Farliga övergångar ska tas bort

Järnvägsövergångar är farliga och ska bort, säger Trafikverket. De har länge planerat att ta bort just den övergången i Horred där ett tåg och en personbil krockade i tisdags.

Mark
Foto:

Den man i 50-årsåldern som satt i bilen vid kollisionen i tisdags hade änglavakt.

Fronten på bilen slets bort av krocken, och delar kunde hittas tiotals meter bort. Mannen klarade sig undan med lindriga skador, och har fått lämna sjukhuset.

Järnvägsövergången vid Horreds möbler anses av Trafikverket vara en farlig övergång, och byggde under förra året en väg in till samhället parallellt med spåret. Planen var att ta bort övergången i vår.
– Vi inväntar beslutet från Lantmäteriet för att kunna stänga övergången, säger Carl Beskow, projektledare för Investering distrikt Väst på Trafikverket.

Lantmäteriet har på uppdrag av Trafikverket skrivit ett nytt servitut, som bestämmer att järnvägsövergången ska bort. Markägaren har dock överklagat beslutet till mark- och miljödomstolen i Vänersborg, vilket har försenat ärendet. Beslutet skulle egentligen ha trätt i kraft i dag. Domstolen har begärt in ytterligare handlingar från markägaren. De ska vara inne en bit in i maj.
– Det är inte så vanligt att folk överklagar sådana beslut. Vi bedömer – och hoppas – att hela rättssaken går någorlunda fort, säger Carl Beskow.

Olyckor vid järnvägsövergångar är den vanligaste typen av olyckor där tåg är inblandade. Enligt en kartläggning från Trafikverket skedde det i genomsnitt 30 olyckor per år under 2000-talets första hälft.
Det finns över 8 500 järnvägsövergångar i Sverige, och varje år byggs ett hundratal bort av Trafikverket, som antingen bygger en ny väg runt korsningen, eller bygger en tunnel eller bro för bilarna att passera rälsen på.

Carl Beskow säger att det projektet pågått i många år, och att Trafikverket kontinuerligt ser över alla järnvägsövergångar, för att kunna förbättra säkerheten.
Hur ser du på att en olycka inträffade på en plats ni pekat ut som farlig?
– Det är beklagligt, men det är därför vi genomför de här åtgärderna hela tiden.

Beskow hoppas att ärendet är rättsligt avslutat i slutet av maj, så Trafikverket kan börja schakta bort vägen upp till järnvägsövergången.