Mark

"Ny bil" var omlackad

Joakim Svenning köpte en sprillans ny och felfri bil, trodde han. Vid hemkomsten upptäcktes nämligen att höger bakdörr var omlackad.
– Vår nybilskänsla varade i cirka två timmar, säger han.

Mark
Joakim Svenning betalade 212 600 kronor för bilen och känner sig besviken på bemötandet från Kinna Bil.
Foto:

När bilen parkerats på garageinfarten i Fritsla 25 maj noterade Joakim Svenning att färgen på dörren är mörkare och mattare än övrig lackering. Nyansskillnaden syns tydligt trots att lackeraren har försökt tona ut övergången mot bakskärmen.

- De har inte lagt ner något proffsarbete på den här lackeringen, säger Joakim Svenning som senare har upptäckt ytterligare skavanker på lackeringen.

Efter upptäckten ringde han Kinna Bil och fick komma och visa upp bilen några dagar senare.

- De såg också färgskillnaden men var helt oförstående till vad som hänt, säger Joakim Svenning.

Han blev erbjuden en omlackering men vägrade.

- Zinklagret som skyddar mot rost ligger direkt på plåten och kan skadas av en kraftig smäll, säger han.

Svenning krävde att hela dörren skulle bytas ut. Alternativt ville han ha en ny bil eller häva köpet.

- När man köper en ny bil så förväntar man sig att allt är i perfekt skick. En omlackerad bil är inte ny i mina ögon, säger han.

Kinna Bil vägrade gå med på hans krav.

Svenning bad att få se alla handlingar kopplade till bilen för att få besked om vad den råkat ut för. Sådana handlingar fanns inte, enligt företagets representanter.

Enligt honom visade de heller inget större intresse för att ta reda på mer fakta kring bilens historik. Han upplever att de har förhalat ärendet ända från start. Ansvariga har inte ringt upp honom inom utlovad tid, och i början på juli gick flera nyckelpersoner på semester utan att ärendet var löst.

Parallellt har Svenning jagat information på egen hand och framfört sina upptäckter löpande till företaget. Han har med andra ord varit en tämligen besvärlig kund.

Efter sex veckor , 6 juli, hörde plötsligt marknadschefen av sig och berättade att bilen var omlackad på fabriken.

- Jag hade alltså fått lägga ner sex veckors spårningsarbete helt i onödan. Om Kinna Bil hade tagit detta på allvar från första början så hade den informationen kommit fram samma dag, säger Joakim Svenning.

Han vet fortfarande inte varför omlackeringen skedde så problemet kvarstår i hans ögon.

- Bilen kostade 212 600 kronor. Det är mycket pengar för mig och jag förväntade mig en felfri bil, säger han.

Kinna Bil, som ingår i Borås Bil, fortsätter att bestrida Svennings krav.

- Vi kommer att säkerställa att kunden får en bil i nyskick utan några extra kostnader, säger Markus Östlund, marknadschef på Borås Bil.

Troligen innebär det omlackering samt förlängd garantitid för att undanröja Svennings oro för framtida rostproblem.

Bilköpare kan inte räkna med att få häva köpet vid den här typen av händelser, enligt Östlund.

- Det är olika fram fall till fall, man jag kan inte se att det finns skäl att häva köpet i det här fallet, säger han

Han kommer att träffa Joakim Svenning imorgon tillsammans med en representant för Ford Sverige.

Svenning har kämpat med det här ärendet i snart två månader. Varför har ni förhalat processen?

- Jag blev inkopplad förra veckan och upplever att vi har haft en bra dialog sedan dess, säger Markus Östlund.

Försäljningschefen Hansi Bengtsson och vd:n Lennart Jönsson, som först kopplades in, är på semester.