Annons
Ett nätupprop har startat mot kommunens slogan "Läge för det goda livet.".
Kommunledningen förstår kritiken mot löftet – som blivit en belastning efter alla skandaler.
– Vi drar oss ibland för att använda den själva, säger informationschef Kerstin Guth.
Mark • Publicerad 26 mars 2011
"Ett hån mot de drabbade.". Så beskriver Pierre Eriksson från Fritsla kommunens slogan "Läge för det goda livet". Nu har han startat ett nätupprop för att få kommunen att byta slogan.
"Ett hån mot de drabbade.". Så beskriver Pierre Eriksson från Fritsla kommunens slogan "Läge för det goda livet". Nu har han startat ett nätupprop för att få kommunen att byta slogan.Foto: Joel Engblom

Sedan en vecka finns det ett upprop som uppmanar Marks kommun att byta slogan. En blogg, en Facebook-grupp och en namninsamling har startat för att försöka påverka kommunen att byta ut "Läge för det goda livet".

Initiativtagare är Pierre Eriksson från Fritsla. Det som fick honom att sätta igång var när Socialnämnden än en gång misslyckades med att göra en fullständig utredning om fosterbarnen.

Annons

– Jag var så arg i slutet av förra veckan, det har gått så lång tid men ingenting alls har förändrats. Kommunens slogan är ett hån mot alla drabbade av kommunens inkompetens, säger han.

Pierre Eriksson säger att kommunen måste rycka upp sig för att leva upp till sitt löfte om det goda livet, för just nu är löftet mer falsk marknadsföring, exempelvis att kommunen försöker locka barnfamiljer att flytta hit från Göteborg, men att man kan få vänta på bygglov i tre år.

Han hoppas genom uppropet kunna bli ett språkrör för många invånare som haft eller har problem med kommunen. Ett byte av slogan skulle få drabbade personer att känna sig mindre kränkta, tror Pierre Eriksson.

– Markbor överlag knyter näven i fickan och svär i tysthet, med detta nätverk kan vi ge varandra stöd samtidigt som vi för en politisk kamp, säger han.

När BT frågade folk på stan fick kommunen både ris och ros. Informationschef Kerstin Guth säger att de senaste tidens skandaler har fått löftet om "Läge för det goda livet" draget i smutsen.

– Man kan säga att ryktet blivit lite skamfilat. Det är nästan så man skäms över att säga att man jobbar i Mark idag, säger hon.

Guth säger att speciellt socialskandalen har skadat varumärket Mark, och att kommunen har mycket att jobba med vad gäller att restaurera sitt rykte.

Hur klingar "läget för det goda livet" i dina öron idag? – Jag förstår dem som tycker att vår slogan är fel. Samtidigt vet jag att det finns en del som fungerar bra, bättre än på andra håll. Och det är en del av mitt jobb att lyfta fram. Så jag har en dubbel känsla inför detta, säger Kerstin Guth.

Fotnot: Adressen till Pierre Erikssons nätupprop är http://nykommunsloganimark.wordpress.com

Så här beskrivs löftet i "Grunderna för varumärket Mark":

”Detta är ett utmanande och innovativt löfte som andas stolthet och ger en försäkran om livskvalitet. Det är attraktivt och dynamiskt, dvs blickar framåt och öppnar för möjligheter. Det är inte låst till en speciell aspekt och låter intressenten måla sin egen bild av vad löftet kan innebära för honom eller henne.

Löftet ska svara på varför intressenterna bör välja MARK. Det måste förstås kunna leva upp till förväntningarna det skapar och inte leda till besvikelse...”

Joel Engblom
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons