Näringsliv

Dyrare att näthandla från Kina

Ekonomi Artikeln publicerades
Tullverket kommer att förstärka kontrollen av postflödet vid postterminalerna vid Arlanda och Toftanäs för att kunna kräva moms på varor som handlats från Kina. Arkivbild.
Foto: PONTUS LUNDAHL / TT
Tullverket kommer att förstärka kontrollen av postflödet vid postterminalerna vid Arlanda och Toftanäs för att kunna kräva moms på varor som handlats från Kina. Arkivbild.

Nu blir det dyrare att handla varor på nätet från Kina. Tullverket kräver att Postnord reder ut momshanteringen. Enligt Postnord kan det innebära att 15 000 paket måste kontrollöppnas varje dag.

Privatpersoners köp av varor från kinesiska e-handelssajter som exempelvis Wish och Alibaba har uppmärksammats för att moms inte alltid tagits ut. Enligt Svenska Dagbladet har svenska staten gått miste om miljardbelopp.

Nu kräver Tullverket att Postnord gör en plan för att få in momsen. Tullverket säger att moms ska tas ut från "första kronan av alla varors värde".

Det innebär att en moms, ofta på 25 procent, kommer att läggas på varor, oavsett värde.

Som en följd kommer också Postnord att ta ut en administrativ avgift. I praktiken innebär det att den som köper något från Kina – eller annat land utanför EU – kommer att betala såväl moms som administrationsavgift.

– Idag är den avgiften, på det som vi tar in tull och moms på, 125 kronor. Vad avgiften blir på det här flödet, det är en del i det arbete som vi ska inleda, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord som i nuläget dock inte kan fastställa att avgiften blir exakt 125 kronor.

De nya reglerna ska införas "skyndsamt" och Postnord ska presentera en handlingsplan till Tullverket innan den 1 mars.

Ole Sauar, vd för Jollyroom som är Nordens största e-handelsföretag inom barn- och babyprodukter välkomnar beskedet:

– Det är jättebra att man får en bra lösning. De har haft fördel när det gäller frakt och moms och kvalitetskontrollen är obefintlig. Man har översvämmats av produkter av tvivelaktig kvalité, säger han till TT.

Men är det inte samtidigt kundens rätt att välja vad han eller hon vill köpa?

– Jo, för all del men det är viktigt att konkurrensen sker på lika villkor. Kunden kommer att bli en vinnare i form av produktsäkerhet.

Tullverket kommer nu att förstärka kontrollen av postflödet på terminalerna vid Arlanda och Toftanäs.

Enligt Postnord har huvuddelen av paketen från Kina en påklistrad etikett med information om vem som skickat varan, innehållet samt varuvärdet.

– Men det är en ganska stor mängd som inte har det. De måste öppnas för att man ska göra en bedömning av varuvärdet och den öppningen får inte vi göra. Det är bara Tullverket som får öppna försändelser och vi pratar om, baserat på bedömda nuvarande siffror, mellan 15 000 och 20 000 försändelser per dag, säger Backteman.

Från Tullverket är man fåordig kring hur kontrollen av försändelser ska gå till. Enligt myndigheten har man sedan tidigare fått pengar för att anställa mer personal till myndigheten generellt.

– Vi ska lösa det här med befintliga resurser. Exakt hur har vi inte svaret på ännu, säger Michaela Linderoth, pressekreterare på Tullverket.