Annons

Cykelhandeln växlar upp

Från en jämn och stadig uppgång tog cykelförsäljningen hos Team sportia i Ulricehamn ett rejält skutt förra året – och efter regeringens höstbudget spår handlaren Ronnie Johannesson fortsatt uppgång.
Ulricehamn • Publicerad 20 september 2017
Ronnie Johannesson, ägaren till Team sportia i Ulricehamn, välkomnar regeringens satsning på elcyklar.
Ronnie Johannesson, ägaren till Team sportia i Ulricehamn, välkomnar regeringens satsning på elcyklar.

– Vi ökade varje år men förra säsongen smällde det till, särskilt elcykelförsäljningen tog fart på riktigt, säger Ronnie Johannesson, ägare till Team sportia i Ulricehamn.

Han är positiv till den del av höstbudgeten som handlar om just elcyklar. Den som köper en elcykel eller elmoped kan räkna med att i efterhand få tillbaka 25 procent av inköpspriset. Subventionen började gälla direkt när budgeten presenterades på onsdagen.

Annons

Eftersom regeringen de senaste veckorna har portionerat ut de kommande förslagen innehöll onsdagens presentation få nyheter. De omdiskuterade 3:12-reglerna för småföretagare, som BT tidigare har skrivit om, drogs i augusti tillbaka i tumultet kring oppositionens hot om misstroendeförklaring mot flera ministrar. Det välkomnades av näringslivet, och när hela budgeten blev känd konstaterade organisationen Företagarnas vd Günther Mårder att det beslutet hade störst betydelse för näringslivet i stort: "Även om det finns en del godbitar så ligger den största glädjen i att de faktiskt backar från ett förslag, nämligen entreprenörsskatten" löd hans kommentar på onsdagen.

En av de godbitar han nämner ser cykelhandlarna fram emot att sätta tänderna i. Sedan början av september har det varit känt att regeringen satsar 5 miljarder kronor på klimat och miljö. 350 miljoner av dessa ska gå till bidrag till den som investerar i en elcykel eller elmoped.

För sex år sedan gjorde Team sportia i Ulricehamn en stor satsning på cykel. De första åren ökade klassiska cyklar, därefter mountainbikes och elcyklar. Förra året såldes 50 procent fler elcyklar än året före, och i år är ökningen redan uppe i 50 procent.

Ronnie Johannesson räknar med att rabatten kommer att få effekt.

– Dels tror jag att den gör att man kommer till skott och gör investeringen, dels tror jag att man kan känner att man kan unna sig en elcykel av lite bättre kvalitet i stället för den enklaste modellen, säger han.

Med sina många, branta backar är Ulricehamn enligt honom en stad där många cyklister har nytta av lite extra motorkraft. I början var den typiska kunden pensionär, men i dag finns kunderna i olika åldrar.

– Det kan vara personer som bor utanför tätorten och som vill kunna pendla in till staden utan att behöva duscha när de kommer till jobbet. Det finns även yngre personer som gör sig av med sin andrabil och skaffar ren elcykel i stället, och så har vi haft tonåringar som valt elcykel i stället för EU-moppe, säger Ronnie Johannesson.

Allt fler väljer att trampa med motorhjälp.
Allt fler väljer att trampa med motorhjälp.
Kajsa KettilSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons