Det våras för logistikbranschen – i juletid

Borås ,
En stor del av julhandeln flyttar ut på nätet – vilket gör att distributörer som Cross Nordic plockar runt 7 000 paket om dagen inför julen. ”Det är kul för dagarna går så fort. Man hinner inte ens kolla på klockan”, säger Maida Jakupovic.

Julhandeln är i full gång. Det har förvandlat Cross Nordics 27 000 kvadratmeter stora logistikanläggning i Viared till en hypermodern tomteverkstad – som systematiskt packar tusentals julklappar per dag.

Fredric Grosselfinger är delägare på Cross Nordic Logistics. Han blickar ut över en ocean av wellpapplådor fyllda med leksaker.

– Det ska vara tomt här när vi närmar oss julafton. Det är superviktigt att de här varorna går ut och att kunderna blir nöjda. Det är livsviktigt för oss, konkurrensen är hård.

Tänk dig att du precis har klickat hem en vara på nätet och nu väntar otåligt på att få hem din nya pryl. Så här års är det troligtvis en julklapp. I år beräknas klappar för 6,4 miljarder kronor köpas online – ungefär var tredje paket under granen.

Men vad händer egentligen på andra sidan skärmen, efter att du slutfört din beställning?

”Det är superviktigt att de här varorna går ut och att kunderna blir nöjda. Det är livsviktigt för oss, konkurrensen är så hård.”

Jo, i den digitala eran har tomtens mysiga verkstad flyttat från Nordpolen till hypermoderna logistikanläggningar, som systematiskt packar julklappar i adresserade kartonger.

Sedan hämtas de upp av transportörer som Postnord och DHL innan de landar på olika utlämningsställen.

Delägaren Fredric Grosselfinger och Conny Kangru, logistikchef, konstaterar att e-handeln växer och att det gäller att vara flexibel för att behålla kunderna.

Cross Nordic Logistics i Viared är en sådan anläggning. Nu inför jul packar de över 15 000 kartonger om dagen. Det sysselsätter ett 50-tal personer under julsäsongen. Vanligtvis är det 20 anställda som i snitt packar 7 000 kartonger per dag.

– Julhandeln är tveklöst störst, konstaterar Conny Kangru, logistikchef på Cross Nordic.

Han berättar att 40 procent av företagets årsvolym hamnar under november och december. Bara Black Friday-helgen genererade 31 000 ordrar. Runt 20 miljoner varor lämnar anläggningen varje år.

Det handlar framför allt om leksaker och skönhetsprodukter som skickas ut till konsumenter. Men företaget skickar också ut andra typer av varor till butiker.

Fredric Grosselfinger märker att hans e-handelskunder växer dramatiskt, i takt med att näthandeln ökar. En av kunderna har en tillväxt på mellan åtta och tio procent – per månad, berättar han.

Under julsäsongen jobbar mellan 50 och 60 personer inne på anläggningen för att alla julklappar ska komma i väg. Resten av året klarar 20 personer av jobbet.

– Om vi plockar 6 000 paket åt dem ena månaden förväntas vi plocka 6 600 paket nästa. Det ställer krav på oss att vi kan vara flexibla för att låta dem växa, annars lämnar de oss för en annan anläggning med större kapacitet.

– Vi får vara lite fiffiga genom att jobba i en ständig förändringsprocess.

Läget mitt i Sverige, längs med riksväg 40, ger en viss konkurrensfördel.

– Läget gör att vi kan skeppa till Finland, Norge och Danmark. Logistikföretag på andra platser kanske hinner till Finland och Norge men inte ner till Danmark, säger Conny Kangru.