsätta resurser för att skapa långsiktiga relationer och att tidigt fånga upp unga talanger. Och när talangerna väl är på plats gäller det att berömma dem. Den generation unga som är födda runt millennieskiftet, så kallade millennials, vill nämligen ha feedback i större utsträckning än de äldre kollegorna på samma arbetsplats. Och tvärtom vad många tror prioriterar de förutom jobb även värden som föräldraskap.

– Den som ska leda de här medarbetarna behöver ha koll på det här, säger Fredrik Torberger.

Dagens besökare kunde även lära sig om passion och ledarskap av Linda Hammarstrand som tills nyligen hade titeln director of passion på Clarion hotels, samt den före detta stridspiloten Robert Karjel. Youtube-kändisen Clara Henry uppmanade företagarna i publiken att studera just Youtube för att få koll på hur dagens unga tänker och vill konsumera reklam.

Och trendspanaren Göran Adlén ville under lättsamma former uppmana boråsarna att bli mer digiloga, det vill säga en blandning av analoga och digitala.

– Ibland har vi digitaliserat oss från kunden och det finns en fara med det. Kombinerar det digitala och det analoga i framtiden når vi fram till kunden bättre, säger Göran Adlén.