”Det står och väger om nya stambanor”

Göteborg Artikeln publicerades
Foto:
Allvarliga miner på arbetsmötet mellan Trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith (MP) och Västsvenska Handelskammarens vd, Johan Trouvé. Bakom de båda syns Camilla Lundén och Jan Efraimsson på regionutvecklingsenheten i Göteborg.

Moderaternas partistyrelse föreslår sin arbetsstämma nästa vecka att skrota planerna på nya stambanor.

Västsvenska Handelskammaren satsar nu på intensiv lobbying för att få ombuden att avvisa propositionen.

– Vi tror att det kan bli mycket svårt att få en bred partipolitisk överenskommelse i riksdagen om att lånefinansiera nya stambanor för höghastighet om inte Moderaterna är med.

Det sa Handelskammarens vd Johan Trouvé vid ett frukostmöte i Göteborg på måndagen med västsvenska regionpolitiker samt Trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith (MP).

– Det står och väger nu i den här frågan, som vi ser som den absolut enskilt viktigaste för Västsveriges näringsliv idag, fortsatte han.

– För det är helt avgörande att företagen kan rekrytera den kompetens man behöver, och för detta behövs snabba järnvägsförbindelser.

Foto:
En av många framtidsskisser för snabbjärnvägens sträckning genom Borås. Men byggs den alls, och i så fall när? Ett moderat stämmobeslut nästa vecka kan vara en del av svaret.

Regionpolitikerna och planeringstjänstemännen i Västra Götaland har börjat hämta sig från kallduschen i Trafikverkets förslag till ny nationell infrastrukturplan som lades fram för en dryg månad sedan.

Järnvägsetappen Bollebygd-Landvetter-Mölnlycke var då helt sonika bortlyft, och byggstarten därmed förlagd till något osäkert årtal efter planens slutår 2029.

Och ännu långt mer avlägset är av naturliga skäl ett helt utbyggt system.

– Vi har räknat ut att med nuvarande finansieringmetod via statsbudgeten och årlig avskrivning är banorna utbyggda 2064. Därför måste vi titta på en annan lösning med lån, framhöll Karin Svensson Smith på mötet.

För henne och många andra i riksdagen är saken klar. Men det finns en traditionell och tvekan till att staten lånefinansierar infrastruktur.

Moderaternas arbetsstämma i Örebro nästa vecka ska ta ställning till förslaget från sin partistyrelse att helt lämna idén om nya stambanor, och satsa på det som redan finns.

Detta eftersom de ”riskerar att bli gökungar i infrastrukturbudgeten” och riskerar andra nödvändiga investeringar.

Moderaterna måste nu vinnas över till idén om en lånefinansiering av det nya järnvägssystemet, resonerar Handelskammaren.

I ett brev till de västsvenska stämmoombuden vädjar man att de ska ansluta sig till en reservation i partistyrelsen från Christian Gustavsson, Linköping.

”Vi måste stå fast vid visionen om Sverigebygget som Alliansen lanserade i valet 2014. Förslaget om nya stambanor innebär en historiskt viktig satsning på hållbart resande” skriver denne.

Fakta

Infrastrukturplan 2018-29//

Trafikverket lade de 31 augusti sitt förslag till utbyggnad av svensk infrastruktur de kommande 12 åren. Remissarbetet pågår.

Planen omfattar totalt 622 miljarder kronor, med stark betoning på underhåll och nybyggnad av järnväg.

Två deletapper för nya stambanor för höghastighet ingår: Ostlänken Järna-Linköping (byggstart 2018), samt Lund-Hässleholm (ca 2028).

Visa mer...