Näringsliv

Flygbolag går i konkurs – Landvetter berörs

Ekonomi Artikeln publicerades
Flygbolaget Nextjet ansöker om konkurs. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson / TT
Flygbolaget Nextjet ansöker om konkurs. Arkivbild.

Flygbolaget Nextjet går i konkurs. För flera mindre Norrlandskommuner är konsekvenserna förödande.

Nu sitter Trafikverket i möte för att se på vilket sätt man ska handla upp de drabbade flygrutterna.

Bolaget som framförallt har varit fokuserat på flyg till mindre orter i Norrland, gav konkursbeskedet vid lunchtid. Bolaget uppger att man har 290 medarbetare, i flygplansflottan ingår 16 flygplan som betjänar 21 destinationer.

Bara från Arlanda har totalt 15 flighter ställts in, bland annat till Kramfors, Gällivare och Karlstad. Nextjet har även flyglinjer från Landvetter, till Umeå och Luleå.

Ytterligare en ort som nu drabbas är Arvidsjaur.

– Det här är förödande för oss, säger kommunalrådet Lotta Åman (S) kort efter att hon nåtts av konkursbeskedet.

Hon syftar på att såväl Arvidsjaur som grannkommunen Arjeplog är helt beroende av ett fungerande flyg.

– Vi har ju en växande biltestindustri och en växande turistnäring. Vi har ju också medborgare som vill flyga härifrån, i stället för att åka till Skellefteå och Luleå och ta flyget därifrån. Så flygplatsen är navet i regionen.

– För kommunen betyder det här jättemycket. Vi förlorar vår länk till Stockholm och vidare ut i världen, säger kommunstyrelseordförande Lars Alriksson (M) i Gällivare kommun.

Kommunen är i ett extra känsligt läge med den stora samhällsomvandlingen där 2 000 bostäder ska flyttas i samband med gruvdriften.

– Vi har ett väldigt stort behov av arbetskraft, nu krävs övernattningar, säger Alriksson och riktar en känga till Trafikverket.

– Jag hoppas att Trafikverket lärt sig läxan. De måste ställa krav på flygbolagen, det här är inte första gången något sådant här händer, fortsätter Alriksson.

Det var inte länge sedan, mars 2018, som Trafikverket krävde ett vite på 700 000 kronor av Nextjet, då myndigheten konstaterat att bolaget inte följt avtalen.

– Vi har agerat så långt vi har haft mandat att agera, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson.

Trafikverket sitter nu i möte för att se hur myndigheten på snabbast sätt kan handla upp ersättningsflyg på de berörda rutterna.

– Normalt sett måste den här typen av upphandling ske på Europanivå, sånt tar tid, säger Olsson och tillägger att myndigheten nu ser över de juridiska möjligheterna att hitta snabbare alternativ.

Från Nextjet sida skriver man:

"Det är djupt beklagligt att styrelsen tvingats ta detta beslut. Speciellt för våra passagerare som direkt drabbas av detta och för vår personal, men också för våra leverantörer och samarbetspartners. Vi har gjort allt som står i vår makt för att hitta en lösning, men tyvärr inte lyckats", kommenterar vd Magnus Ivarsson i ett pressmeddelande.

Enligt bolaget går det inte längre att boka några biljetter och man uppmanar sina passagerare att avstå från att ta sig till någon av Nextjets avreseflygplatser. Den som har bokat en resa via flygbolaget rekommenderas att ta kontakt med resebyrå eller kortutgivare för vidare information.

Bolaget har bland annat stora skulder till flygplatserna. Arvidsjaurs flygplatschef Ralf Lundberg konstaterar att det funnits farhågor om en konkurs, med tanke på de skulder Nextjet har till de kommunala flygplatserna. I Arvidsjaurs fall handlar det om 1,6 miljoner kronor.

– Vi förstod ju att något måste hända, säger han.

Trots Nextjets ekonomiska problem fick flygbolaget i slutet av oktober i fjol en ny operativ licens av Transportstyrelsen, sedan licensen i augusti hade återkallats med hänvisning till bolagets ekonomiska situation.

Nextjet kunde under perioden augusti–oktober fortsätta bedriva flygtrafik med en tillfällig licens. Detta skedde efter att bolaget tidigare under hösten tvingats göra en nyemission om 42,5 miljoner kronor.

Flygexperten Jan Ohlsson säger att bolaget har haft en svår marknad att verka på.

– Regionalflyg har länge varit en nästan omöjlig verksamhet att driva utan bidrag i Sverige. Nextjet har haft bidrag för en rad linjer, det är själva ekonomiska basen för Nextjet. Men det är ändå för lite att driva ett helt flygbolag på och alltså har man haft egna linjer som man har försökt göra lönsamma, säger Ohlsson.

En föråldrad och ganska dyr flygplansflotta har belastat bolaget men det finns fler skäl till konkursen, tror experten.

– Det var för det första flygskatten. Det andra var att man hade en lönsam linje, mellan Örnsköldsvik och Stockholm, men där beslutade sig SAS att med en underleverantör gå in och ta över trafiken. Då drog man, tror jag, undan mattan för Nextjet, säger Jan Ohlsson.