Instrumentbyggare med världen som kund

Mark
Foto:

I Rydal sitter Johan Hedvall och bygger stråkinstrument.

Artikeln publicerades 6 december 2008.

Hans kunder finns i både Japan, USA och England.

Johan Hedvall, 35 år, är troligtvis ensam i Sverige om att vara utbildad på att bygga viola da gamba. Gamban är ett stråkinstrument som egentligen dog ut under 1700-talet, men fick ett uppsving under slutet av 1900-talet.
– Du kan tänka dig att kundkretsen inte är gigantisk, men det är ett privilegium att få hålla på med något som man verkligen gillar.

Vad får du för reaktioner när du berättar för folk att du bygger instrument?
– De säger ”va, kan du leva på det?” eller ”oj, vad spännande!”. Jag har nog hittat den smalaste nisch jag kunde, säger han och skrattar.

Sedan i juni har Johan Hedvall bott i Rydal och han trivs i lugnet. Dottern kan leka i trädgården och i villans källare har han sin verkstad.

Johan Hedvall bygger nu harpor och gambor på heltid.
– Det är en balans mellan hur bra man tjänar och hur roligt man har på jobbet. Man blir inte rik på detta, men det är en tillfredsställelse.

Det finns inte några exakta vetenskaper när det gäller instrumentbyggande, så Johan Hedvall går mycket på känsla.
– Det är en speciell ton och känsla man söker –hur det känns när man böjer träet och hur det låter när man knackar på det. Gamban är roligast att bygga för man jobbar med så små marginaler. Det är väldigt många moment som är kritiska för att det ska bli rätt.

Ljudlocket, det välvda locket på ovansidan, är ett svårt moment. Om det blir för tunt, så går det sönder. Blir det för tjockt, så låter det inte bra när man spelar. Det finns inte några givna svar på hur tjockt det ska vara.
– Alla träbitar som man jobbar med är olika. Man måste anpassa sig efter varje bit.

Johan Hedvall är uppvuxen i Partille och har byggt instrument i 15 år.

Byggandet började med att ett par kompisar till honom spelade medeltidsmusik. Johan Hedvall ville gärna börja spela tillsammans med dem, men hade inte råd att köpa ett instrument. Alltså försökte han bygga ett. Det gick sådär, men intresset för byggandet växte.
– Spelandet har varit en drivkraft, men det är svårt att hinna med båda.

Johan Hedvall utbildade sig på West Dean College i Sussex i England. Där gick han en treårig linje i stråkinstrument från Barocken –en inriktning som West Dean College är ensamma om i världen.

I Johan Hedvalls årskurs gick endast två personer.

Årsavgiften på skolan låg på 7 500 pund och sista året finansierades av att eleverna sålde instrument som de byggt.

För att bli en bra instrumentmakare krävs tid och tålamod, men inte så mycket musikalitet som man kan tro.
– Det handlar mycket om ljud och lite om musik. Det är i den sista procenten i tillverkningsprocessen som musiken kommer in.

Det är både amatörer och professionella musiker som köper Johan Hedvalls instrument.

Konkurrensen ökar från Kina, eftersom deras priser är lägre. Men de proffesionella musikerna har högre krav och köper hellre Johan Hedvalls instrument.
– Det måste kännas bra att spela på och det måste låta bra. Det går inte att dölja några missar. Låter det inte bra så låter det inte bra.